Wouter Rijnbende
|
|
« Reply #1 on: June 18, 2009, 08:05:26 am » |
|
Ben bang dat het eropneerkomt dat je deze order op een andere manier moet terugboeken. Dus niet "levering ongedaan maken", maar "terugboeken levering" of i.d. Dus, met creditorder terugleggen op voorraad, en daarna de Emballage korrigeren.
Volgens mij hebben we deze situatie al eens besproken dat ze kan optreden. Wat zal er zijn gebeurd:
Stel, de Debiteur heeft een openstaand emballage saldo van 10 kratten. Vervolgens ben jij een nieuwe zending aan het voorbereiden, en heb je op je een partij klaar staan met nogmaals 3 kratten, waarmee het saldo op 13 komt. Ondertussen staat er een chauffeur bij de klant voor de deur, en ziet dat de klant 13 kratten mag inleveren, omdat er immers 13 geleverd zijn (dat van die laatste 3 de vrachtwagen nog niet de deur uit is, weet het systeem niets van, want je boekt (nog) geen vrachtwagens de deur uit).
De klant mag er (dus) 13 inleveren, en daarmee wordt ook afgeboekt op de 3 die bij jou in het magazijn staan om nog verzonden te worden.
Tsja... en nu ga je achteraf stellen dat die levering niet geboekt moet worden...
Dat is niet iets wat (nu) even eenvoudig te realiseren is, temeer omdat bijv. je Emballagesaldo in de min zal moeten gaan, wat misschien wel niet eens mag, en zo toch, op een speciale manier geregistreerd moet worden. En dan moet de verantwoordingsprint ook nog blijven kloppen...
Bij nader inzien, ik zit me overigens te bedenken dat we ook een methode hebben ontwikkeld om retour ontvangen emballage te kunnen verwijderen. Wat je dus nog kunt proberen, is de Retourontvangst van Emballage die heeft afgeboekt op de 3 van die order te verwijderen. Ervanuitgaande dat deze 3 op die order worden gekorrigeerd, kun je daarna wellicht wel net doen alsof de order niet geleverd is. Daarna zul je handmatig nog weer 3 kratten retour moeten ontvangen, met het risico dat dat niet kan omdat je er geen 3 meer open hebt staan.
|