Heart-Profit ERP
November 27, 2024, 03:43:05 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Voorkeurs Dockrij per Rit  (Read 977 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Heart Informatisering B.V.
Partner
******
Offline Offline

Posts: 27476


View Profile WWW
« on: October 09, 2008, 01:16:36 pm »

Hoewel het al mogelijk was om per Rit aan te geven bij welk Dock de betreffende vrachtwagen geladen zal gaan worden (zie http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=20253.0), kan m.i.v. deze Releasenote ook (optioneel) een Voorkeurs Dockrij worden opgegeven.

Indien de Voorkeurs Dockrij niet wordt gebruikt, werkt e.e.a. zoals het tot heden werkte: Het Routeplan dwingt af bij welk Dock de goederen voor een Debiteur-/Rit moeten worden afgelegd (bijvoorbeeld Dock "DK"), en de betreffende Dockrij kan dynamisch worden gekozen uit de pool van beschikbare Dockrijen van dat Dock. Zo kan Dock "DK" bestaan uit 4 Dockrijen (DKA, DKB, DKC en DKD) waarbij geldt dat DKA en DKD al in gebruik zijn, en de gebruiker de 1e goederen van een volgende Rit enkel mag neerleggen op DKB of DKC (bufferlokaties even niet meegeteld).

Een kompleet ander type inrichting kan worden gerealiseerd met de introduktie van een Voorkeurs Dockrij. Per Rit kan dan niet alleen worden ingesteld dat een Route op Dock "DK" beladen gaat worden, maar kan er meteen een voorkeur voor de Dockrij worden opgegeven, bijv. "DKC".

De toepassing is als volgt:

Het (Master-) Routeplan dekt "Maandag" t/m "Zondag". Ieder Routeplan heeft zijn eigen Routes (#1 t/m #9999). Kwa inrichting zorgen we er nu echter voor dat Route #1 in alle Routeplannen dezelfde route betreft; ofwel, de vrachtwagen die Route #1 rijdt, zal iedere dag dezelfde route (trajekt) rijden, hooguit worden niet alle Debiteuren die langs die route liggen iedere dag beleverd.

Zo zal Route #1 op de maandag, dinsdag, woensdag etc. altijd "de route naar Rotterdam" betreffen, en zal Route #10 altijd "de Zeeland route" betreffen.

Vooropgesteld dat we over voldoende Docks en Dockrijen beschikken om iedere Route aan een vaste Dockrij toe te kunnen kennen, kunnen we stellen dat Route 10 altijd bij Dock "DK" geladen zal worden, en nog specifieker, altijd vanaf Dockrij "DKC". Bij Dockrij "DKC" kunnen we dus a.h.w. een bord plaatsen "Route 10", immers, Dockrij DKC zal enkel en alleen voor Route 10 worden gebruikt.

Technisch gezien geldt de registratie van de Dockrij nu als "Voorkeurs Dockrij". Zodra er goederen geraapt worden die bestemd zijn voor de Zeelandroute (10), dan zou normaal gesproken een popup komen waaruit de Dockrij moest worden geselekteerd. Hierin zou bijv. DKA en DKD in gebruik zijn, en zouden DKB en DKC selekteerbaar zijn. Indien er een Voorkeurs Dockrij is opgegeven, en deze keuze voorkomt in de beschikbare pool van Dockrijen, dan zal automatisch die Voorkeurs Dockrij worden geselekteerd (het popup verschijnt dan niet meer).

Funktioneel zal het er echter opneerkomen dat we op Dockrijniveau kunnen plannen, immers, als iedere Dockrij zijn eigen Route heeft, zal voor geen van de Routes een keuze hoeven te worden gemaakt, en wordt iedere Route naar een vaste Dockrij gewezen (mits iemand maar niet een dag vooruit gaat werken, en besluit dit als buffer op te slaan op een Dockrij die voor een andere Route bestemd is).

De achterliggende gedachte is dat er vaste chauffeurs op vaste routes werken. De chauffeur wéét nu dat hij altijd zijn wagen bij Dock "DK" moet laden, en dat hij altijd de goederen van Dockrij "DKC" in zijn vrachtwagen moet laden.

De eerdere methode is weliswaar flexibeler (je kiest gewoon een Dockrij die op dat moment vrij is), maar zorgt er ook voor dat de chauffeur de ene keer van Dockrij DKA moet laden, en de volgende keer van DKB, DKC of DKD. Of beter, het feit dat een chauffeur steeds met een vast Dockrij werkt, impliceert als eerste al dat de chauffeur weet dat hij iedere dag bij hetzelfde Dock moet laden.

NB: Bovenstaande is gebaseerd op de situatie dat "rapers" tot 's avonds laat zendingen aan het klaarzetten zijn, voor de levering de volgende ochtend. De volgende ochtend, 04:00 uur, verschijnt de chauffeur die vervolgens zelf weet bij welk Dock hij moet zijn, en vanaf welke Dockrij hij zijn wagen moet beladen.

Ervanuitgaande dat Dockrij "DKC" is gereserveerd voor Route #10 (de Zeeland Route) geldt dat zodra de vrachtwagen de deur uit is, de betreffende Dockrij "leeg" is. De betreffende Dockrij kan dan weer worden gevuld met goederen die voor de volgende Route #10 - Rit bestemd zijn, een dag later.

FunktieOmschrijvingDtm.Vl.WyzDtm.L.Wyz
LODQGN      Omschrijving (nog) niet bekend    26-05-2008    08-10-2008
LODQGNF1    Omschrijving (nog) niet bekend    23-06-2008    08-10-2008
LODQRA      Omschrijving (nog) niet bekend    08-10-2008    08-10-2008
LOPGROGN    Omschrijving (nog) niet bekend    18-06-2008    08-10-2008
Logged
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.359 seconds with 20 queries.