Heart-Profit ERP
November 28, 2024, 09:49:50 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Voordelen gebruik barcodes  (Read 1616 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
BKienhuis
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 450


View Profile WWW
« on: January 14, 2009, 02:00:57 pm »

Tot op heden hebben we nooit barcodes gebruikt voor grondstoffen en voorraden maar we zouden graag eens een overzicht willen wat het gebruik van barcodes ons kan bieden. Aangezien alle producten en tegenwoordig ook de grondstoffen worden voorzien van een etiket is het een kleine moeite om daar een barcode bij op de printen, maar hoe begin je hier mee en welke informatie zet je in een barcode? Graag jullie ervaringen en ideeën.
Logged

Heart-Profit company ID: SC
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4076


Just testing


View Profile WWW
« Reply #1 on: January 16, 2009, 02:26:00 pm »

Een poging ... smile
N.b.: Ik schets hier een scenario met geïmpliceerde voordelen, uitgaande van een consistente werking van dat ene scenario. Dit zegt niet dat het niet anders kan, maar het moeten ook geen 10 A4 worden. Uiteraard denk ik wel aan jullie situatie.
De zaken die ik noem worden ook daadwerkelijk ondersteund met bestaande funktionaliteit , tenzij anders aangegeven.

Let op : Alles werkt real time en is/wordt dus onmiddellijk verwerkt; wat op de ene scanner wordt bewerkstelligd, is op de andere onmiddellijk zichtbaar.

  • Efficiency Goederen Ontvangst.

    Een beetje afhankelijk van waar je de etiketten op plakt (zak vs. pallet met dezelfde zakken) liggen de etiketten reeds klaar bij goederen ontvangst, en wel dusdanig (weinig) van te voren, dat je niet omkomt in de etiketten. Deze worden afgedrukt vanuit de betreffende Inkooporders wat redelijk met 1 druk op de knop kan.

    Als de vrachtwagen komt voorrijden en de pallets zijn uitgeladen ga je deze voorzien van de klaarliggende etiketten, en ieder etiket wat je waar dan ook opplakt wordt gescanned.
    De funktionaliteit die hier wordt gebruikt weet over welke Inkooporderregels het gaat, en het uiteindelijke effekt is dat je met zo'n scan het produkt ook binnenboekt.
    Net als momenteel kies je zelf voor de methode van lokatie toewijzing. Bijvoorbeeld, ofwel het produkt ligt na binnenboeken bij Goederen Ontvangst (volgens het systeem dus), dan wel het ligt administratief meteen op de juiste lokatie (al dan niet in quarantaine wachtend op Keuring).
    In het eerste geval moet het produkt nog naar de uiteindelijke lokatie worden verplaatst, wat gebeurt middels een scan op het produkt (pallet) gevolgd door het verplaatsen zelf middels heftruck en dergelijke, en eindigend met een scan op de ontvangende lokatie.
    Merk op dat laatst bedoelde scan een barcode kan zijn die op een kaart is gedrukt, aanwezig in de heftruck. Dit laatste werkt alleen bij heel grove lokatie indeling, maar werkt in dat geval ook sneller / gemakkelijker.

  • Aannemend dat je op pallet niveau hebt geëtiketteerd (en daar blijf ik even vanuit gaan) kan om willekeurige reden een zak van die pallet nodig zijn, en middels betreffende funktionaliteit kan 1 zak, meer zakken of de hele pallet met een simpele handeling worden verplaatst. Dit verplaatsen kan om meerdere redenen gebeuren, en ik heb het hier alleen over het eerste deel van die verplaatsing : zeggen dat je een bepaald produkt in een bepaalde oeveelheid oppakt.
    N.b.: Als dit niet de gehele pallet betreft, blijft er dus een deel achter, en splits je in feite onderwater de pallet;
    Het systsem weet ook steeds hoeveel er op een pallet ligt. N.b.: Dit betreft geen Omvormen.

  • Aannemend dat je produktie niet als een black box ziet, c.q. op de produktievloer ook de voorraad wilt kunnen zien, zal het kunnen gebeuren dat je "halve" pallets de produktie in rijdt. Dit gebeurt op zich middels voornoemde funktionaliteit, doch in dit geval leg je 20 zakken op een lege pallet, en dient deze pallet weer van een etiket te worden voorzien;
    Dit etiket had je nog niet, maar het systeem weet dat en print een etiket voor je uit. Dit gebeurt in principe op de dichtsbijzijnde printer, en wat kan worden aangegeven door de operator heftruckchauffeur etc.).
    Als de pallet op z'n bestemming is, wordt dit weer aangegeven middels eerder genoemde funktionaliteit, en wat voor produktie goed met een kaart in de heftruck kan (je zult hooguit verschillende lokaties voor de fysiek verschillende produktieruimtes hebben).
    Merk op dat het systeem weet heeft van de twee pallets met zelfde produkt en initieel zelfde chargenummer. Het blijft ook weten hoeveel zich op welke pallet bevindt.

