Heart-Profit ERP
September 28, 2024, 01:37:59 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
  Home Help Login Register  
  Show Posts
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 [14] 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 ... 273
196  Heart-Profit Boards / Heart-Profit ERP Support / Re: batch PC werkt niet meer na upgrade on: September 14, 2018, 08:27:24 am
Quote
op 12/09/2018 per mail gemeld aan rm.

Tja, als die er niet is ...
We gaan kijken !
197  Heart-Profit Boards / De Heart-Profit Boards / MOVED: retour levering inter company order on: September 11, 2018, 03:47:17 pm
This topic has been moved to Heart-Profit ERP Support.

http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=28693.0
198  Heart-Profit Boards / Heart-Profit ERP Support / Re: Alleen actieve kostenplaatsen printen en wel/niet actief op scherm on: September 07, 2018, 04:01:55 pm

Intussen (goedgekeurd) te maken :
Bij TV/WY Kostenplaatsen de J/N hiervoor en bij Raadplegen Kostenplaatsen de kolom erbij.
199  Heart-Profit Boards / Heart-Profit ERP Support / Re: Alleen actieve kostenplaatsen printen en wel/niet actief op scherm on: September 07, 2018, 03:51:07 pm
Als ik eerlijk doe (voor de verandering) die eerste 1,5 uur.
200  Heart-Profit Boards / Heart-Profit ERP Support / Scanterminal Opgehaalde Grondstoffen on: September 07, 2018, 01:38:35 pm

Inleiding
In topic Scanterminalscherm Ophalen Grondstoffen staat beschreven hoe we grondstoffen met zgn. Ophaalkaarten kunnen ophalen voor de Raaplijsten van een Produktieorder. We hebben het hier over een speciaal soort Produktieorders waarvan de Receptuur is ingericht met Dagsegmenten en Activities. In de schermprint hieronder zien we een voorbeeld van zo'n Produktieorder (die overigens in Excel wordt opgebouwd om vervolgens in kleur te kunnen worden geprint).


Een Activity is hierin een stap binnen het produktieproces die eerst moet worden afgerond alvorens we verder kunnen gaan met de volgende Activity. In de schermprint hierboven herkennen we de Activities:

DOSING CANS
DOSING ADDITIVE
DOSING BULK
DOSITAINER (1+2+3)
DOSING CLEANING

Bij iedere Activity zullen we grondstoffen verbruiken, en, om deze grondstoffen te kunnen verbruiken zullen ze eerst aanwezig moeten zijn op de Produktievloer. Voor de Activity DOSING BULK geldt dat de benodigde grondstoffen via een leiding uit een silo-/tank kunnen worden gepompt; deze grondstoffen hoeven we niet op te halen. Er zijn ook Activities (zoals DOSING ADDITIVE) waarbij we onze grondstof uit Vaten afboeken. Vaten moeten weliswaar worden opgehaald, maar dat doen we niet voor één specifieke Produktieorder; Vaten worden met Vatenkaarten opgehaald naar bijv. de Natte Ruimte alwaar ze voor meerdere orders gebruikt kunnen worden. Dan komen we op de  laatste categorie en waar het in dit topic over gaat: grondstoffen die specifiek voor onze Produktieorder worden opgehaald. In verreweg de meeste gevallen hebben we het dan over de Activity DOSITAINER.

In ieder Activity blok (met uitzondering van DOSING BULK) zien we een Raaplijstnummer. Een Raaplijstnummer identificeert daarmee een bepaalde Activity binnen deze Produktieorder. De volgorde van deze Raaplijstnummers bepaalt in welke volgorde de grondstoffen voor deze Produktieorder moeten worden geraapt. In dit voorbeeld geldt dat we 3 Dositainers nodig hebben van ieder rond de 1000 Kg, en omdat het rapen van deze grondstoffen tijd kost, moeten deze als eerste worden geraapt. De grondstoffen die voor de eerste stap (DOSING CANS) nodig zijn, hebben (zie Raaplijst #4) een lagere prioriteit om opgehaald te worden.


