Johan
|
|
« on: August 20, 2008, 09:00:51 am » |
|
Waarom moet ik Verkoop-orders die in status G of L (met 0 geleverd) staan, bij het genereren van facturen per se alleen desbetreffend verkoopordernummer opgeven? Waarom pakt 'ie ze niet als je de hele reeks op geeft bij genereren uitgaande facturen?
Of is hier een andere factureer-run voor die desbetreffende orders in status F kan krijgen?
Reden van deze vraag: Ik liep vanochtend eens te kijken naar de statussen van verkooporders. Blijkt dat er toch nog een aantal niet op F stonden. OVERZICHT NOG NIET GEFAKTUREERDE VERKOOPORDER-REGELS opgestart, en daar stonden er inderdaad een flink aantal. Voornamelijk betreffen dit orders in status G (gedeeltelijk gefactureerd) of in status L (niet >L van deelgeleverd), maar waarbij de levering met 0 is afgesloten (in plaats van het verwijderen van de verkooporder)
NOu ja, zo'n ordernummer eens opgegeven bij de facturatie, en voila, vervolgens komt de verkooporder in status F. Ik dacht: Dit moet met allemaal, dus doe maar even invullen als onderstaand is weergegeven. Echter, dan worden deze orders gewoon overgeslagen.
|
|
|
Logged
|
KM
|
|
|
YK
|
|
« Reply #1 on: August 20, 2008, 09:42:06 am » |
|
Als je een reeks Verkooporders opgeeft en bepaalde Verkooporders worden overgeslagen, dan kun je in de log-file LOUFGN1.LOG misschien wel achterhalen waarom ze zijn overgeslagen. Misschien geeft dat enige opheldering....
|
|
|
Logged
|
Heart-Profit company-ID : HA
|
|
|
Wouter Rijnbende
|
|
« Reply #2 on: August 20, 2008, 10:04:50 am » |
|
Ik denk eerder dat er iets van een 'nood procedure' achter zit, waarmee 'fout-situaties' hersteld worden, en die derhalve 'een expliciete aktie' vereisen.
Dus, stel 100 besteld, 90 geleverd, 90 gefaktureerd, en de 10 komt in backorder te staan. De order is dan gedeeldetelijk gefaktureerd. Waar je nu eerst gekozen hebt e.e.a. in backorder te laten, besluit je later toch 0 te leveren en af te sluiten. Dat afsluiten zou dan moeten konstateren dat er geen openstaande regels meer zijn, en zou de orderstatus moeten doen wijzigen in F. Tsja... nu gebeurt dat niet, omdat er 1001 situaties kunnen zijn waarmee je tegenwoordig zoiets voor elkaar kunt krijgen (bijv. terugdraaien geleverde order, verwijderen orderregel), dan moet je wel "een mechanisme" hebben om dit op F te krijgen. In plaats van "ons in te laten bellen" kun je dit zelf doen door die ene order specifiek te faktureren.
Waarom niet als je 0 t/m 999 faktureert? Lijkt me ook verklaarbaar. Zodra de ene PC een transaktie boekt, zal een andere PC niet a-la seconde van die transaktie af hoeven te weten. Een status L kan dus ook zijn toegekend omdat nčt iemand een levering gedaan heeft (maar de geleverde regels nog even niet beschikbaar zijn). Dergelijke order zou in jouw gewenste situatie worden afgesloten, en nooit meer gefaktureerd worden. Overigens heeft e.e.a. voor 2003 wel zo gewerkt, en is er bewust uitgesloopt.
|
|
|
Logged
|
Heart-Profit company ID : HA
|
|
|
Johan
|
|
« Reply #3 on: August 20, 2008, 12:38:15 pm » |
|
hmm, het betreffen wel ca 540 orders die ik zo dan 1 voor 1 zou moeten factureren. Voor het grootste part in status G. Kijk, het overzicht nog niet gefactureerde verkooporderregels ziet die orders dus nog steeds als zijnde 'nog te factureren'. Is er een handigheidje te bedenken om dit soort orders in F te krijgen, sneller dan 1 voor 1 factureren? Anders zoek ik hier intern even een "slachtoffer" voor... (is te vinden eventueel) En natuurlijk maatregelen treffen om dit te voorkomen. en status L kan dus ook zijn toegekend omdat nčt iemand een levering gedaan heeft ... Voor status L begrijpelijk, maar zoals gezegd bestaat het gros volgens mij uit "G" Orders. Van die status G klinkt het iets minder begrijpelijk: Immers er staan geen leveringen meer open.
|
|
|
Logged
|
KM
|
|
|
Wouter Rijnbende
|
|
« Reply #4 on: August 20, 2008, 12:48:59 pm » |
|
Van die status G klinkt het iets minder begrijpelijk: Immers er staan geen leveringen meer open.
