Naar nu blijkt klopt er maar weinig van de funktionaliteit "Terugboeken Levering" in kombinatie met "Retour Emballage".
Tot 2006 bestond er funktionaliteit om een Levering terug te draaien, door middel van het formeel genereren van een Creditnota en het vervolgens terug op voorraad leggen van de geraapte goederen. De Debetnota viel vervolgens weg tegen de Creditnota, en optioneel kon ervoor worden gekozen een nieuwe Debetorder te genereren waarmee de goederen opnieuw konden worden geleverd.
Op zich best handig voor situaties waarin goederen aan een klant waren geleverd, de vrachtwagen geladen was en met de benodigde papieren op weg ging naar een klant, maar de klant vervolgens niet thuis was, of de goederen terugstuurde. De oorspronkelijke levering bleef daarbij in het systeem staan, en de Credit kon in theorie op een andere dag worden geregistreerd.
Voor zgn "dikke vingerwerk" was deze optie minder geschikt, immers als we abusievelijk een verkeerde order hadden geraapt, of verkeerde hoeveelheden, of nog voordat de goederen de deur uit waren we nog net even een stukje voorraad van een klaargezette levering af wilden snoepen om dit toch aan iemand anders te leveren, dan kon dit alleen maar door de order te crediteren. Dat jij vervolgens een Debet- en een Creditnota hebt is al niet handig, maar, de Debiteur zal ineens twee Fakturen ontvangen, en moet ook een Debet- en een Creditnota inboeken en gesaldeerd overmaken. Niet handig dus...
In 2006 is er funktionaliteit ontwikkeld waarmee het "Rapen" ongedaan kon worden gemaakt. In plaats van de goederen met een Creditnota terug te boeken, deden we a.h.w. gewoon alsof de goederen nooit geraapt waren. Een prima methode zolang de goederen nog maar niet werkelijk de deur uit zijn, danwel we de oorspronkelijke zending willen behouden (omdat er nu eenmaal al een vrachtwagen is gaan rijden met een vrachtbrief horende bij die order).
Dit ongedaan maken van het Rapen zit bij het invullen van de Raaplijst, middels een toets
F6___ Terugboeken Levering.
De funktionaliteit (die overigens al complex genoeg was) is ontwikkeld voor een klant die
niet met Emballage werkt, en daarbij hebben we toegestaan dit te ontwikkelen voor een situatie wat niets met Emballage hoeft te korrigeren. Er werd formeel een blokkade ingebouwd indien er wel met Emballage werd gewerkt, ter voorkoming dat dit toch bij iemand fout zou gaan.
Eind 2006 mochten we de Emballage stap voor een andere klant ontwikkelen, maar... naar nu blijkt is er niet veel meer gebeurd dat het elimineren van de blokkade, en het geven van een waarschuwing indien er ook nog "extra" Emballage werd "meegeleverd" op de Verkooporder (dit betreft de situatie dat we naast een blik die geimpliceerd wordt door de Verschijningsvorm, ook nog een blikopener expliciet moeten meeleveren).
Naar nu per toeval door ons zelf is gekonstateerd, is er dus nog steeds niets ontwikkeld i.v.m. het korrigeren van het uitstaande Emballagesaldo danwel het van de klantlokatie afboeken van lege Emballage.
Dat niemand dit is opgevallen hoeft op zich niet vreemd te zijn, immers, er zijn meerdere manieren om met Emballage te werken. Alleen de Emballagevorm waarbij de Emballage door de Verschijningsvorm geimpliceerd wordt en waarin er met Retouremballage gewerkt wordt werkt niet. Indien lege Emballage niet door de Verschijningsvorm geimpliceerd wordt, maar over de hele order heel wordt meegeleverd (zoals bijv. bij het TouchScreen Leveren Verkooporder) waarbij je diverse produkten kunt rapen, en over de hele order heen aangeeft "en het is verzonden in xx kratjes op xx pallets", dan leverde die situatie geen probleem op.
Navraag bij de klant voor wie e.e.a. wel ontwikkeld is, en die als eerste zou moeten hebben gekonstateerd "dit werkt niet" leidt tot een verbazingwekkend antwoord "de mannen op de werkvloer weten dat dit niet werkt, maar hebben dit nooit gemeld; ze hebben inmiddels zelf een administratie in Excel opgezet". Tsja... zo wordt er nooit wat opgelost.
Ervanuitgaande dat het niet zo kan zijn dat iedereen oogkleppen op heeft en het niet opvalt dat als we 100 blikken leveren, het rapen ongedaan maken, en nogmaals 100 blikken leveren er ineens 200 open staan bij Retour te ontvangen, mogen we wellicht konkluderen dat niemand deze kombinatie als zodanig gebruikt.
Omdat de funktionaliteit in 2006 al ontwikkeld had moeten zijn, is ze per heden alsnog ontwikkeld.
Nb: Overigens is alleen de situatie ontwikkeld waarbij we met Retour Emballage werken en een order hebben naar een normale Debiteur; Intercompany Leveringen met Emballage kunnen niet worden teruggeboekt (is nog een stukje complexer, en zal expliciet voor iemand moeten worden ontwikkeld indien dat wenselijk is). Voor dat deel is een kontrole opgenomen.
Funktie | Omschrijving | Dtm.Vl.Wyz | Dtm.L.Wyz |
LOLRTBZ3 | Omschrijving (nog) niet bekend | 30-12-2014 | 23-01-2015 |
LOLRTBZC | Terugboeken Levering (ongedaan maken Rapen) | 31-10-2014 | 04-02-2015 |