Procedure grondstoffen ophalen voor een Dositainer
Voor een uitvoerige handleiding zie het eerder genoemde topic Scanterminalscherm Ophalen Grondstoffen, maar, in het kort:

Grondstoffen die voor een specifieke Produktieorder Raaplijst moeten worden opgehaald, halen we op met een zgn. Ophaalkaart. Voor Dositainers geldt dat we dit doen met een Rode G5 kaart (een Ophaalkaart waarvan de Identifikatie begint met "G5"). In een eerder ontwerp werden alle grondstoffen voor één Raaplijst met één Ophaalkaart opgehaald, maar, daar zijn we van af gestapt. Als nl. blijkt dat er een tweede pallet opgehaald moet worden, zouden we de G5 kaart mee moeten nemen om de goederen op de 2e pallet te kunnen scannen, maar hebben we elders onze 1e pallet moeten achterhalen zonder kaart erop. Het stringente advies is dan ook: per pallet hanteren we een Ophaalkaart - en dus nooit één Ophaalkaart voor meerdere pallets. Verderop zullen we ook merken dat als we één Ophaalkaart zouden hanteren voor meerdere pallets, we een individuele pallet niet meer kunnen verplaatsen naar bijvoorbeeld een Dositainer Vulstation (terwijl we in werkelijkheid maar één pallet tegelijk kunnen verplaatsen).

In het oude scenario gold dat als op enig moment alle grondstoffen voor een P.O. Raaplijst geraapt waren, de grondstoffen nog een keer fysiek werden gekontroleerd, en daarna 'door een deur gingen'. Hierbij werd alle voorraad op één G6 kaart geboekt, die daarmee alle voorraad bevatte voor een bepaalde Activity van een Produktieorder. Ook hier geldt dat dit geen verplichting is, en dat we net zo goed één G6 kaart "per pallet" mogen hebben.


Let op : Deze handleiding ging er in eerste instantie van uit - net als alle andere handleidingen - dat de volgende situatie (nog) bestaat :

- Rapen van bijvoorbeeld een G4 lokatie en boeken op een G5 Ophaalkaart;
- Neerleggen in vakken op een G6 lokatie (ook bekend als "het door de deur gaan").

Deze situatie is niet meer aan de order en in plaats daarvan gebeurt er nu dit :

- Rapen van bijvoorbeeld een G4 lokatie en boeken op een N6 Ophaalkaart;
- De pallet over het middenterrein verplaatsen naar de bettreffende N6 lokatie en daar afleggen.

Deze handleiding (en alléén deze en voor het navolgende) is op de nieuwe situatie aangepast.


Als de grondstoffen "door de deur" (via het middenterrein) gaan, zullen we ze op enig moment moeten kunnen terugvinden. We zien hier bij voor ons dat, eenmaal door de deur, er vakken op de grond zijn getekend met daarin vaknummers die overeenkomen met de N6 kaarten. Hoe we met onze N6 kaarten om gaan zal mede afhangen van hoe we die vakken indelen; We gaan er vanuit de ene pallet die we verplaatsen ook in één vak op de vloer terecht komt, en we hanteren dus een N6 kaart per pallet. De bak met vrije N6 vakken, ofwel vrije N6 kaarten vertelt ons "voor de overkant" vanzelf in welk vak we de pallet kunnen gaan neerzetten omdat het vak vrij is (immers, anders was de kaart niet beschikbaar).

Nb: Een werkwijze waarbij meerdere pallets in één (voldoende groot) vak kunnen worden geplaatst - dus met één N6 kaart - is niet toegestaan; we zouden dan zo'n individuele pallet niet meer kunnen verplaatsen naar elders, omdat er immers geen individuele kaart meer aanwezig is op iedere pallet. Erger, het systeem zou de inhoud per pallet ook niet meer weten.
Let op : Ook al zouden de pallets stijf tegen elkaar vanaf een wand richting het midden worden geplaatst, dan nòg moet iedere pallet een eigen (N6 Ophaal-)kaart hebben.