Niet helemaal, want het is juist G geworden omdát er nog leveringen open stonden. En nu zijn er ineens géén leveringen meer. Rara hoe kan dat?? Ergens zul je de order hebben afgesloten en dát proces zal de orderstatus daardoor moeten aanpassen, en heeft dat schijnbaar niet gedaan. NB: Niet helemaal zeker, maar ik dacht dat bij Wijzigen Verkooporder (beperkt wijzigbaar) ook een escape was ingebouwd waarmee de orderstatus opnieuw werd bepaald.
|
|
|
Logged
|
Heart-Profit company ID : HA
|
|
|
Johan
|
|
« Reply #5 on: August 20, 2008, 12:57:57 pm » |
|
klopt, lovowy 1, werkt ook helemaal prima. Dat gaat in ieder geval een stukje rapper dan 1 voor 1 factureren. Maar goed, dit moet dus even met lovowy1 gebeuren begrijp ik.(?)
|
|
|
Logged
|
KM
|
|
|
Wouter Rijnbende
|
|
« Reply #6 on: August 20, 2008, 12:59:21 pm » |
|
Ga er maar vanuit dat dat het snelste is; dat kun je dan nl. zelf doen.
|
|
|
Logged
|
Heart-Profit company ID : HA
|
|
|
Johan
|
|
« Reply #7 on: August 20, 2008, 01:06:10 pm » |
|
Dit is ook knap. Status L zonder een verkooporder regel Hmm, Nou ja goed gekeurd voor fakturatie, en dan even faktureren --> Er rolt een nul - faktuurtje uit. (die we niet versturen uiteraard)
Wel apart dat dit kan. heel kunstig
|
|
|
Logged
|
KM
|
|
|
Wouter Rijnbende
|
|
« Reply #8 on: August 20, 2008, 01:10:08 pm » |
|
Dat bedoel ik dus. Er zijn teveel situaties. Een theorie zou kunnen zijn "regel toevoegen, regel leveren, status wordt L, levering terugboeken (status blijft L), openstaande regel verwijderen".
Hoofdstuk afgesloten. Je weet hoe je het kunt korrigeren.
|
|
|
Logged
|
Heart-Profit company ID : HA
|
|
|
Johan
|
|
« Reply #9 on: August 20, 2008, 01:27:43 pm » |
|
Hoofdstuk afgesloten. Je weet hoe je het kunt korrigeren.
akkoord
|
|
|
Logged
|
KM
|
|
|
dirkjan
|
|
« Reply #10 on: August 21, 2008, 09:26:31 am » |
|
klopt, lovowy 1, werkt ook helemaal prima. Dat gaat in ieder geval een stukje rapper dan 1 voor 1 factureren. Maar goed, dit moet dus even met lovowy1 gebeuren begrijp ik.(?)
Hallo Via de functie LOVOBOAF 3.1.9.7 (ik weet niet of die bij jullie mogelijk is) kan het eenvoudiger. Je hebt dan de mogelijkheid F5 raadplegen verkooporders, dus sneller want bij twijfel kun je gewoon even in de order kijken. Vereist wel expleciete autorisatie. Dirk-Jan
|
|
|
Logged
|
Dirk-Jan ma
|
|
|
Wouter Rijnbende
|
|
« Reply #11 on: August 21, 2008, 09:30:31 am » |
|
Vereist wel expleciete autorisatie.
En dat zal toch wel niet voor niets zijn, dacht je niet ??
|
|
|
Logged
|
Heart-Profit company ID : HA
|
|
|
dirkjan
|
|
« Reply #12 on: August 21, 2008, 10:32:14 am » |
|
Vereist wel expleciete autorisatie.
En dat zal toch wel niet voor niets zijn, dacht je niet ?? Nee want dat staat binnen de korste keren het Forum vol met verzoeken om de status van een verkooporder terug te draaien. DJ
|
|
|
Logged
|
Dirk-Jan ma
|
|
|
|