Er zit voortgang in ...
![smile](http://ha1.heartprofit.nl/profit/Smileys/default/smile.gif)
wat bedoel je hier dan mee.
lijkt me evident dat wij hier echt op zitten te wachten
je stelt zelf:
Geen bolletje, omdat ik niet tijdig de informatie heb gekregen die nodig is hier.
![no](http://ha1.heartprofit.nl/profit/Smileys/default/no.gif)
Maar pending emails zijn hier ook "bolletjes".
Overigens "weet" ik dat ook pas sinds vandaag natuurlijk (01-06).
En dan heel eerlijk : Ik voel me wel verantwoordelijk om e.e.a. op tijd af te hebben, doe er zelfs m'n best voor om achter de info aan te zitten, maar ergens houd dat wel op. Dat blijkt dan eigenlijk vandaag.
en ik heb verder nog niets van jou inhoudelijk gehoord
en mijn eerste aanvraag is van 24 november 2010!!!!
Per 1 januari 2011 is er weer de aanpassing van het ADR en de IMDG
In de transportwereld gaat een punt aangepast worden:
Milieugevaar moet ook op de vrachtbrief gemeld worden.
Mijn voorstel is om dit middels een achtervoegsel aan de proper shipping name toe te voegen
Nu is er 1 probleem: IMDG en ADR omschrijven het verschillend.
Dit betekend dus ook een extra printvariabele.
Momenteel gebruiken wij:
%AV-PSINAME80.x%
Ik wil er dus nu graag 2 die hetzelfde aangeven:
%AV-PSINAME80.x% = hetzelfde als nu maar dan met achtervoegsel "MARINE POLLUTANT" getriggerd door de Marine Pollutant indicator in tabblad 4 van LOAR [LOAR][MPIND] bij waarde J.
(P.S.: De waarde S bestaat eigenlijk niet meer sinds 2009 en zou gewoon J moeten zijn, indien ervoor wordt gekozen deze waarde S te laten bestaan dient de trigger op J en S plaats te vinden)
%AV-PSANAME80.x% = hetzelfde als de marine proper shipping name (hardcoded geforceerd naar taal ENG) maar dan met achtervoegsel "ENVIRONMETALLY DANGEROUS" getriggerd door een indicator in tabblad 4 van LOAR [LOAR][MPIND] bij waarde J of S.
Reden dat ik dezelfde indicator gebruikt is dat met de invoering van ADR2009 en Amendement 34.08 van de IMDG de klassificatieregels van zowel de ADR als de IMDG gelijk getrokken zijn met die genoemd in de EU-GHS (CLP) wettekst, dus in principe kan het niet meer voorkoomen dat een stof ADR milieuongevaarlijk is, maar wel Marine pollutant. Deze wetten zijn nu qua indeling ver geharmoniseerd.
Wel gebruiken ze nog andere termen. Dit daar ADR en CLP enerzijds naar het gehele milieueffect kijken (zoet en zout water e.d.) maar de IMDG anderzijds nog (in gedachten) vasthoud aan de reeds werelwijd bekende term "MARINE POLLUTANT" voor zeewater.
Indien iemand het belang inziet van een gespitste ADR/IMDG indicator hoor ik dit graag, maar mijn voorkeur zou zijn om de omschrijving tekst op tabblad 4 aan te passen van "marine pollutant" naar marine "pollutant/milieugevaarlijk".
Wetreferenties:
classificatie ADR = 2.2.9.1.10 en verder
klassificatie IMDG = 2.9.3.3 en verder
Vermelding in ADR = 5.4.1.1.18 (2011 tekst)
vermelding in IMDG = 3.1.2.8 en 5.4.1.4.3
PS ADR 5.4.1.1.18b geeft aan dat bij een multimodale transportketen (zee gecombineerd met land) de term "marine pollutant" toegestaan zal worden.
later heb ik dat nog helemaal voor jou uitgewerkt