Nb2: Voor "Vaten" mag eenzelfde systeem met vaknummers gelden. Vaten worden niet met een Ophaalkaart opgehaald, maar met een Vatenkaart. Een Vatenkaart is in principe ook gewoon een Lokatiekaart (een kaart met een Lokatie-Id in Barcode er op). Zouden we het vat ophalen met een willekeurige Vatenkaart, dan weten we niet waar die kaart (en dus het Vat) ergens in het bedrijf uit hangt. Maar, als we bedenken dat we ergens 100 meter ruimte langs een lange muur hebben, met allemaal vakken waar een Vat kan staan (op een pallet), en waarbij de vaknummers op de grond geschreven staan én zo'n vaknummer overeen komt met wat er op onze Vatenkaart staat, dan kunnen we in het  systeem dus achterhalen dat de kaart c.q. het vat met "PT023" in vak PT023 zal (behoren te) staan.
Aanvullend geldt voor Vaten ook nog, dat als een Vat niet leeg raakt in produktie, ze weer terug zal moeten worden gezet, en wat in hetzelfde vak 023 moet. Dit vertelt immers de kaart "PT023" die op het vat ligt. Zolang het vat 'in gebruik' is ligt kaart "PT023" erop, en aangezien er maar één Vatenkaart in omloop is, kan niemand anders een opdracht krijgen om een ander Vat op PT023 neer te zetten.

Het mechamisme werkt dus bij de gratie van het aanwezig hebben van slechts één kaart die mag worden verplaatst (stel er staat "PT023" op) en als deze kaart niet beschikbaar is in de bak met vrije lokaties, ligt ze dus kennelijk op een vat wat op PT023 hóórt te staan op dit moment. Staat het vat daar niet, dan mag ze "ergens" bij produktie staan. De essentie is dat indien het vat wordt teruggebracht vanuit produktie, het duidelijk is dat ze (indien niet leeg) weer naar PT023 moet, of anders terug gaat naar de grondstoffen opslag, aldaar wordt teruggeboekt in een opslag lokatie en waarna de "PT023" kaart vrij is voor gebruik op een ander vat.
Het zou zelfs zo moeten zijn dat indien de PT023 lokatie wordt gescanned voor onderzoek op haar inhoud, een vat wordt getoond (wat er dus niet hoeft te staan want kan in de produktie ruimte zijn), of dat niéts wordt getoond en je dus van daaruit desgewenst de "PT023" kaart zou kunnen zoeken in de bak met vrije kaarten, om van daaruit deze kaart te gebruiken voor een volgend vat die je kennelijk op PT023 wilt plaatsen. wacko

Terug naar pallets met zakgoed ...

De volgende stap nádat we door de deur gegaan zijn en de pallet op een N6 lokatie ligt, is dat de pallet naar een Vulstation moet worden gebracht opdat de grondstoffen in een Dositainer kunnen worden gestort. Bij die stap geldt dat de voorraad van de N6 kaart wordt overgeboekt naar het Vulstation (bijv. VS003).



Voor Produktieorder Raaplijst opgehaalde Grondstoffen
Op enig moment kan de vraag ontstaan "welke grondstoffen hebben we al opgehaald voor een bepaalde Raaplijst en waar vind ik die?".

Vanuit Raadplegen Produktieorders is het sinds maart 2017 al mogelijk om via Shift+F7, optie 7 een overzicht op te vragen van de voor een Produktieorder opgehaalde voorraad:

N.b.: Hier worden nog de voormalige G5 lokaties getoond, welke "tussenstap" op dit moment niet meer bestaat.

Dit scherm toont per Produktieorder Raaplijst welke grondstoffen er zijn opgehaald en op welke Lokatie deze liggen. De Lokatie kan een Ophaalkaart zijn (N6), maar kan bijv. ook een Vulstation zijn (in de situatie dat een pallet naar een Vulstation is gebracht) of zelfs een Dositainer (als de pallets via het Vulstation in de Dositainer zijn gestort die onder het Vulstation klaar staat). Met ingang van heden is er nu ook een Scanterminal scherm ontwikkeld waarmee op de scanner kan worden opgevraagd wat er voor welke Raaplijst is opgehaald.


