Heart-Profit ERP
July 03, 2024, 11:16:15 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Artikelnummer leverancier niet op inkooporder inbesteed materiaal  (Read 3271 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Cathelijn
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 275


View Profile
« on: August 03, 2015, 04:50:12 pm »

Voor een klant die zelf productonderdelen levert, maken we een inkooporder om hem te laten weten wat we nodig hebben voor zijn orders.
We vinken hierbij Inbesteed Materiaal aan, prijzen (uiteraard) 0,-.
We hebben de artikelen zo ingericht dat deze klant als leverancier bekend is en zijn artikelnummers zijn toegevoegd.
Als ik bij het maken van een inkooporder niet het vakje Inbesteed Materiaal aanzet, krijg ik zijn artikelnummers mooi op de inkooporders, maar als ik het vinkje wel aanzet, krijg ik dat niet te zien.

Weet iemand waarom en hoe ik het met vinkje aan toch op de inkooporder te zien krijg?
Logged

Heart-Profit company ID : SE
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #1 on: August 04, 2015, 09:24:10 am »

Heb je een voorbeeld Cathelijn ?

En wat bedoel je met "krijg ik de artikelnummers wel/niet op de inkooporder" ?

Bedoel je in het Raadpleegoverzicht ? Bedoel je op de print van de Inkooporder ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Cathelijn
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 275


View Profile
« Reply #2 on: August 04, 2015, 01:37:21 pm »

Ja ik bedoel in de print van de inkooporder.

Ik heb nog eens zitten proberen in de testomgeving: als ik bij het toevoegen van een inkooporder een vinkje zet bij inbesteed materiaal, dan gaat het systeem al niet automatisch verder nadat je de header hebt gemaakt. Je moet er even uit en dan de regels toevoegen. Ook wordt in de header bij zo'n inkooporder automatisch de leverdatum ingevuld, dat gebeurt bij een standaardorder niet.

Ook wordt de verschijningsvorm niet automatisch ingevuld bij een inbesteed order en het artikelnummer van de leverancier niet. Je kunt dat laatste ook niet handmatig invullen want dan krijg je een melding dat het artikelnummer niet bekend is. Ja en dan krijg je het natuurlijk ook niet op je print.

Logged

Heart-Profit company ID : SE
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #3 on: August 05, 2015, 08:56:10 am »

Zojuist maar eens even de helptekst erbij gehaald. Ik ben niet de Inbestedingsexpert, maar er staat mij van bij dat die Inbestedingsorders alleen gegenereerd worden vanuit een Recept. "Je verkoopt een gepoedercoat profiel aan een klant, maar het te coaten (bruut) profiel wordt bij de klant ingekocht" (die levert het materiaal zelf aan).

als ik bij het toevoegen van een inkooporder een vinkje zet bij inbesteed materiaal, dan gaat het systeem al niet automatisch verder nadat je de header hebt gemaakt
Als ik (zie verderop) de helptekst lees, lees ik ook dat je met de rubriek 'Inbesteedt Materiaal' bij LOIOTV een order kunt aanmaken, waar je dan later, vanuit de Verkooporder, de Inbestedingsbehoefte op kunt genereren. Dat is dan w.s. de verklaring waarom je niet direkt na het toevoegen van de header door gaat naar Toevoegen Inkooporderregels, immers, het is ervoor gemaakt dat die regels in de order worden "gegenereerd".

Ik zou zelfs verwachten dat e.e.a. helemaal niet werkt als je zelf regels aan zo'n Inkooporder gaat toevoegen, immers, "wat moet er dan gebeuren"? Als zo'n regel gegenereerd wordt vanuit een Produktieorder-/Recept, dan zal er een link gelegd kunnen worden tussen de Inbestedingsorder en die Produktieorder. Als je handmatig regels gaat toevoegen aan zo'n order, dan weet het systeem niet in welke order dat moet worden ingestoken. Enige optie is dan dat ze 'op voorraad terecht komt'. Maar ja... daar liggen al honderden andere bruut profielen van andere klanten. Op zich geen probleem, als ze toch allen identiek zijn, maar "de wetenschap dat de klant van jouw order" zijn profiel heeft aangeleverd heb je niet. Je kunt dan net zo goed het produkt op een normale inkooporder inkopen tegen een prijs 0,00.


Ook wordt de verschijningsvorm niet automatisch ingevuld bij een inbesteed order en het artikelnummer van de leverancier niet. Je kunt dat laatste ook niet handmatig invullen want dan krijg je een melding dat het artikelnummer niet bekend is.

Profit kan niet automatisch een "Artikelnummer Leverancier" bepalen, omdat je niet met een Leverancier te maken hebt. Bij Inbesteding "koop je in bij je Debiteur".
Dus, strikt genomen zal er geen "Artikelnummer Leverancier" worden opgehaald omdat voor dat Artikel in het Artikelmenu+H (Leveranciers) niet jouw Debiteur is opgenomen met zijn Artikelnummer. En als je dan wat invult, zal hij dat nummer proberen te valideren, maar, inderdaad, omdat er niets in Artikelmenu+H staat, valt er weinig te valideren en zal het Artikelnummer al snel niet bekend zijn.

Nb: Overigens zal opname van je Debiteur in Artikelmenu+H helemaal niet hoeven te werken in deze situatie, immers, opname in Amenu-H dan hebben we het over een "Crediteur" en "Inbesteding" impliceert inkopen bij een "Debiteur". Ik bedoel, je hebt kans dat de koding er niet eens naar op zoek gaat.


Ja en dan krijg je het natuurlijk ook niet op je print.

Ik moet het even verzinnen, maar, ik vermoed dat je dan alleen het Artikelnummer Leverancier op je Inkooporder afdrukt, en ja, dan staat er in dit geval niets.

