Heart-Profit ERP
November 27, 2024, 09:51:32 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Automatische Incasso via SEPA  (Read 4777 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Heart Informatisering B.V.
Partner
******
Offline Offline

Posts: 27476


View Profile WWW
« on: July 31, 2013, 03:35:53 pm »

SEPA Staat voor Single Euro Payment Area.

Zowel betalingen alsmede incasso opdrachten dienen vanaf 2014 via SEPA te verlopen, en worden daarmee SEPA-Betalingen (ookwel SEPAOverschrijving genoemd, of SEPA Credit Transfer (SCT)) en SEPA-Incasso (ookwel SEPA Direct Debit (SDD)).

Binnen SEPA wordt een rekeningnummer geïdentificeerd met behulp van IBAN (International Bank Account Number). De lengte van deze IBAN verschilt per land; het Nederlandse IBAN beslaat 18 tekens, maar buitenlandse IBAN nummers kunnen tot wel 34 tekens bevatten.

Hoewel een IBAN nummer uniek wordt geacht te zijn binnen het hele SEPA gebied, zou in theorie het IBAN nummer voldoende moeten kunnen zijn om een betaling te kunnen verrichten. Helaas is dat niet zo, c.q., is dat nóg niet zo.

Formeel gaat een IBAN nummer dan ook nog gepaard met een BIC code van de bank waar het rekeningnummer loopt. Binnen nederland is inmiddels gesteld dat deze BIC code niet vereist is; bij ons geldt dat alle banken op basis van het IBAN nummer wel weten wie er betaald moet worden. Bij buitenlandse transakties geldt echter dat er aanvullend om een BIC code gevraagd zal worden. En, ook dat zal tijdelijk zijn, want per 1 februari 2014 (maar volgens de laatste berichten mogelijk 1 februari 2016) zal er niet meer om een BIC code mogen worden gevraagd, en vervalt deze.

In deze Releasenote allereerst alleen Automatische Incasso via SEPA.

Automatische Incasso betreft in Profit geen formele run die, net als bij een Betalingsrun, weet wat er wanneer betaald is. Automatische Incasso is ooit als een normale 'print' opgezet, die een ASCII bestandje aanmaakt conform de CLIEOP03 indeling. Incasso beperkt zich tot het maken van een betalingsfile met de te incasseren fakturen. Deze file kan in het pakket van de bank worden ingelezen, en triggert dat er geld van de rekening van uw klanten wordt afgeschreven ten gunste van uw rekening. Automatische Incasso doet verder niets met de registratie van betaalde fakturen, dat gebeurt gewoon vanuit het verwerken van het Bankafschrift. Het enige verschil t.o.v. een betaling van een debiteur die niet met incasso werkt, is dat bij incasso U degene bent die triggert dat er geld van zijn rekening wordt afgeschreven, en tevens kunt bepalen middels welke omschrijving dat gebeurt (zodat het verwerken van het afschrift altijd moet leiden tot een 100% match).

SEPA Incasso biedt in principe 2 verschillende soorten Incasso; een standaard incasso en een bedrijven incasso. Binnen Profit hanteren we vooralsnog alleen de eerste, welke vergelijkbaar is met de incasso die we voorheen hadden. De bedrijven incasso (B2B) staat niet toe dat er van particulieren wordt geïncaseerd, en kan daarmee niet alles aan. Dit zou impliceren dat er in twee etappes geïncaseerd zou moeten worden. Op zich zou deze bedrijven incasso wel grote voordelen kennen, immers, het werkt een stuk formeler. Uw klant zal expliciet haar bank moeten laten weten dat u recht op incasso heeft, en, een bedrag wat middels een B2B incasso is geïncaseerd kan niet meer door uw klant worden teruggeboekt!

Waar Betalingen aan de Crediteurenzijde zijn ondervangen in een module (Profit-Fin-Betaal) is Incasso aan de Debiteurenzijde geen module. Dit is ooit als maatwerk voor een klant ontwikkeld, waarbij we geen moeilijke runs gingen introduceren, maar slechts 'een print' in de vorm van een incassofile volgens een bepaald formaat.