Scanterminalscherm Voor P.O. Raaplijst opgehaalde Voorraad
Het scherm bestaat uit 4 tabbladen.

Tabblad #1 - Scan Produktieorder-/Raaplijst:
Op het eerste Tabblad kunnen we direkt onze P.O. Raaplijst scannen, maar het is ook mogelijk om enkel de Produktieorder te scannen.


Tabblad #2 - Selekteer Raaplijst:
Als we op het 1e Tabblad enkel een Produktieorder scannen (zoals in bovenstaand voorbeeld) dan wordt op het 2e Tabblad een overzicht opgebouwd van alle Raaplijsten waarvoor grondstoffen zijn opgehaald. Per Raaplijst wordt de bijbehorende Activity getoond, en de totaal opgehaalde hoeveelheid grondstoffen.

De Gebruiker zal nu zelf de Raaplijst moeten kiezen van welke ze de opgehaalde grondstoffen wil zien.

Nb: Merk op dat de 'Raaplijst button' in dit overzicht géén groene vinkjes, rode kruizen, duimpjes omhoog etc. bevat om de mate aan te geven waarin de grondstoffen voor deze Raaplijst geraapt zijn; alle berekeningen voor die informatie zit in het Scanterminalscherm Ophalen Grondstoffen. Dit scherm is bedoeld om weer te geven wat er is opgehaald, en met welke Ophaalkaarten. De hoeveelheid die overigens rechts onderin ieder Raaplijst-blok staat, betreft de som van de opgehaalde hoeveelheid grondstoffen voor die Raaplijst.

Tabblad #3 - Toon Lokatiekaarten:
Na het selekteren van een Raaplijst (of indien we op Tabblad #1 direkt een P.O. Raaplijst hadden gescand) wordt op het 3e Tabblad een overzicht opgebouwd van de Lokaties (Lokatiekaarten) waarop voorraad ligt:

In dit voorbeeld zien we dat er twee G5 (intussen dus N6) Ophaalkaarten in gebruik zijn (G5AA1 en G5AB8). We zien dat er op de eerste kaart (G5AA1) een afgeronde hoeveelheid ligt van 975 Kg, en dat er op de tweede kaart een niet afgeronde hoeveelheid van 27,080 Kg ligt; hieruit zouden we kunnen konkluderen dat de 1e Lokatie een Ophaalkaart is geweest waarmee 'volle zakken' zijn geraapt, en de 2e Lokatie een Ophaalkaart betreft waarmee we in een separate doorloop langs de Weeglokatie zijn gelopen.

Onderstaand voorbeeld betreft de praktijk van momenteel, mits de de G6 als N6 lezen :


Is een N6 (G6) pallet naar een Vulstation geboekt, dan zal het scherm dit Vulstation tonen:


En nog een stap verder, als er een Dositainer onder het Vulstation is geplaatst, en de grondstoffen zijn van het Vulstation in de Dositainer gestort, dan zien we een/die Dositainer in dit scherm terug:

Hoewel dit scherm enkel aangeeft welke Voorraad is opgehaald voor een bepaalde P.O. Raaplijst, kunnen we meer informatie halen uit de getoonde data. Het laatste scherm toont bijvoorbeeld dat één van de twee pallets met grondstoffen in de Dositainer is gestort (de 975 Kg) maar de andere nog niet. Deze situatie mag niet blijven bestaan, ofwel / en ook : als de Dositainer zou worden weggereden omdat de gedachte bestaat dat alles er in is gestort, dan is dat dus niet waar en er gaat iets fout. Een extra kontrolemiddel dus.

Tabblad #4 - Toon Voorraad van een Lokatiekaart:
Iedere Lokatie die op het 3e Tabblad wordt getoond, wordt uitgedrukt in de vorm van een Button. Clicken we op die Lokatiekaart button, dan zal het 4e Tabblad aktief worden en een overzicht tonen van de Artikelen die aan die Lokatiekaart zijn gekoppeld. Met als uitgangspunt dat de Lokatiekaart een N6 (G6) Ophaalkaart betreft, zien we hier de grondstoffen die op de pallet liggen waar die Ophaalkaart bij hoort (en dus de hoeveelheid die is opgehaald).

