Heart-Profit ERP
November 27, 2024, 09:34:05 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: TS scherm - Printen "verzamelpakbonnen" Route + Vrijgeven Route  (Read 2753 times)
0 Members and 0 Guests are viewing this topic.
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5367


View Profile WWW
« on: July 09, 2008, 07:32:25 am »

Touch Screen - Printen nog niet afgedrukte "verzamel-pakbonnen" voor Route + Vrijgeven Route (LOTSLVVR)

Nb: Dit scherm is onderdeel van het ontwerp 'Rapen Scan Terminal'.

Op enig moment wordt besloten dat er geen nieuwe orders meer zullen worden uitgelopen voor een Route, omdat de vrachtwagen aanstaande is te vertrekken. Op dat moment worden voor de betreffende Route (= Dockrij) alle "verzamelpakbonnen" (=Vrachtbrief) geprint, die vervolgens worden verdeeld over de klanten van die Route.  "Verzamelpakbonnen" tussen aanhalingstekens, omdat het formeel een Vrachtbrief betreft, waarop de diverse Pakbonnen zijn getotaliseerd tot één document. Deze Vrachtbrieven worden gegenereerd-/geprint op alfabetische volgorde van dockpositie. Een Dockrij is ingedeeld in meerdere vaknummers (dockposities) met per vaknummer de goederen voor één specifiek Afleveradres binnen die Route. Door de Vrachtbrief op deze volgorde af te drukken, kunnen de bonnen snel worden verdeeld over de verschillende dockposities.

Let op:
Het is niet  gezegd dat alle in omloop zijnde Raaplijsten kompleet zijn. Anders gezegd, het hebben van een Raaplijst is één, maar het geraapt hebben is twee. Het beoogde doel van het printen van de Vrachtbrieven voor een Route is zoals gezegd het aangeven van het moment "nu gaan we niets meer uitlopen, de vrachtwagen moet de deur uit". We gaan dus a.h.w. rijden met alles wat we tot nu toe geraapt-/afgelegd hebben. Zodra de "verzamelpakbonnen" geprint worden zullen alle eventueel nog openstaande Raaplijsten voor deze Route (instelbaar middels een bedrijfsparameter) worden afgesloten. De Raaplijsten worden voor een eventueel nog niet geraapt deel geannulleerd.



De Routes waarvoor "verzamelpakbonnen" dienen te worden geprint zijn die Routes waarvoor goederen zijn geraapt, doch waarvan de vrachtwagen nog niet "de deur uit geboekt is" (Route is nog niet vrijgeven). Omdat met het rapen ook vooruit gewerkt kan worden, zullen we niet "alle" Routes willen zien op het scherm, derhalve wordt eerst om een "routegroep" gevraagd. Op eenzelfde soort wijze als bij het Vulgraadscherm (zie http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=20372.0)  wordt met deze "routegroep" bepaald welke Routes wel-/niet in het overzicht moeten worden meegenomen. Merk op dat we v.w.b. het printen van de "verzamelpakbonnen" danwel het "vrijgeven van de Route" in principe nooit vooruit zullen willen werken; waar we op vrijdag al best voor maandag aan het rapen kunnen zijn, zullen we op vrijdag nooit een rit van maandag gaan afsluiten; uitgangspunt is dat dit tot het laatste moment wordt uitgesteld. (Nb: Het kán echter wel.)
Default wordt de oudste routegroep geselekteerd. Deze routegroep bevat de Routes die het eerst (hadden) moeten vertrekken.

Na selektie van een routegroep worden de Routes, horende bij die routegroep getoond. Hoewel deze Routes gesorteerd worden op Dock + Ritdatum-/tijd, zal het eropneerkomen dat ze op het scherm getoond worden op volgorde van Dockrij. Weergave op Dockrij resulteert altijd in een vaste volgorde; we weten nl. altijd dat Dock 12 na Dock 7 zal komen. Alternatief zou zijn geweest het tonen op volgorde van Ritdatum-/tijd, doch indien er veel ritten voor veel Docks open staan, is het "zoeken geblazen" naar de vrij te geven Dockrij.

Per Dockrij volgt een blok met daarin:

Dockrij
De Dockrij waar het om gaat. Het is ook mogelijk dat hier enkel een Dock vermeld wordt, welke het geval is als er al wel goederen voor een Route geraapt zijn, doch deze nog niet zijn afgelegd (ze staan nog op een trolly-/bufferlokatie).


Route
De Route die aanstaande is te vertrekken, en waar de goederen van die Dockrij voor bestemd zijn. Op de 1e regel wordt de omschrijving van de Route getoond. De 2e regel wordt samengesteld uit de dag van het Routeplan (Maandag), vervolgens tussen haakjes het Routenummer (4), dan de Ritdatum -/tijd (14-07-2008 -15:45) en als laatste de omschrijving van de betreffende Dockrij (D4 Links).