De funktionaliteit van de huidige incasso bouwen wij om naar SEPA (hetgeen al een veelvoud kost van wat de oorspronkelijk ontwikkelde funktionaliteit heeft gekost). Alle aanvullende mogelijkheden die SEPA incasso biedt zullen we er niet alsnog gratis bij ontwikkelen. Middels aanvullend maatwerk kan dit overigens alsnog wel worden ontwikkeld.

Hierbij valt te denken aan:

- De Bedrijven Incasso (B2B) waarbij het recht op stornering vervalt

- Incasso buitenland (vereist BIC Codes). Mogelijk werkt deze vorm van incasso na 1 februari 2014 als vanzelf. Waar een IBAN nummer nl. een uniek bankrekeningnummer zou moeten zijn binnen het hele SEPA gebied, zou een BIC code (een code die de bank identificeert waar het rekeningnummer aangehouden wordt) niet nodig hoeven te zijn. Bij binnenlandse betalingen-/incasso is aangegeven dat de BIC code niet gebruikt wordt. En, ook is door de banken kenbaar gemaakt dat er na 1 februari 2014 niet meer om een BIC code gevraagd mag worden. Omdat onze CLIEOP incasso enkel "binnenland" incasseerde, en hiervoor geen BIC code nodig is, en, over enkele maanden er w.s. helemaal geen BIC code meer bestaat, is het weinig zinvol om gedurende de tussenliggende periode bij alle Debiteuren om een BIC code te gaan vragen (en registreren).

- Eenmalige Incasso opdrachten

- Een veel formelere opzet van registratie van Bankrekeningnummers en-/of Machtigingen. Een Machtiging zou als een aparte entiteit gezien kunnen worden die je moet kunnen Raadplegen, Toevoegen-/Wijzigen-/Verwijderen. Zie voor je dat je een Debiteur selekteert (tagt) en waarvoor je een machtigingsformulier 'genereert'. Het systeem genereert volgens uw specifikaties een uniek Machtigingsnummer, en print een machtigingsformulier met de N.A.W gegevens van uw klant af (Variabele Layout) waarop de klant zijn-/haar IBAN rekeningnummer kan invullen, en die de klant vervolgens kan ondertekenen. Merk hierbij op dat een Machtigingsnummer uniek is, en niet alleen maar aan één Debiteur kan zijn uitgegeven, maar tevens voor maar één IBAN nummer geldt (waar een Debiteur in theorie meerdere rekeningnummers kan hebben). Hoe dan ook, natuurlijk kunnen we hier een komplete subadministratie bij verzinnen, en maken we het hier veel mooier en formeler van, maar, de introduktie van 'SEPA' impliceert niet dat de keuze voor 'een opzet in de vorm van een simpele print' ineens wijzigt in het moeten ontwikkelen van een formele subadministratie.

Wat verandert er bij Automatische Incasso a.g.v. SEPA ?

Bij de Opdrachtgever moeten een aantal gegevens worden ingevuld:

- IBAN Rekeningnummer

- SEPA Incassant-Id (een uniek nummer waarmee u binnen het SEPA gebied als Incassant bekend bent, als u een incasso kontrakt heeft zult u dit nummer van uw bank hebben ontvangen).

- Een J/N rubriek waarmee kan worden aangegeven dat de communicatie naar deze Opdrachtgever via SEPA moet verlopen.

- Per Debiteur dient een Machtigingsnummer + Datum te worden aangegeven (waarin hij u toestemming verleent te incasseren).

Uiteraard dient u er ook voor te zorgen dat bij de Debiteuren (van wie geïncasseerd wordt) een IBAN Rekeningnummer is ingevuld.

Alleen Fakturen in de Valutakode "EUR" komen in aanmerking om te worden geïncaseerd. Tevens dient de Landkode van de Debiteur binnen het SEPA-Gebied te vallen (zie Releasenote: http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=25154.0)

 LET OP:

Conform de beschrijving van SEPA dienen alle characters in de SEPA file aan de UTF-8 standaard te voldoen. Derhalve zijn alleen de volgende characters toegestaan:

 a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z

 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9

 / - ? : ( ) . , ' +

 Space

Merk op dat het daarmee een aantal belangrijke characters NIET meer worden ondersteund, waaronder het euro-teken,$,#,%,& en @. Het is derhalve niet mogelijk om een omschrijving "10% commissie over..." op te nemen, omdat de omschrijving geen procentteken mag bevatten.

