Title: Kredietlimieten niet hanteren bij Offertebeheer Post by: Heart Informatisering B.V. on August 20, 2001, 01:56:28 pm Offerteregels lijken funktioneel erg veel op Verkooporderregels, en derhalve zal de Verkooporderregel ooit eens aan de basis hebben gestaan voor de ontwikkeling van Offerteregels.
Vermoedelijk dat om deze reden Offerteregels voorheen koding bevatte aangaande een kontrole op de overschrijding van de Kredietlimiet. Deze kontroles zijn komen te vervallen omdat ze niet juist werden toegepast (Toevoegen Offerteregel kontroleerde wel of de regel mocht worden toegevoegd, maar Toevoegen Verkooporderregel (of een volgende Offerteregel) wist vervolgens niet af van de opgenomen Offerteregel). Merk op dat een kontrole op de Kredietlimiet sowieso niet aan de orde lijkt te zijn bij Offertebeheer! Hoewel het uiterst vreemd lijkt dat we in staat zijn om een Offerte toe te voegen van EUR 5000,- bij een Debiteur met een Kredietlimiet van EUR 1000,- (immers, de Debiteur zou de Offerte nooit in zijn geheel mogen afnemen, want het gaat zijn limiet te boven) moeten we natuurlijk wel in staat zijn om meerdere Offerte's te maken voor een klant, zonder dat er een blokkering volgt die zegt "zijn limiet is overschreden; laat de Debiteur eerst maar eens betalen": het ís nog geen werkelijke order, en dus hoéft de Debiteur nog niet te betalen. Kortom, pas op het moment dat de Offerte wordt omgezet in een daadwerkelijke order, dan pas zal mogen worden gekontroleerd of de Kredietlimiet is overschreden. Nb: Merk tevens op kontrole op Offerte's zou behoren te impliceren dat Verkoop een daadwerkelijke bestelling van een klant zou moeten weigeren, puur en alleen omdat er iemand is geweest "die slechts een Offerte heeft gemaakt". En... wat overigens te denken van Relaties die nog geen klant zijn? Die hébben niet eens een Kredietlimiet.
|