Vermeld je twee Artikelnummers (ons Artikelnummer, uw Artikelnummer) dan zal dit al wel werken.

Er staat me ook iets van bij dat als het Artikelnummer Leverancier '-' is, er Layoutvariabelen zijn die dan 'jouw' artikelnummer afdrukken.
Kun je me even laten weten hoe de layout van jullie Inkooporder er uit ziet (schermprint van de herhalende regels in de IO layout), dan kan ik daar even naar kijken.




Als laatste nog even helemaal terug naar je 1e post:

We hebben de artikelen zo ingericht dat deze klant als leverancier bekend is en zijn artikelnummers zijn toegevoegd.

Hiermee zeg je dat je de Debiteur als Leverancier gedefinieerd hebt...
Je hebt ook zijn Artikelnummers toegevoegd...
Je koopt het produkt nu formeel bij hem in tegen een prijs van 0,00...

Misschien een domme vraag: maar waarom heb je dan nog "Inbesteding" nodig ? Je hebt feitelijk alles ingericht om het als "normale" inkoop te kunnen registreren. Plaats het dus op een normale Inkooporder, en je moet geen probleem hebben.

Nb: Dat hele Inbesteding gebeuren zal je o.a. uit handen nemen dat je iedere Debiteur als Leverancier moet definieren, maar als je dat toch al gedaan hebt...


Als laatste, mogelijk sla ik de plank helemaal mis hier, nogmaals ik ben niet de expert op het Inbestedingsgebied. Uit je verhaal kan ik ook niet halen "of je met iets nieuws bezig bent", of "dat dit een methode is die jullie al jaren gebruiken, door ons is verteld dat je het zo moet gebruiken, en waarin nu iets niet meer werkt".


* iotv2.PNG (24.13 KB, 597x340 - viewed 147 times.)

* iotv3.PNG (28.22 KB, 595x446 - viewed 149 times.)
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #4 on: August 05, 2015, 09:16:43 am »

Profit kan niet automatisch een "Artikelnummer Leverancier" bepalen, omdat je niet met een Leverancier te maken hebt. Bij Inbesteding "koop je in bij je Debiteur".
Dus, strikt genomen zal er geen "Artikelnummer Leverancier" worden opgehaald omdat voor dat Artikel in het Artikelmenu+H (Leveranciers) niet jouw Debiteur is opgenomen met zijn Artikelnummer. En als je dan wat invult, zal hij dat nummer proberen te valideren, maar, inderdaad, omdat er niets in Artikelmenu+H staat, valt er weinig te valideren en zal het Artikelnummer al snel niet bekend zijn.

Deze klopt niet helemaal. Als ik "Toevoegen Inkooporders" bekijk, worden op een aantal plekken kontroles in de tabel "Artikelmenu-H" uitgeschakeld.

Toch zat er nog ergens een kontrole (Artikelnr Leverancier bestaat niet) die wel gevalideerd werd.

Dat heb ik met volgende Releasenote opgelost: http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=26896.0

Als ik je PC kan overnemen, kan ik deze aanpassing oversturen.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #5 on: August 05, 2015, 09:17:22 am »

Er staat me ook iets van bij dat als het Artikelnummer Leverancier '-' is, er Layoutvariabelen zijn die dan 'jouw' artikelnummer afdrukken.

Ook deze nog even voor je uitgezocht:

Je hebt de volgende Layoutvariabelen tot je beschikking:

ARTIKEL
Deze geeft altijd "jullie" Artikelnummer weer, dus of je wel of geen Artikel-/Leverancier gebruikt.

ARTIKEL-LEV
Deze bevat altijd het "Artikelnummer v/d Leverancier"; een eventueel ingevuld "-" wordt naar spaties vertaald.

ARTIKEL-BSTLD
Indien het Artikelnummer Leverancier gevuld is met "-" wordt jullie Artikelnummer getoond, anders het Artikelnummer Leverancier.

Nb: dit zou vereisen dat je het veld Artikelnummer Leverancier met "-" moet vullen als er geen Artikelnummer Leverancier aan de orde is.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Cathelijn
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 275


View Profile
« Reply #6 on: August 05, 2015, 10:37:22 am »

Wouter,

bedankt voor het uitzoeken. Ik ga nog even met Rob bekijken hoe we dit beter kunnen gebruiken. Hij gebruikt het al jaren om aangeleverde goederen van klanten mee op voorraad te krijgen.

Je mag mijn pc overnemen als je wil, maar ons IP nr is weer veranderd. Bel je me even als je zover bent?
En wil je ook even naar de Help-functie kijken? Deze kan ik niet gebruiken, er komt steeds de melding dat er geen Help-tekst is, ook vanuit het Hoofdmenu.
Logged

Heart-Profit company ID : SE
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5361


View Profile WWW
« Reply #7 on: August 05, 2015, 12:51:27 pm »

Aanpassing is inmiddels overgezonden.

Ook heb ik een nieuwe versie van de Helptekst op jullie systeem geplaatst.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Cathelijn
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 275


View Profile
« Reply #8 on: August 05, 2015, 04:15:11 pm »

Ik zie dat bij ons Genereren inbestedingsbehoefte niet is geļmplementeerd. We zouden er dus voor kunnen kiezen een gewone inkooporder tegen 0 te maken. Zoals je al zegt, alles is nu toch al zo ingericht.
Dan kun je alleen de inkooporder nooit helemaal afsluiten omdat je geen factuur krijgt. Is dat op een nette manier te ondervangen zonder een 0 factuur te gaan vragen aan de klant?
Logged

Heart-Profit company ID : SE
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.05 seconds with 20 queries.