Vanaf heden is er een nieuw scherm toegevoegd aan de reeks Touch Screen schermen. Het betreft een TS scherm t.b.v. het boeken van Goederen Ontvangsten (Funktie LOTSGO). Het TS scherm is bedoeld om goederen binnen te kunnen boeken (waar Leverancier, Inkoopordernummer en Artikelnummers niet bekend hoeven te zijn) en deze van de benodigde etiketten te kunnen voorzien, alsmede de afhandeling te verzorgen van de ontvangen en retour gezonden Emballage.
Het Touch Screen scherm Goederen Ontvangst bestaat uit een drietal schermen:
1. Selektie Leverancier
2. Selektie ontvangen Inkooporderregels van deze Leverancier
3. Ontvangen-/Retour gezonden Emballage (alleen aanwezig indien de Leverancier emballage levert)
Als eerste zal een scherm aktief worden waarin de Leverancier kan worden geselekteerd.
Het uitgangspunt bij dit scherm is geweest dat een Leverancier iets levert, maar niet een Inkoopordernummer weet. Hoewel er op zich natuurlijk wel een Inkooporder aan de te ontvangen goederen ten grondslag zal liggen, zal de inkoop gedaan zijn bij een Leverancier, die op haart beurt een tuinder opbelt met het verzoek "breng nog even 20 kistjes tomaten naar X". De tuinder komt vervolgens de 20 kistjes tomaten leveren, zal weten uit naam van wie hij komt leveren, maar weet geen identifikaties danwel Inkoopordernummers.
Links op het scherm wordt een overzicht opgebouwd van alle Leveranciers die t/m de geselekteerde Leverdatum (nog) goederen moeten leveren. Alleen die Leveranciers worden getoond die Openstaande Inkooporderregels hebben. Rechts op het scherm vinden we filters die bepalend zijn voor de weer te geven Leveringen (Leveranciers), waaronder het filter op Leverdatum:
Default staat de Leverdatum op vandaag, maar deze kan worden gewijzigd, bijv. voor het geval de Leverancier vandaag iets komt afleveren wat hij eigenlijk morgen moest komen afleveren. Indien we de Leverdatum wijzigen naar 'morgen', dan zal links het scherm met Leveranciers die t/m deze Leverdatum iets moeten leveren worden bijgewerkt:
Er kan ook worden gefilterd op Transportmiddeltype.
Een Transportmiddeltype bij een Inkooporder (-/regel) wordt toegepast door Profit-gebruikers die de goederen zelf ophalen bij hun Leveranciers. Zonder dat er formeel een Route-plannings module bestaat aan de Inkoopzijde, kan bij de Inkooporderheader (en overrulebaar op Inkooporderregelniveau) een Transportmiddeltype worden ingevuld, welke in dit voorbeeld gevuld is met het kenteken van de (eigen) vrachtwagens. Stel dat we hiervan gebruik maken dan kunnen we links enkel die Leveringen laten tonen die t/m een bepaalde Leverdatum geleverd moeten worden, vervoerd volgens het geselekteerde Transportmiddeltype.
Op basis van deze gegevens zal er een keuze moeten worden gemaakt voor de Leverancier. De Leverancier wordt geselekteerd door op de button te clicken waarin zijn Naam staat. Als er een Leverancier geselekteerd is verschijnt het 2e scherm met daarin alle Inkooporderregels die door deze Leverancier (t/m de opgegeven Leverdatum) moeten worden geleverd. Voor onderstaand voorbeeld selekteer ik nu de middelste Leverancier: Hage International B.V..
Het tweede scherm verschijnt:
Als eerste wordt bovenin het scherm de selektie (Leverancier, Leverdatum, Transportmiddeltype) weergegeven.
Daaronder wordt een overzicht opgebouwd van alle (openstaande) Inkooporderregels die door deze Leverancier geleverd moeten worden.