  • Inventariseren is volledig geoptimaliseerd.

    Inventariseren kan via een aantal invalshoeken plaatsvinden, waarbij het altijd de basis is dat het systeem in principe weet wat waar behoort te liggen. Bijvoorbeeld, als ik 3 pallets van een produkt zie staan, en ik scan 1 van die pallets, toont het systeem op de scanner dat het er 3 kent. Klaar.
    Zie ik er toch 4, dan zal het simpel scannen van de 4 pallets als resultaat die 4 pallets hebben. Klaar.
    Zie ik er slechts 2, dan zal het simpel scannen van die 2 pallets ook als resultaat die 2 pallets hebben. Klaar.
    Zie ik niets, dan scan ik niets.

    Met name het laatste is redelijk vernunftig opgezet, omdat niets doen normaliteir geen "reset" van een situatie betreft. Dus, als het systeem ergens een pallet (of blik) kent, en jij scant die pallet niet, dan zou je denken dat die pallet administratief blijft bestaan. Toch is dit niet waar. Dit heeft van doen met bijbehorende funktionaliteit waarbij je op voorhand zegt dat je stelling A, B en C gaat inventariseren, en waar het systeem in stelling C ergens een pallet kent die jij nooit scant, zal die pallet aan het eind blijken afgeboekt.

    Zonder mij eraan te mogen houden moet je er een beetje aan denken dat waar je nu met 20 mensen aan het inventariseren bent gevolgd door een hele dag met alle capaciteit die briefjes ook invullen in het systeem, je nu met 1 persoon wel eens na een dag goed doorwerken helemaal klaar kan zijn. Merk dan ook op dat er na het inventariseren ook niets meer behoeft te worden verwerkt. Dit is allemaal al gebeurd.

  • Naast bovenbedoeld expliciet inventariseren, kan je net zo goed in een verloren kwartiertje een stelling waar je toevallig naast staat even inventariseren. Je begint wanneer je zin hebt, en je stopt ook weer net zo hard wanneer je geen zin (tijd) meer hebt.
    En intussen is die stelling weer op orde.
    Uiteraard kan je hiervoor zelf scenario's maken, die er voor zorgen dat eens in de maand alles een keer aan de beurt is geweest.

  • Ik kan niet helemaal (meer) overzien of het voor jullie (nog) van toepassing is, maar met een druk op de knop plus een scan herwaardeer je een produkt naar een andere kwaliteit. Dus, een produkt veranderen naar een produkt wat alleen nog voor opwerking kan worden gebruikt, is expliciete funktionaliteit. Let wel, een aktie "we gaan even het hele magazijn door op zoek naar dit soort spul" doe je normaliter niet even, met name omdat alles ook tegen het systeem moet worden verteld. Nu wel, want nu hobbel je een beetje door het magazijn heen, en alles wat je ziet wat moet veranderen kwa bedoelde kwaliteit, schiet je aan en klaar.
    Of je het intussen ook meenmeent op je kar om naar elders te verhuizen is weer iets anders, en dat gebeurt op zich middels de reeds beschreven funktionaliteit.

  • Aangezien ook de volledige produktie is geïntegreerd in de scanmodule, kan je dit net zo goed "even meenemen";

    Let op : op dit moment kan niet worden overzien of dit zonder aanpassingen voor jullie overal goed gaat.

    De produktie zit in haar grootste basis zo in elkaar dat betreffende operators mogen doen wat ze willen. Hiermee wordt bedoeld dat als het aan het produktie personeel wordt overgelaten hoe een verf uiteindelijk "goed op kleur" komt, d.w.z. zonder dat er steeds formele produktiereceptuur aanpassingen moeten komen, anticipeert het systeem daar expliciet op. Het maakt werkelijk niet uit wat door wat wordt vervangen of erbij wordt bedacht t.o.v. de eigenlijke produktiereceptuur, het kan worden gedaan en het systeem weet het daarna ook, omdat met wederom super simpele handelingen kan worden afgeboekt. Het systeem weet met welke Produktieorder je bezig bent, en in principe mag je daarna doen wat je wilt. Als je het maar scant, en ook even vertelt hoeveel je gebruikt (waarvan het systeem meestal de juiste default wel kent).