Zie ook: https://www.abnamro.nl/nl/images/Generiek/PDFs/020_Zakelijk/01_Betalingsverkeer/Betaalvereniging_IG_SEPA_Direct_Debit_6-0.pdf

en http://www.ideal.nl/?s=idealupdate

In plaats van (zoals schijnbaar standaard) deze tekens te elimineren uit het bericht, zal Profit (waar mogelijk) een variant proberen te hanteren. Het is ons inziens nl. beter om "Üdo Jürgens" te veranderen in "Udo Jurgens" dan in "do Jrgens".

Alvorens met SEPA Incasso aan de slag te gaan zal de uit Profit gegenereerde SEPA file nog moeten worden getest door uw bank.

Mogelijk volstaat 'het kunnen inlezen in uw bankpakket' als test of de XML file voor uw bank in het juiste formaat staat.

Merk op dat het SEPA formaat al 6x eerder op de schop is gegaan, en het zal vast niet de laatste keer zijn. Ook is nu al bekend dat afzonderlijke banken anders omgaan met deze file, die toch een 'europese standaard' zou moeten zijn. Dit bijv. m.b.t. de BIC code, welke binnen SEPA een verplicht veld is, maar waarvan binnen nederland is gesteld dat ze niet nodig is. Overeenstemming hoé dat technisch gebeurd schijnt er niet te zijn, en kan per bank verschillen.

Voor de goede orde de opmerking dat wij de uitkomst van de SEPA SDD Incasso hooguit visueel hebben gevalideerd met beschikbare voorbeelden van een ABN-/AMRO site, maar e.e.a. nog niet formeel een daadwerkelijke test heeft ondergaan; e.e.a. dient door uw bank valideerd te worden, bij ons ontbreekt het aan een Incasso Kontrakt bij de bank om e.e.a. te kunnen testen.

Programmatuur wordt bij deze wel beschikbaar gesteld, opdat u hier in de Testbestanden alvast mee aan de slag kunt. Mocht e.e.a. probleemloos werken, dan mag het in de Produktiebestanden in gebruik worden genomen.

CLIEOP03 kende een formele Test-/Produktie indikator. Dit zal ongetwijfeld stammen uit de tijd dat de file via een diskette naar de bank toegezonden werd, en op die manier aan de bank kenbaar kon worden gemaakt of het om een test ging danwel de file live data bevatte.

Zodra de CLIEOP03 file op uw werkstation werd aangemaakt, en vanaf uw lokale schijf werd geïmporteerd in het bankpakket, dan kon e.e.a. in theorie direkt als 'Produktie' worden aangemerkt, immers, het bankpakekt bevatte toch nog een extra 'accordering' om de ingelezen file te versturen (danwel bood de optie deze incasso opdrachten te verwijderen).

SEPA kent deze optie Testkode optie niet. Uiteraard zal ook daar kunnen gelden dat de file in uw bankpakket kan worden ingelezen, en hetgeen ingelezen is, weer verwijderd kan worden. Echter...

Als de Testkode op "T" wordt gezet, dan zal ná het aanmaken van het Incassobestand niet bij de geïncaseerde fakturen worden geregistreerd dat er een incasso opdracht verstrekt is. Er kan dus direkt een 2e run worden gemaakt (om mee te testen). Tevens hebben we ervoor gezorgd dat als de Testkode op "T" staat, het te incasseren bedrag altijd op EUR 0,01 staat.

Advies is dan ook om gedurende de test de testkode op "T" te laten staan. Mocht er iets mis gaan (iemand verzend de batch per ongeluk wel) dan zullen er hooguit bedragen van 1 cent worden getriggerd.

Uiteraard zijn we wel benieuwd naar de eerste testresultaten van de SEPA incasso, dus, voelt u zich vrij deze informatie te delen met de andere forumleden.

