Title: Credit inkooporder (retourproduct) Post by: Demis van Kouwen on November 01, 1996, 12:00:00 am Hoe kan een credit-inkooporder aanmaken. Anders gezegd: Ik wil een creditorder voor een leverancier maken omdat er een aantal colli retour gestuurd moeten worden (kwaliteit blijkt niet goed te zijn).
Als ik dit nu doe in Profit dan wordt er naast de credit-inkooporder een debet verkooporder gemaakt met als relatieID "GELDER". Ofwel je gaat wat verkopen naar jezelf? Dit snap ik niet helemaal. Hoe moeten wij omgaan met retouren naar leverancier, ook met de gedachte dat de factuurcontrole nog te beheersen blijft? Title: Re: Credit inkooporder (retourproduct) Post by: Wouter Rijnbende on November 01, 1996, 12:00:00 am Hoe die Retouren naar een Leverancier precies worden afgehandeld weet ik niet, maar de "Verkooporder aan GELDER" waar je het over hebt, zal geen Verkooporder zijn, maar een zgn. Leverorder.
Een Leverorder doorloopt net als een Verkooporder hetzelfde trajekt printen, rapen, pakbon, vrachtbrief etc. Je moet op zich ook precies dezelfde handelingen verrichten om iets wat retour moet de deur uit te krijgen, danwel iets wat verkocht is; op zich geen verschil wat dat betreft, en dus wordt dat ook op dezelfde wijze afgehandeld. Het grote verschil tussen een Leverorder en een Verkooporder is echter dat een Leverorder nooit gefaktureerd zal worden. Daarnaast zal de Journalisering bij het rapen van een goederen voor een Leverorder anders zijn dan i.g.v. een Verkooporder. Title: Re: Credit inkooporder (retourproduct) Post by: Demis van Kouwen on November 01, 1996, 12:00:00 am Ik zal in test e.e.a. proberen na te spelen.
Ik zie dat de leveropdracht bij ons (GELDER, 20061103063) wel degelijk gefactureerd is. Ik kon deze order ook niet afmelden. Ik kom er zsm op terug. Title: Re: Credit inkooporder (retourproduct) Post by: Wouter Rijnbende on November 01, 1996, 12:00:00 am Dat heb je dan verkeerd beoordeeld. Maar, toegegeven, de logica ontbreekt mij ook. :wacko:
Je zult je konklusie getrokken hebben op basis van het feit dat de Verkooporder een status F heeft. Een Faktuur is er echter niet! Ik meen dat die status "F" alleen wordt toegekend als truc om de Fakturatierun te laten weten dat ze een volgende keer die order niet nogmaals moet verwerken; alles wat een status "F" heeft hoeft niet meer verwerkt te worden. Beter was geweest als zoiets was aangepakt met een nieuwe Faktuurstatus (niet van toepassing of i.d.) hetgeen echter zou impliceren dat het hele pakket daarop moet worden aangepast; derhalve zal voor F gekozen zijn. Title: Re: Credit inkooporder (retourproduct) Post by: Peter Stordiau on November 01, 1996, 12:00:00 am Ik meen dat die status "F" alleen wordt toegekend als truc om de Fakturatierun te laten weten dat ze een volgende keer die order niet nogmaals moet verwerken; alles wat een status "F" heeft hoeft niet meer verwerkt te worden. Wat mij betreft hoeft dat niet meteen als "truc" te worden beoordeeld, maar gewoon, gestruktureerd. Hooguit klopt de helptekst dan niet ... :'( Title: Re: Credit inkooporder (retourproduct) Post by: Demis van Kouwen on November 01, 1996, 12:00:00 am Ik heb in testbestanden e.e.a. proberen na te spelen.
