Heart-Profit ERP
July 03, 2024, 12:02:06 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Automatisch Emballage boeken o.b.v. geleverde SSCC pallets  (Read 971 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Heart Informatisering B.V.
Partner
******
Offline Offline

Posts: 27445


View Profile WWW
« on: July 26, 2013, 11:08:34 am »

Binnen het Scantrajekt hebben we nu twee methoden om SSCC pallets samen te stellen.

Een eerste methode betreft een tijdelijke funktionaliteit (welke overigens nog operationeel is). Hier wordt ter plekke een SSCC pallet aangemaakt, en dienen de partijen die op de pallet liggen expliciet te worden gescand. Uitgangspunt daarbij is dat iedere partij een unieke partij-charge heeft (en indien een partij gesplitst wordt, er een nieuwe Subcharge wordt toegekend). Zie verder Releasenote http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=24050.0.

Een tweede methode betreft een formelere wijze, waarbij op voorhand middels een Pallet Routeplan precies wordt aangegeven welke Verkooporderregels voor welk deel op welke pallet de deur uit gaan. Iedere pallet zal hier expliciet als Palletroute moeten worden gedefinieerd, en er zal moeten worden aangegeven hoeveel Verschijningen van welk produkt er op de betreffende pallet komen te liggen. Zie Releasenote http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=24977.0

In beide gevallen zal een SSCC pallet van zichzelf weten wat voor een soort type Pallet dit betreft. In het 1e geval dient nl. bij het samenstellen van SSCC pallet te worden aangegeven welke Palletsoort het SSCC label impliceert (Hmenu-1-1-1-8-9-4), bij de 2e methode wordt dit in het Palletrouteplan aangegeven.

Een Palletsoort is een 2 letterige kode die bij een Verkooporder kan worden ingevuld, en waarmee kan worden aangegeven om wat voor een soort pallet het gaat (bijv. EP = Europallet, BP = Blokpallet, KP = Kunststofpallet). Een Palletsoort is 1:1 gekoppeld aan het Emballage Artikel voor dat type pallet. Zo zal Palletsoort "EP" kunnen verwijzen naar Emballage Artikel "FM-PALEUR" (Fust Meermalig, Pallets, Euro).

Met dat we alle goederen op SSCC pallets de deur uit doen, en met dat we per SSCC pallet weten om welk type pallet het gaat, kan het systeem automatisch bepalen welke Emballage er aan de betreffende klant is geleverd. Met ingang van deze Releasenote wordt deze (pallets) Emballage dan ook automatisch geboekt op basis van hetgeen door de SSCC pallets wordt geïmpliceerd.

Zodra een SSCC pallet wordt samengesteld wordt er administratief géén pallet afgeboekt. Ook geven we niet aan dát we een bepaald type pallet geraapt hebben. De definitie "het moet geleverd worden op een europallet" moet maar voldoende zijn om de gebruiker de spullen ook daadwerkelijk op een europallet de deur uit te laten doen. Zie ook de werkwijze bij het Rapen voor een pallet, waarbij het ontwerp beschrijft dat als de klant e.e.a. op een europallet geleverd wil hebben, maar het in het magazijn op een kunststofpallet staat, de rapert de kunststofpallet moet oppakken, en neer moet zetten vlak voor een stapel met lege europallets, wat dan weer voor een spierbal (een mankracht die pallets kan omstapelen) indikatief is dat de kunststofpallet moet worden omgestapeld naar een europallet, en waarna de europallet kan worden afgelegd.

Dát er is omgestapeld wordt niet geregistreerd, maar daar gaan we als procedure vanuit!

Als een van de laatste stappen in het leverproces hebben we het TS scherm waarop we per Dockrij kunnen zien welke Ritten er de deur uit moeten. Op dit scherm kunnen we Vrachtbrieven genereren voor een Rit, en worden de SSCC labels (etiketten voor op de pallets) afgedrukt.

Nb: Dat is overigens het laatste kontrole moment voor de gebruiker; er horen net zoveel etiketten te zijn als dat er pallets de deur uit gaan, immers, iedere pallet zal met een SSCC label de deur uit moeten. En, op ieder SSCC label zal moeten (kunnen) staan op welk type pallet de goederen van dat SSCC label horen te staan.

Zodra de Vrachtwagen de deur uit wordt geboekt (Rit vrijgeven), zijnde hét moment waarop alle pallets in de Vrachtwagen zijn geplaatst, en de Vrachtwagen de deur uit rijdt, en we de (niet-echt-aanwezig-) voorraad op de Dockposities leegboeken, op dát moment zal de Emballage die door de gekoppelde SSCC pallets wordt geïmpliceerd worden overgeboekt naar de betreffende klant.

