Title: Behoefterun <> Afleveradres en Ontvangstlokaties Post by: Heart Informatisering B.V. on August 07, 2019, 03:41:52 pm Voor een bedrijf met meerdere vestigingen over de hele wereld, hebben we in het verleden al eens prijzen ontwikkeld geacht de Lokatie waarvoor werd ingekocht. Doel hierbij is dat als een schip in een haven in Singapore ligt, en een andere prijs geldt dan als datzelfde schip in de haven van Rotterdam ligt.
Aangezien er in deze omgeving niet met een Behoefterun werd gewerkt, hebben we daar toegestaan een aantal zaken niet in uit te werken. Nu er (vanuit een turkse administratie) wel gebruik wordt gemaakt van de Behoefterun, geldt dat er e.e.a. moet worden aangepast. Om wat duidelijker te maken wie, hoe, wat, waar en waarom, hier een iets groter betoog: Allereerst geldt dat er een direkte relatie is tussen onze Magazijnen en de Afleveradressen van een (Intercompany) Debiteur. Bij de Crediteurgegevens is het al sinds jaar en dag mogelijk om aan te geven op welk Afleveradres de gegevens moeten worden afgeleverd; hierbij wordt dan gerefereerd aan de Afleveradressen van de Debiteur die representatief is voor het aktieve bedrijf. Nb: Dit betrof maatwerk welke op 23 augustus 2006 is ontwikkeld (MA). Ofwel, stel dat we in bedrijf TURKIJE iets inkopen in NEDERLAND, dan zullen we in bedrijf TURKIJE een Leverancier NEDERLAND hebben. Aldaar kan staan aangegeven dat als we inkopen bij deze Leverancier, de goederen default moeten worden afgeleverd op Afleveradres #2. Dit betreft dan Afleveradres #2 horende bij Debiteur TURKIJE in bedrijf TURKIJE. Bij dat Afleveradres kunnen we dan ook aangeven dat bij dit Afleveradres een een Ontvangstlokatie "TR" hoort. Als we nu handmatig een Inkooporder maken voor Leverancier NEDERLAND komt het Afleveradres default op #2 te staan. Op basis van dat Afleveradres #2 worden ook de N.A.w. gegevens van dat Afleveradres gekopieerd naar de Inkooporder, opdat als we de Inkooporder printen/mailen, de ontvanger kan zien waar e.e.a. moet worden afgeleverd. De Ontvangst Lokatie die bij dit Afleveradres wordt opgenomen (TR) triggert in dit geval de Ontvangstlokatie van de Inkooporder, en daarmee die van de Inkooporderregels. Alle produkten die we nu inkopen op deze Inkooporder zullen worden geacht te worden ontvangen op de Lokatie TR. Tevens zijn de Inkoopprijzen van Lokatie TR van toepassing. Als we bij het Toevoegen van de Inkooporder een ander Afleveradres zouden selekteren, zou dat andere Afleveradres de N.A.W. gegevens van een ander Magazijn kunnen bevatten. Vanzelfsprekend zullen dan de goederen ook binnenkomen op een andere Lokatie (immers, anders hadden we geen ander Afleveradres nodig) en dus zal dat andere Afleveradres gekoppeld zijn aan een andere Lokatie, die daarmee mogelijk weer andere prijzen doet afdwingen. So far so good... Maar... vanuit een Behoefterun kan dit nooit werken... Bedenk immers dat we een Behoefte kunnen hebben in twee Externe Magazijnen, A en B. De Behoefterun bepaalt bij welke Leverancier dit produkt moet worden ingekocht, en, die Leverancier bevat een default Afleveradres (de #2 in het eerdere voorbeeld). Daarbij komt het er dus op neer dat de Leverancier (default) zou bepalen of de produkten bij Magazijn A of bij Magazijn B zouden moeten worden afgeleverd en dat is natuurlijk niet het geval: als we automatisch gaan bestellen zal de Behoefte moeten bepalen voor welk Magazijn we moeten inkopen; niet de Leverancier! Bedenk ook maar wat we zou gebeuren als we een Behoefte hebben in Magazijn A, Profit zou voorstellen om e.e.a. in te kopen bij een Leverancier die default aflevert in Magazijn A, maar de Gebruiker bij het handmatig bestellen van het Besteladvies ervoor zou kiezen om het produkt door een andere Leverancier te bestellen, en bij die Leverancier default Afleveradres B gekoppeld zou zijn. Verzin er dan maar bij dat A Turkije is, en B Spanje, en je goederen liggen echt wel een paar kilometer uit de goede richting... Ofwel, de Behoefterun mag NOOIT werken met het Default Afleveradres van een Leverancier, maar zal dit Afleveradres altijd dynamisch moeten bepalen op basis van de Ontvangstlokatie voor welke wordt ingekocht. Ofwel, hebben we behoefte aan een produkt in Magazijn A, dan zullen we inkopen bij een Leverancier, en die moet zijn goederen afleveren op een Afleveradres welke gekoppeld is aan Magazijn A. Kiezen we handmatig voor een andere Leverancier, dan geldt nog steeds dat de goederen in Magazijn A moeten worden afgeleverd, immers dáár is de behoefte. Als de Behoefterun een Behoefte heeft óngeacht Magazijn (ofwel, voor Magazijn ^^) dan geldt dat we niet voor een specifiek Magazijn zullen inkopen. Als we niet voor een specifiek Magazijn inkopen, dan mag de Lokatie van de Inkooporder (en van de Inkooporderregel) 'leeg' blijven. In dat geval zal het Afleveradres gewoon (zoals vroeger) mogen worden bepaald door Afleveradres 0, zijnde het Vestigingsadres.
|