De 1e kolom is per Inkooporderregel opgebouwd uit 3 regels. Op de 1e regel wordt de Artikelomschrijving weer gegeven, op de 2e regel de omschrijving van de Verschijningsvorm, en op de 3e regel staat het Inkoopordernummer, de Inkooporderregel, het Artikelnummer en de Verschijningsvorm.
Vervolgens hebben we de kolommen "Etiket", "Aantal" en "Inhoud".
Het feit dat het scherm een Inkooporderregel noemt houdt hooguit in dat er een Inkooporderregel bestaat die voldoet aan hetgeen geselekteerd is. Dit betekent nog niet dat de Leverancier al deze produkten ook bij zich heeft. Ten eerste zullen we dus willen (moeten) aangeven dat een bepaalde regel ontvangen is, en daarna zullen we aantal x inhoud willen kunnen opgeven. Ook zullen we moeten kunnen aangeven hoeveel etiketten er moeten worden afgedrukt. De ene keer willen we 1 etiket per pallet, een andere keer 1 etiket per doos, een volgende keer staan er 4 stapels met 5 dozen op een pallet en willen we op iedere stapel een etiket...
Het scherm berekent niet hoeveel etiketten er moeten worden afgedrukt, dat doet U zelf. Het aantal gevraagde etiketten is niet van invloed op de wijze waarop de goederen op voorraad geboekt worden; alle etiketten zullen er hetzelfde uitzien (lees: bevatten hetzelfde Chargenummer).
I.v.m. de beperkte ruimte is het aangeven dát een Inkooporderregel ontvangen is gekombineerd met de Etiket-Spinner. Indien hier een aantal etiketten wordt ingevuld, impliceert U dat die regel ontvangen is. Dit betekent niet dat U verplicht etiketten moet afdrukken, immers er is ook een waarde 0 mogelijk, welke geen etiket zal afdrukken, maar wel de goederen ontvangst triggert.
Mogelijke waarden Etiket-spinner:
<leeg> | Inkooporderregel is niet ontvangen |
0 | Inkooporderregel ontvangen, doch geen etiket |
> 0 | Inkooporderregel ontvangen en x aantal etiketten afdrukken |
Zodra er een waarde ongelijk <leeg> wordt ingevuld, worden de rubrieken Aantal x Inhoud enabled.
Desgewenst kan het ontvangen aantal danwel de inhoud worden gewijzigd.
Nb: Deze procedure herhalen voor alle ontvangen Inkooporderregels.
Indien de module
Profit-Keuring geďmplementeerd is én er bestaat een Keuringsvoorschrift met de Identifikatie "TEMP", dan zal er rechts op het scherm een Temperatuur spinner worden opgenomen. Uitgangspunt hierbij is dat van alle ontvangen goederen er steekproefsgewijs een temperatuurmeting plaatsvindt, deze alhier ingevuld wordt, waarna deze bij verwerken zal worden weggeschreven als gekeurde waarde bij alle ontvangen produkten waarbij het Keuringsvoorschrift "TEMP" is opgenomen.
Bestaat het Keuringsvoorschrift "TEMP" wel, maar is deze aan geen van de Artikelen gekoppeld die op het linkerdeel van het scherm worden weergegeven (omdat keuren op temperatuur niet bij alle produkten van toepassing is) dan zal de Temperatuur spinner disabled zijn.
Let op:De gemeten waarde zal puur registratief worden opgenomen. Stel dat we normaliter zeggen dat de temperatuur tussen de 1 en 7 graden celcius moet liggen, en de gemeten temperatuur is 15 graden, dan gaan we ervanuit dat deze goederen in het geheel niet als ontvangen zullen worden geboekt. Is de temperatuur 7.2 graden, dan is het aan de gebruiker om dit te accepteren of niet. Zo ja, dan zullen de goederen gewoon als normale charge op voorraad komen te liggen, doch zal in de Keuringen Charges zichtbaar zijn dat er 7.2 graden gemeten was. De voorraad wordt dus nimmer afgekeurd op basis van de gemeten temperatuur.