201  Heart-Profit Boards / Heart-Profit ERP Support / Re: Alleen actieve kostenplaatsen printen en wel/niet actief op scherm on: September 07, 2018, 12:01:47 pm
Quote
En als ik alleen een  print wil met een kolom actief J/N.

Maakt niet uit ($) want die was ik vergeten. Handig lijkt me dat niet hoor.
Kan je maar beter (kosteloos) wel willen ...
202  Heart-Profit Boards / Heart-Profit ERP Support / Re: Alleen actieve kostenplaatsen printen en wel/niet actief op scherm on: September 07, 2018, 11:59:51 am
Quote
En dan wil ik die print zelf ook nog wel even bekijken ...

Juist. De (Groeps)Kostenplaats weglaten kan dus niet, want dan snapt niemand de saldering meer.
Daarmee moet het een J/N op de print worden. Daat wordt dus extra, maar valt weg tegen de vraag bij het opstarten van de print die niet meer hoeft te worden gesteld.

Dit was 'm.
swoon
203  Heart-Profit Boards / Heart-Profit ERP Support / Re: Alleen actieve kostenplaatsen printen en wel/niet actief op scherm on: September 07, 2018, 11:55:19 am
Korrektie : De genoemde "+ 1 uur" moet "+ 1,5 uur" worden omdat je ook Groepen hebt (toont je PDF ook netjes). Dus, ergens komen we een Groepskostenplaats tegen en vervolgens wil je alles wat er onder hangt eveneens niet zien. En dan wil ik die print zelf ook nog wel even bekijken ...
204  Heart-Profit Boards / Heart-Profit ERP Support / Re: Alleen actieve kostenplaatsen printen en wel/niet actief op scherm on: September 07, 2018, 11:48:16 am
Vast wel ...
1,5 uur + 1 uur voor het kunnen opgeven (default J (alleen de actieven)) en niet tonen.

N.b.: Niet tonen (i.p.v. J/N op print) lijkt me beter om vragen te vermijden.
205  Heart-Profit Boards / Heart-Profit ERP Support / Re: SHIFT-F2 (printen naar scherm) werkt niet meer na update on: July 23, 2018, 03:06:02 pm
good
206  Heart-Profit Boards / Heart-Profit ERP Support / Re: SHIFT-F2 (printen naar scherm) werkt niet meer na update on: July 23, 2018, 02:57:46 pm
Oop, zie dit nu pas (dat krijg je als je (ik dus) zelf de Release Notes niet bijhoudt) :

Gek genoeg kan ik na het overzetten van de update (waar deze aanpassing in zit) niet meer naar scherm printen mbv SHIFT-F2. Ik krijg geen melding, er verschijnt ook niks op het scherm.
Dit is bij elke printfunktie het geval.

Heeft dit met deze releasenote te maken?

Tja, kan er best wel mee te maken hebben. Morgenochtend kielhalen we de boosdoener, en als hij nog ademt lost hij dit op. smile
207  Heart-Profit Boards / Heart-Profit ERP Support / Re: helpteksten on: July 20, 2018, 07:02:04 am
Overigens gebeurt dit helemaal nooit bij andere klanten (tenzij ik dat toevallig nooit heb vernomen).
208  Heart-Profit Boards / Heart-Profit ERP Support / Re: Artikel eigenschappen on: July 09, 2018, 10:56:04 am
Ik zie ze zo ergens rechts boven in de hoek staan. Maar bij wat voor'n print ... al sla je me dood. Letterlijk "Printen Eigenschappen" o.i.d. is het in elk geval niet. Het staat dus ergens bij op (kan wel een Receptuur zijn).
Ga er dus maar van uit van wel, totdat (uiterlijk morgen) het tegendeel wordt bewezen.
209  Heart-Profit Boards / Heart-Profit ERP Support / Re: functie Trigger on: July 06, 2018, 05:21:21 pm
Ik heb zojuist een PO toegevoegd op jullie systeem, maar er wordt gewoon een mail verzonden.