FunktieOmschrijvingDtm.Vl.WyzDtm.L.Wyz
ADABKOCH    Omschrijving (nog) niet bekend    13-09-2012    29-07-2013
ADBHOI1     Omschrijving (nog) niet bekend    23-05-2013    30-07-2013
ADEP        Omschrijving (nog) niet bekend    06-05-2013    29-07-2013
ADFPDEOP    Omschrijving (nog) niet bekend    20-06-2013    30-07-2013
ADPA        Parameters    12-06-2013    30-07-2013
ADPRDEAI    Automatische Incasso    13-06-2013    26-07-2013
LOTSMN      Menu Touch Screen / Scan Terminal    03-07-2013    26-07-2013
Logged
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5367


View Profile WWW
« Reply #1 on: September 23, 2013, 01:51:35 pm »

Bij SEPA Incasso moet "een eerste incasso" formeel als "eerste" (FRST) worden aangemeld, en "een volgende incasso" als "volgende" (RCUR). Als gevolg daarvan hebben wij een veldje in Profit waarmee we bijhouden of de incasso machtiging al eens gebruikt is, puur om te kunnen bepalen of het de eerste keer is dat een machtiging gebruikt wordt of niet.

Maar...
FRST en RCUR mogen niet (voor dezelfde debiteur) in één incassofile worden opgenomen.
Een RCUR mag (uiteraard) ook niet eerder aan de bank worden aangeboden dan een FRST, immers dat leidt tot afkeur van de incassofile.

Toch lijkt niet duidelijk te zijn hoe nu de incassofile inelkaar geschroefd moet worden als iemand een machtiging geeft voor automatische incasso, en er op dat moment nog fakturen open staan, waarmee wordt afgesproken dat ook die geïncasseerd mogen worden.

O.b.v. http://www.sepa.nl/forum/5-incasso/433-frst-en-rcur-voor-1-debiteur-in-1-incassoronde lezen we dat de eerste faktuur als FSRT zou moeten worden aangemeld, en de andere fakturen als RCUR.

Dat zou impliceren dat we één faktuur mogen incasseren met FRST, en de rest zullen moeten overslaan. Tot wanneer ? Wel, tot dat de bank die FRST opdracht verwerkt heeft, immers daarna zou pas een RCUR kunnen worden aangeboden. Op http://www.linkedin.com/groups/Time-between-FRST-RCUR-140799.S.182099690 lezen we dat de RCUR pas zou kunnen worden aangeboden 1 dag na de gewenste verwerkingsdatum van de FRST opdracht.

Toch heeft een klant van ons een incassofile kunnen inlezen bij zijn bank (Rabo), met daarin één batch (FRST) en voor één debiteur 5 transakties, 5 verschillende fakturen. Bij een van de reacties op de eerste link, lezen we dan vervolgens weer dat er banken zijn die daar mee overweg kunnen, danwel dit nú nog toestaan.

Een ander reageert weer met 'houdt de SEPA regels maar strikt aan, daar kan nooit iemand moeilijk over doen'.

Derhalve, per heden, bij de éérste incasso opdracht zal derhalve maar één faktuur worden (1 transaktie) worden geïncaseerd, en worden de andere fakturen overgeslagen. Merk op dat indien er één keer per week gefaktureerd wordt, en één keer per week geïncasseerd wordt, en sowieso geen probleem zal zijn. Wordt er dagelijks gefaktureerd, maar ééns per week geïncasseerd, dan zal de éérste incasso slechts 1 faktuur kunnen bevatten.

Nb: Merk overigens op dat indien er dagelijks wordt gefaktureerd, en dagelijks zou worden geïncasseerd, en vanzelf iets fout gaat. Dit, omdat een FRST opdracht 5 dagen van te voren aangemeld moet worden, en een RCUR mag 2 dagen van te voren worden aangemeld. Dagelijks incasseren zal derhalve triggeren dat de RCUR met een kortere verwerkingsdatum eerder bij de bank aankomt dan de de FRST opdracht...
Hoe op te lossen ? Mogelijk impliceert dit dat gewoon iedere Incassobatch altijd een gewenste verwerkingsdatum dient te hebben van 5 dagen in de toekomst (waar trouwens verder vooruit niet zou zijn toegestaan volgens ING, wat weer impliceert dat we niet voor onze vakantie een batch kunnen klaarzetten die over 2 weken geïncasseerd moet worden).
Eenvoudiger is het er allemaal niet op geworden  Sad
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.25 seconds with 21 queries.