Rechts bovenin vinden we twee buttons. De linker is om terug te keren naar het vorige scherm. Dit stelt ons in staat om de huidige selektie af te breken en een nieuwe Leverancier te selekteren. De rechter button bevat "Emballage" indien er Emballage aan de orde kan zijn bij deze Leverancier, en zo niet, dan zal ze direkt 'Verwerken' bevatten.
Clicken we op de Emballage button, dan verschijnt het volgende Emballage scherm:
Hierin zijn alle Emballage-artikelen opgenomen uit de Artikelgroep voor Retour Emballage die door de betreffende Leverancier (mogelijk) worden geleverd. Emballage aan de Inkoopzijde wordt formeel ingekocht bij de betreffende Leverancier, en de Leverancier dient derhalve als Leverancier gekoppeld te zijn. Indien er geen enkel Emballage-artikel door deze Leverancier wordt geleverd, dan zal er geen 3e scherm zijn; het 2e scherm bevat dan in plaats van een button "Emballage" direkt een button "Verwerken".
Iedere Emballage regel bevat een tweetal Spinners; een voor de Ontvangen hoeveelheid Emballage en een voor de Retour gezonden hoeveelheid. Het invullen van Emballage is optioneel.
Het Emballage scherm is het laatste scherm. Rechts wederom een tweetal buttons, dit maal Terug en Verwerk.
Middels "Terug" keren we 1 scherm terug (naar het Inkooporderregel scherm, en van waaruit we eventueel nog een stap terug zounden kunnen gaan naar het Selektie Leverancier scherm). "Verwerk" kent een Chargenummer toe, boekt de Ontvangen Goederen binnen, drukt het opgegeven aantal etiketten af, en registreert de ontvangen-/retour gezonden Emballage.
--------------------------------------------------------------------------------
Goederen Ontvangst o.b.v. Palletnummer Het TS scherm Goederen Ontvangst vereist dat de Bedrijfsparameter (Inkoop) Goederen Ontvangst o.b.v. Palletnummer aan staat:
Per Ontvangst zal er een Chargenummer worden toegekend waarbij het Chargenummer wordt opgebouwd uit een Hoofdcharge van 9 posities, alsmede een volgnummer per deelontvangst (01-99). De Hoofdcharge bevat een versleuteling van het Inkoopordernummer alsmede de Inkooporderregel.
In Chargenummer "06B70530101" zal "06B705301" de Hoofdcharge zijn. Hierin is de 1e positie gelijk aan de 1e positie Charge Bedrijf (zie bedrijfsparameters). De 2e positie (6) is het laatste cijfer van het jaartal 2006. Positie 3 bevat de maand, waarbij geldt dat A-C = Oktober-December; B is dus November. Positie 4 bevat de dag 1 t/m 9 en daarna A t/m zover nodig; 7 = 7e dag. Positie 5,6,7 bevatten vervolgens het volgnummer (053) en positie 8 en 9 het Inkooporderregelnummer.
Ofwel, bovenstaande Charge leidt tot een Inkoopordernummer 20061107053 regel 1.
Goederen Ontvangst Lokatie Standaard worden alle binnengeboekte goederen ontvangen op de Lokatie zoals dat normaliter bij Goederen Ontvangst gebeurd. In de meeste gevallen is dit de default Opslaglokatie van de Artikel-/Verschijning. Speciaal voor dit Touch Screen scherm is er een bedrijfsparameter opgenomen waarmee deze ontvangstlokatie kan worden overruled:
Indien deze parameter gevuld is zullen alle ontvangen goederen (behoudens de Emballage) worden ontvangen op deze lokatie, waarna U ze dient over te boeken (eventueel gebruik makend van scan terminal funktionaliteit) naar de daadwerkelijke opslaglokatie.