Jullie lijken een beetje langs elkaar heen te praten, maar dat gebeurt in dit geval makkelijk. En Frank moet het even bij 1 en dezelfde funktie houden.

Wat ik ervan heb begrepen (met LOPOTV als voorbeeld en NIET ineens een ander voorbeeld) is dat Frank de ingerichte email naar hem zelf, alleen krijgt als hij ook zelf LOPOTV uitvoert. Als iemand anders LOPOTV uitvoert, krijgt Frank de email niet.

Tja (Wouter), ik geloof het ook niet (dat het niet zou werken), maar het gaat er dus eerst om om niet langs elkaar heen te praten. Geldt voor Frank misschien ook, maar dan langs elkaar heen "werken". Dus als hij nou naar een andere gebruiker loopt en die LOPOTV laat uitvoeren, dan behoort Frank die email te krijgen. Zo niet, dan moet er iets niet pluis zijn op de betreffende PC (maar kontroleer inderdaad of je bovenin het verzenden van de email voorbij ziet komen en kontroleer dat desnoods eerst op je eigen PC alwaar het werkt (zoals je zegt).

Werkt het niet dan moet die andere persoon maar even op jouw PC inloggen in Profit, en daar LOPOTV uitvoeren.
Als het dan nog niet werkt dan ben ik een boon (sommigen zeggen dat ik dat al lang ben).
210  Heart-Profit Boards / Heart-Profit ERP Support / Re: Totaalbedrag offerte - onder artikelen maar boven "tekst bij offerte" in layout? on: June 28, 2018, 09:59:29 am
Pascal, alle oplossingen die jij voor je ziet leiden tot hetzelfde euvel : de hoogte van de langste tekst die moet worden gereserveerd, gaat dan *altijd* af van het deel voor de herhalende regels (voor de betreffende Layout). En, het "reserveren" is letterlijk zo, dat weet je vast. En dus na ampel overleg hebben we nu dit idee :

De (groene) tekst uit jouw voorbeeld, komt altijd helemaal achteraan de print, als allerlaatste.

Het heeft niets met de Voetteksten te maken - die kan je dus zo klein mogelijk houden (net als momenteel).

(Alleen !) Op het laatste blad van de print wordt de Voettekst aangesloten op de Herhalende Regels.

Onder de Voettekst op het laatste blad (wat dus ook het eerste blad kan zijn bij een klein offertetje) krijg je aansluitend jouw groene tekst. Deze tekst mag zo lang zijn als je wilt, want / en :

Optie a. De groene tekst loopt door naar een volgend blad als ze niet past op het blad waarop ze begon. Let wel, het kan nu gebeuren dat je 1 regeltje van die groene tekst op het laatste blad krijgt. Jammer dan.
of
Optie b. Je besluit dat je die groene tekst altijd op een apart laatste blad wilt hebben (dit vergt 2 uur werk minder voor ons).

In het geval van Optie a. zal het systeem kijken of je zo'n "groene tekst" hebt vervat in de (nieuwe) Layout Variabele daarvoor. Zo nee (wat hetzelfde is als de variabele helemaal niet opnemen), dan gedraagt het systeem zich 100% zoals het nu ook doet (v.w..b. de Voetteksen enz.). Bevat die variabele wel zo'n tekst, dan gaat dus de Voettekst omhoog bij het laatste blad en komt de groene tekst eronder zoals omschreven (met evt overloop naar het volgende blad).
Dit kost 4 uur.
Optie b., die misschien wel mooier is (of voorspelbaarder qua uiterlijk) kost dus 2 uur.

Edit : De tekst mag best meer dan 1 pagina lang zijn. Dan loopt ook bij Optie b. de tekst door naar een volgen blad (maar begint dan altijd op een nieuw blad).
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 [14] 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 ... 273
Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.39 seconds with 12 queries.