  • Produktie Opboeken werkt soortgelijk flexibel, en er weer vanuitgaande dat het eindprodukt op pallets komt, is het aangeschieten van de Produktieorder barcode (die op de papieren produktieorder staat) gevolgd door het intypen (op het numerieke toetsenbord van de scanner) van een hoeveelheid die default al goed zal staan (en er dus ook niets getypt behoeft te worden). Het produkt is nu opgeboekt en gereed voor verplaatsing. Wel even een etiket erop natuurlijk, welk etiket ter plaatse kan worden geprint (via de scanner) indien nodig.

  • Omvormen werkt op soortgelijke flexibele wijze als bij Produktie.

  • De meeste (of meest complexe omwille van de vriendelijkheid) funktionaliteit bevindt zich rond het Rapen;

    Het uitgangspunt is dat er geen Raaplijsten meer worden gehanteerd, en hooguit opdrachtbladen per Afleveradres. De scanners weten de rest, en voorafgaand aan de opdrachtbladen zijn er voorzieningen voor het door de operator(s) kunnen bepalen van het rendement van een rondje rapen. N.b.: Als alleen pallets worden geleverd is deze rendementsbepaling minder nuttig t.o.v. het moeten rapen van verschillend produkt wat op één pallet of kar zou passen, en wat gedurende het raaprondje bij elkaar wordt geraapt.
    Het gaat ver buiten het bestek van de grove uiteenzetting hier, maar kortweg komt het erop neer dat verschillende raapmethoden door elkaar kunnen worden gebruikt, en dan met name denkend aan het rapen van orders versus het rapen van produkt. In het laatste geval kan een goedlopend produkt (wat op bijvoorbeeld 15 orders voorkomt op enig moment) efficienter worden geraapt als eerst dit produkt wordt verzameld (en wordt geplaatst bij de betreffende "docks" die het systeem kent als je ze zelf inderdaad ook hebt), gevolgd door het restant uitlopen per order.

    Ook hier blijkt alles administratief te zijn geboekt nadat het produkt bij de docks is geplaatst, of meer letterlijk : als is aangegeven dat de vrachtwagen de deur uit is.

  • Als laatste punt apart nog genoemd : alles is ook administratief verwerkt als het fysieke werk in werkelijkheid is gedaan.

    De impact hiervan moet niet worden onderschat. Immers, er hoeft nu ook ècht niets meer administratief te worden verwerkt, terwijl alles zo in elkaar zit dat de betreffende operators eigenlijk niet door de scanwerkzaamheden worden gestoord. Het houdt ze dus niet op, en daarnaast hebben ze er zelf profijt van (bijvoorbeeld, je kunt waar je ook bent zien waar iets ligt, terwijl je anders iemand zou moeten bellen og naar een terminal elders zou moeten lopen).

    Nog belangrijker dan bovenstaande, en een simpel neven effekt daarvan, is het gegeven dat er achteraf niets meer behoeft te worden uitgezocht aangaande zaken die eigenlijk "onjuist waren". Anders gezegd : zonder het real time scannen wordt het iedereen toegestaan om iets anders te doen dan eigenlijk gewenst, met als voorbeeld maar even dat er iets uit een schap wordt gehaald wat lijkt op het gewenste produkt, maar toch anders is, en wat wordt gedaan omdat er toch "iets" moet gebeuren. Dit is dus onjuist, en het wordt vooral niet aan het systsem duidelijk gemaakt, wat ook niet kan, althans, niet zonder relatief erg veel moeite. Echter, achteraf, tijdens de administratieve verwerking blijkt er wel degelijk iets niet te kunnen worden geboekt, en alvorens de oplossing kan worden gevonden hoe het dan wel moet worden geboekt, moet feitelijk eerst worden achterhaald wat er is gebeurd. Veel plezier, en mensen op de administratieve afdelingen hebben hier gerust een dagtaak aan.
    Zo niet met real time scannen, want bijvoorbeeld, iets wat er niet is kan ook niet worden gescanned. Iets wat er wel is maar niet het juiste produkt betreft, kan je weliswaar scannen, maar niet gebruiken volgens het systeem. De kontroles zijn in deze niet anders als gebruikelijk op de administratieve afdelingen, met wel degelijk een groot verschil : het kan nu fysiek ook niet gebeuren. En dus moeten de operators het probleem ter plaatse oplossen, en hoe die oplossing ook uitpakt, het systeem weet het nadat het opgelost is.


Ga nu maar tellen hoeveel mensen andere leuke dingen kunnen gaan doen ...


PS: Sorry voor alle waarschijnlijk aanwezige typefouten.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.21 seconds with 21 queries.