Trolly-/Buffer
Indien er Intercompany wordt geleverd van bedrijf A naar bedrijf B, is het mogelijk dat A levert op een zgn. trolly-lokatie (= Verplaatsbare Lokatie). Deze trolly dient vervolgens door bedrijf B te worden opgepickt, en vervolgens te worden afgelegd bij de juiste (dockpositie van een) Dockrij. Op eenzelfde manier is het mogelijk dat a.g.v. "vooruitwerken", goederen op het moment van rapen nog niet konden worden neergelegd bij de juiste Dockrij, omdat die Dockrij op dat moment nog in gebruik was voor een andere Route. Goederen kunnen dan tijdelijk geparkeerd zijn op een "bufferlokatie". Goederen die op een "trollylokatie" danwel een "bufferlokatie" liggen, zijn systeemtechnisch al geraapt (geleverd, en zullen als 'niet-meer-echt-aanwezig' op de betreffende trolly-/buffer lokatie liggen.
Deze kolom is bedoeld om de gebruiker erop te attenderen dat er nog niet afgelegde voorraad staat op een trolly-/bufferlokatie.



In de bovenste regel wordt aangegeven hoeveel trolly-/bufferlokaties er nog in gebruik zijn voor deze Rit, in de onderste regel wordt aangegeven om welke lokaties het gaat (hier worden maximaal 2 lokaties weergegeven).
In bovengenoemd voorbeeld is ook nog de situatie aan de orde dat er voorraad voor deze Rit op trollylokaties ligt, en dat er in zijn geheel nog niets is afgelegd voor deze Rit. In dat geval is er nog helemaal geen Dockrij bekend voor deze Rit, in welk geval het Dock wordt getoond (D0 in dit voorbeeld) waar de deze Rit geladen zal gaan worden.

Zolang er nog niet afgelegde goederen op een trolly-/bufferlokatie staan, is het niet mogelijk om de "verzamelpakbonnen" te printen. Zonder af te leggen is de kans groot dat deze goederen wél op de Vrachtbrief komen te staan (ze zijn immers al geraapt), maar niet met de zending mee gaan. Daarnaast is het hele mechanisme erop gebaseerd dat de bonnen worden afgedrukt op volgorde van Dockrij, welke in dit geval niet eens bekend hoeft te zijn.


Genereren-/Printen Vrachtbrief

Indien deze button enabled is, betekent dit dat er nog geen "verzamelpakbon" is geprint voor deze Route, danwel dat er nieuwe leveringen gedaan zijn waardoor er opnieuw "verzamelpakbonnen" geprint moeten worden. Bij het gebruiken van deze button wordt op volgorde van dockpositie alle klaarstaande leveringen doorlopen, en wordt er per dockpositie (= Debiteur-/Afleveradres) een Vrachtbrief gegenereerd voor de betreffende Route. Deze Vrachtbrieven kunnen vervolgens in de volgorde waarin ze geprint zijn worden verdeeld over de dockposities. Indien er voor iedere Debiteur-/Afleveradres in deze Route (Rit) een Vrachtbrief is gegenereerd, zal de button disabled worden.  Indien na bijv. 10 minuten blijkt dat er alsnog nieuwe orderregels zijn geraapt voor deze Route, dan zal deze button weer enabled worden. Bij een dergelijke 2e print zullen de nieuwe leveringen worden bijgevoegd aan de eerder gegenereerde Vrachtbrieven, waarbij nu alleen die Vrachtbrieven waaraan iets veranderd is opnieuw zullen worden geprint. Dit, om te voorkomen dat we niet voor 50 klanten een nieuwe Vrachtbrief gaan printen waar er slechts één gewijzigd is.


Vrijgeven Route
De eerst volgende, en tevens laatste stap ná het printen van de "verzamelpakbon" is het vrijgegven van de Route. Zodra de vrachtwagen daadwerkelijk de deur uit is, dient de Route te worden vrijgegeven.



Het vrijgeven van een Route impliceert dat de vrachtwagen de deur uit is, en dat alle goederen van de Dockrij geladen zijn. Als een Route wordt vrijgegeven worden Dockrij en dockposities weer vrijgemaakt. Deze kunnen daarna weer met goederen van een volgende Route gevuld worden.

Het is niet mogelijk een Route vrij te geven waarvoor nog geen Vrachtbrief is geprint; uitgangspunt is dat de vrachtwagen niet vertrekt zonder documenten.

Er is (vooralsnog) geen blokkade tegen het vrijgeven van een Route in de toekomst, al was het maar omdat op zaterdagmiddag de bonnen voor levering maandag-ochtend geprint moeten kunnen worden. Wordt een Route echter te vroeg vrijgegeven, dan zal het niet meer mogelijk zijn om leveringen toe te voegen aan deze Route. Hoewel er mogelijkheden zijn om bij een Rit (zie koppeling Route-/Dock) de indikator 'Vrijgegeven' op te heffen, zal dit er hooguit voor zorgen dat er opnieuw geraapt kan worden voor e.d. Rit, maar dit zal niet in staat zijn om de vrijgemaakte Dock / dockposities weer te vullen met de goederen die er voorheen stonden.



Overige uitgangspunten

- Voor het gebruik van deze funktionaliteit dient bedrijfsparameter "Automatisch Genereren Vrachtbrieven J/N" (Expeditie) uitgeschakeld te zijn. Staat deze parameter op "Ja" dan zal voor iedere order die via het TS Leveren VO wordt geraapt direkt een Vrachtbrief worden gegenereerd, waardoor de betreffende Pakbon niet nogmaals verzamelt kan worden op de alhier bedoelde wijze.

- Printen Vrachtbrief vereist dat de Vrachtbrief volgens een Variabele Layout wordt afgedrukt.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.06 seconds with 20 queries.