Het TS scherm "Printen Vrachtbrieven Route + Vrijgeven" is zodanig aangepast dat deze (bij het gebruiken van SSCC pallets) een extra kolom bevat, waarvan van maximaal 3 soorten pallets wordt aangegeven hoeveel pallets er aan de orde zijn. Hier zal bijv. voor een levering aan een klant kunnen staan dat de SSCC pallet 20 europallets impliceren. Op die manier is vooraf zichtbaar hoeveel emballage er naar de klant zal worden geboekt (en als er met Statiegeld wordt gewerkt, de klant dus 20 pallets berekend zal krijgen).

Nb: Merk op dat indien er via methode 2 gewerkt wordt (Rapen voor een Palletroute) de SSCC labels (pallets) pas formeel worden samengesteld zodra de Vrachtbrief voor de betreffende Rit wordt gegenereerd. Het aantal pallets is dan derhalve pas zichtbaar zodra deze Vrachtbrief gegenereerd is (en het Vrachtwagentje v.w.b. het vrijgeven van de Rit zichtbaasr is).

Omdat het boeken van de Emballage a.g.v. SSCC pallets "automatisch" gebeurt, en er geen scherm is waarin de gebruiker invult hoeveel pallets er geleverd zijn (die informatie is al bekend), kan er een rare situatie ontstaan als de benodigde hoeveelheid niet op voorraad staat.

Op zich geldt dat als we 20 euro pallets gestapeld hebben en we 20 SSCC labels hebben die 'europallet' impliceren, we 20 etiketten krijgen die we op onze pallets moeten plakken. Het feit dát we 20 SSCC pallets hebben van het type euro zal maar moeten impliceren dat dit ook daadwerkelijk zo is, en niet dat dit alsnog 20 wegwerp pallets betreft.

Als we nu in werkelijk onze produkten op 20 europallets hebben gestapeld, dan behoren we administratief ook 20 europallets op voorraad te hebben. 20 pallets, die bij het vrijgeven van de Route kunnen worden geboekt naar de betreffende klant (en in het Emballagesaldo van die klant kunnen worden verwerkt).

Maar... wat nu als we administratief niet 20 europallets op voorraad hebben ?

Tsja... dat hoort niet voor te komen, immers we hébben 20 SSCC labels die representatief zijn voor 20 europallets. Onze voorraad zal niet juist zijn. Maar dan... Moeten we nu stellen dat we het Dock niet leeg mogen maken en dat we de vrachtwagen niet de deur uit mogen boeken 'omdat (en zolang) onze voorraad niet klopt'. Moeten we alleen dát deel van de Emballage boeken die wel op voorraad ligt (en administratief minder pallets boeken, waardoor de klant minder pallets berekend krijgt)?

Beide opties zijn niet wenselijk.

Omdat hier geen (zoals bijv. bij een TS scherm) sprake kan zijn van dikke vinger werk, waarbij bijv. 200 pallets zijn aangegeven i.p.v. 20 (immers, de SSCC pallets worden stuk voor stuk samengesteld, en 200 SSCC pallets zou daarmee ook impliceren dat in een eerder stadium expliciet 200 pallets zijn samengesteld!, mogen we er hier vanuit gaan dat als er 20 pallets de deur uit zijn gegaan, dit impliceert dat er 20 pallets afgeboekt moeten worden. Zijn ze er niet, dan klopt onze voorraad niet, en dient deze gekorrigeerd te worden. Dit korrigeren vindt nu automatisch plaats (alleen bij het boeken van de Emballage uit deze SSCC pallets).

Nb: Vergelijk met de procedure van afzakken uit een silo. Administratief kan er 7 ton in een silo zitten, maar als bij het afzakken van de silo (de inhoud van de silo afstorten in zakken) blijkt dat er 8 ton werd afgezakt, dan zal er toch 8 ton in de silo moeten hebben gezeten, en zal er automatisch 1 ton moeten worden bijgeboekt. Datgene wat we kunnen meten (de afgezakte hoeveelheid, danwel in dit voorbeeld: het aantal SSCC pallets) zal leidend zijn voor de hoeveelheid voorraad die hiervoor aanwezig behoort te zijn.

FunktieOmschrijvingDtm.Vl.WyzDtm.L.Wyz
LOBHOI8     Omschrijving (nog) niet bekend    27-02-2013    25-07-2013
LOLLEET2    Omschrijving (nog) niet bekend    20-04-2012    26-07-2013
LOLLEETV    Boeken Levering Extra Emballage.    24-01-2011    26-07-2013
LOROVR      Omschrijving (nog) niet bekend    26-02-2013    25-07-2013
Logged
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.128 seconds with 20 queries.