Stel ik heb een product dat de leverancier heeft geleverd. Na verloop van tijd moet dit terug naar de leverancier omdat niet aan de kwaliteitseisen wordt voldaan. (je weet dus niet op het moment van levering dat een product retour moet). Ik heb een Credit Inkooporder aangemaakt voor leverancier A. Als laatste krijg ik een scherm waarin een de huidige en nieuwe locatie moet opgeven (verplaatsopdracht). Deze week ik niet uit mijn hoofd dus ga ik eerst eventjes in de voorraad kijken op welke locatie het product staat. Maar dan.. Er staat dan een zgn "Verplaatsorder" in het systeem, terug te vinden via Hmenu 3-1-1 (verkooporders). Voor de rest kan ik er eigenlijk niets mee. Anders gezegd, ik weet eigenlijk niet wat ik nu verder moet ondernemen om de goederen formeel terug te sturen. Het klinkt voor mij niet logisch dat er in verkooporders een verplaatsorder wordt aangemaakt met als RelatieID: GELDER. Hoe kun je nu zien naar wie de producten retour moeten? Ik zou zeggen dat je bij IO een Creditorder aanmaakt en je deze vervolgens "afmeld" waarmee de goederen vanaf de voorraadlocatie afgeboekt worden. In de faktuurcontrole kun je dat het IO nummer weer selecteren om deze ook weer kloppend te krijgen. Hoe kunnen we hier het beste mee omgaan? ps. We hebben destijds afgesproken dan indien een product direct wordt afgekeurd bij ontvangst goederen, deze niet worden ontvangen in Profit, zodat de producten open blijven staan op "nog te ontvangen producten". Title: Re: Credit inkooporder (retourproduct) Post by: Demis van Kouwen on November 01, 1996, 12:00:00 am Is hier inmiddels al wat meer over bekend?
Title: Re: Credit inkooporder (retourproduct) Post by: Robert Hekkers on November 01, 1996, 12:00:00 am Er wordt aan gewerkt!
Title: Re: Credit inkooporder (retourproduct) Post by: Demis van Kouwen on December 11, 2006, 04:19:12 pm Ik zie geen draaiende rondje staan, betekend dit dat dit topic niet in behandeling is? ;)
:19c: Title: Re: Credit inkooporder (retourproduct) Post by: Peter Stordiau on December 11, 2006, 04:25:30 pm Bij deze dan maar.
Maar dan snap je meteen waarom zoiets nodig was, omdat we via het forum domweg niet in de gaten konden houden wat er nog moest worden behandeld en door wie. Nu zou dat wel moeten werken; als het goed is weer Robert het nu weer ... N.b.: Binnen Profit zelf kan dat dus wel, a. via de Aktiekodes en b. via de interne mededelingen die je daar wel kunt doen, maar die zich soms niet lenen voor het "publiek". Sorry voor het oponthoud, maar alles is even wennen. :yes: Title: Re: Credit inkooporder (retourproduct) Post by: Demis van Kouwen on December 19, 2006, 11:16:14 am Toch nog maar eventjes de vraag hoe het hiermee staat. Ik lees geen voortgang en bij ons begint het nu wel een beetje nodig te zijn.... :(
Title: Re: Credit inkooporder (retourproduct) Post by: Robert Hekkers on December 19, 2006, 12:30:03 pm E.e.a. heeft gezeten in de laatste Upgrade die je hebt ontvangen, dus wat mij betreft kun je een nieuwe test uitvoeren!
Title: Re: Credit inkooporder (retourproduct) Post by: Demis van Kouwen on December 22, 2006, 10:21:35 am Ik heb zojuist weer hetzelfde getest als ik eerder hebt vermeld. Ik zie geen enkele verandering :(
Kan iemand mij vertellen wat er veranderd is? Title: Re: Credit inkooporder (retourproduct) Post by: dirkjan on December 22, 2006, 10:55:03 am Binnen LA wordt veelvuldig gebruik gemaakt van het retour leveren.
Dit gebeurt middels de functie 1.4.3.2 kies vervolgens L getagd Genereren Credit inkooporders, Er wordt nu automatisch een leverorder gemaakt, artikelen toevoegen aan de raaplijst en terugmelden. Ik weet natuurlijk niet of dit ook zomaar voor jullie geldt wij werken daarnaast ook nog eens met retour-lokaties. Daarnaast ken ik niet de exacte procedure want die loopt al goed zoalng we met heart-Profit werken. In je overzichten gefactureerde omzet zal deze levering ook niet zichtbaar worden. Alleen bij geraliseerde verkoopoverzichten en dan moet je ook nog kiezen bij verkoop/transport/beide voor T DJ LA Title: Re: Credit inkooporder (retourproduct) Post by: Robert Hekkers on December 22, 2006, 12:11:23 pm Na nog een klein inrichtings-puntje te hebben verholpen en telefonisch het een en ander te hebben toegelicht, zijn er momenteel geen onduidelijkheden meer.
|