Wij zitten enorm te stoeien met het onderwerp "Afsluiten verkoopkontrakt". Dat gaat niet lekker naar mijn idee. Maar goed, wij zullen wel weer 1 of andere manier in gedachten hebben, die nog nooit eerder bedacht is, fout ingericht is of anders....
Wij sluiten een verkoopkontrakt af voor het leveren van precies 40 ton spul met tankwagenleverantie tussen datum x en datum y. Precies 40 ton betekend: exact 40,000 ton en niet 1 kilogram meer! (en ook niet minder doorgaans) "Wat een kolder" was het eerste wat ik dacht, dus ik sta er niet versteld van dat de lezer(res) van bovenstaande dat ook denkt.
Maar bij deze klant staan eigenlijk altijd wel meerdere kontrakten open, dus als je 10 kilogram meer levert, dan wordt dat afgeboekt van het volgende openstaande kontrakt. Deze klant wil die kontrakten gewoon op die manier ingevuld zien, en daar heb ik begrip voor gekregen als je even dieper in die materie bent gedoken.
En dan moet je zoiets inrichten en toepassen. Tot op heden gebeurde dat gewoon in een schrift, prachtig boek, maar nieuwe inzichten etc. hebben er toe geleid dat we een poging doen om dit gewoon in Profit gewoon netjes te vermelden. Dat zou toch mogelijk moeten zijn, en we komen dan ook een heel eind. Maar, met in achtneming van de inleiding, gaat dat afsluiten van een kontrakt niet van harte. En wel om de volgende reden:
OVERZICHT KONTRAKTREGELS
VAN DEBITEUR : # t/m ZZZ VAN KONTRAKT : 20080111TT t/m 20080111TT
Kontrakt : 01-01-08 t/m 31-01-08 20080111TT/1
Debiteur : AGRME1 A
Bestelling : Spul met tankwagen leverantie
Aantal Prijs/TN Korting Nog afn. Geleverd
___________________________________________________________________
40,000 TN 19,0000 0,00 0,000 0,000
Verkooporder Rgl L-datum Besteld Geleverd
----------------------------------------------------------------
20080111012 1 11-01-08 20,000 0,000 EUR
20080111011 1 12-01-08 20,000 0,000 EUR 40 ton leveren, verdeeld over twee verkooporders, twee leverdata. Niks geleverd nog. Deze verkooporders worden gebruikt voor een soort orderbevestiging richting de klant, zodat we van elkaar weten wat we per week laten ophalen (of brengen) . Deze orders worden er daarom "in het voor" er in gezet. Het kontrakt is bewust NIET afgesloten, ook al kwam die vraag wel even, maar die heb ik met nee beantwoord.
20080111011 1 12-01-08 20,000 22,000
22 ton geleverd. Dat kan, want het kontrakt is nog niet vol(ledig) geleverd. Ik zou zeggen: Er resteert nog 18 ton, maar potverdorie, ik heb die andere order er nog in staan voor 20 ton, want toen ik die in heb gebracht, wist ik nog niet wat er (in combinatie met eventuele andere verkooporders) geleverd zou worden.
Nou ga ik die order 20080111012 leveren, op geen enkele wijze volgt nu een waarschuwing. Ik lever 21 ton zonder enige vorm van waarschuwing. Dus heb ik nu 43 ton geleverd op een kontrakt waar maar 40,000 ton op geleverd moest worden.
Had ik nou die tweede order toegevoegd ná het leveren van de eerste, dan was die hoeveelheid al wel voorgesteld. (als je 22 ton geleverd hebt zal profit 18 ton voorstellen voor de tweede). Maar als je beide orders er al in hebt zitten vóór het leveren, is zoiets er niet. Maar ook dan kun je 19 ton leveren.
Natuurlijk, ik snap best dat je denkt "Niet moeilijk doen over die laatste ton op dat kontrakt" of iets dergelijks. Dat was ook mijn gedachte. Maar ja, daar gaat mijn klantje niet mee akkoord, en zo werkt het schrift waarmee de vorige inkoper 27 jaar heeft gewerkt ook niet.
Wat moet er gebeuren om bij het leveren van een verkooporder met kontraktreferentie een waarschuwing te krijgen waarmee je kunt voorkomen dat je méér levert dan de openstaande kontrakthoeveelheid? Die kontrole mag wel toestaan om op 1 verkooporder méér te leveren dan de bestelling, mits die hoeveelheid maar niet de openstaande kontrakthoeveelheid overschreid.
Eigenlijk zitten we dus niet alleen met een minimum afname, maar ook een maximumafname.
Hoe krijgen we dit degelijk voor mekaar? Welke optie's / bedrijfsparameters / debiteuri / afleveradres instellingen of weet ik veel wat voor instelling heb ik hier fout staan? En moet dat dan een waarschuwing worden of een blokkade. Wat mij betreft zou dit een instelling moeten zijn bij een kontraktregel, of kontrakt wanneer er sprake is van salderen. Een instelling die heet "Ik sta niet toe dat er 1 kilogram teveel geleverd wordt
W/B/N" die er dan vervolgens een "
Waarschuwing" / "
Blokkkade" / "
Niet waarschuwen of blokkeren"- melding van maakt bij het leveren van een verkooporderregel:
W: een waarschuwing dat je meer gaat leveren dan de openstaande kontrakthoeveelheid (met een door/terug melding die dan aangeeft hoeveel er dan nog moet worden geleverd) + vervolgens na het leveren mogelijkerwijs de vraag of het kontrakt afgesloten mag worden. (waarna eventuele openstaande VO-regels voor het zelfde kontrakt dus ook niet meer geleverd kunnen worden?)
B: bij B ben je het bokje (Let op: U probeert x ton / kg teveel te leveren, dat mag niet) met een < Terug > melding waarna maximaal de openstaande kontrakthoeveelheid geleverd wordt + vervolgens mogelijkerwijs de vraag of het kontrakt afgesloten mag worden. De gebruiker moet vervolgens op desbetreffende verkooporder (of nieuwe order) de resterende hoeveelheid gaan leveren (met een nieuwe regel en ander kontrakt).
N:Geen enkele melding of waarschuwing, gewoon zoals het nu lijkt te werken (ik moet er voorzichtig mee zijn, omdat ik dat afsluiten wellicht niet goed gebruik / heb ingericht)
1 gelukje: Dit spul wordt niet middels een interface geleverd, zoals dat met heel veel bulkproducten wel gebeurd, dus bij de interface Transportsysteem gaat dit vooralsnog niet spelen.
e.e.a. is te bekijken in meel test, je mag er zelf ook gerust in meel test nog even zo'n kontraktje in zetten.
Maar nogmaals: mogelijkerwijs zit bovenstaande betoog er al lang in en zie ik dat gewoon volkomen over het hoofd, dan graag reactie hoe dit ingericht moet worden.