Title: Italie - Debiteur draagt zelf BTW af aan fiscus J/N Post by: Heart Informatisering B.V. on December 13, 2018, 04:41:28 pm Voor een Italiaanse installatie van Profit zijn diverse specifieke Italiaanse overzichten ontwikkeld om te voldoen aan Italiaanse wetgeving. Een van deze overzichten betreft een aangifte van uitgaande Fakturen in XML formaat, te vinden vanuit Hoofdmenu-8-5-4-5-5.
De XML export van Uitgaande Fakturen is in het 4e kwartaal 2014 ontwikkeld als een rapportage van Fakturen van Verkooporders die geleverd zijn aan Schepen van Italiaanse Overheidsinstellingen. In het 1e kwartaal 2015 is hierbij de eis "Schip" komen te vervallen; sindsdien bevat het overzicht de Fakturen aan Overheidsinstellingen. Wel is er een verplichting toegevoegd dat er bij iedere Verkooporder een zgn. "Scissione Pagamenti overeenkomstnummer" en de datum van die overeenkomst moet worden ingevuld t.b.v. deze aangifte. Veel van dit soort Italiaanse overzichten zijn ontwikkeld op aangeven van 'een Italiaan' die zelf amper weet waarom e.e.a. nodig. We proberen er zelf nog enige logica aan toe te voegen en zien wel waar "het schip" strandt :-) De aanpassing in deze Releasenote betreft de opname van een rubriek bij een Debiteur, omdat nu ook ándere Debiteuren, die niet als Overheidsinstelling zijn gedefiniëerd, schijnbaar óók in deze XML aangifte terecht moeten komen. "Betreft Italiaanse Klient XML J/N" zal niet alleen worden gebruikt om zo'n Debiteur op te nemen in de XML aangifte van Fakturen, ze is ook bepalend voor de Faktuurrange waarbinnen haar Fakturen zullen worden genummerd en daaraan gekoppeld, de opname van de Fakturen in het 'V4' register van de Italiaanse BTW aangifte. Merk ook op dat waar wij zouden verwachten dat een levering aan een overheidsinstelling is vrijgesteld van btw, dit niet aan de order is. De enige reden waarom er in veel gevallen géén btw wordt berekend, is omdat er geleverd wordt aan een Schip (van een Overheidsinstelling) en leveringen aan schepen nu eenmaal vrijgesteld zijn van btw. Normale leveringen aan (niet-schepen van) een Overheidsinstelling zijn in principe gewoon belast met btw, welke bedragen ook gewoon in de aangifte worden vermeld. Voor zover wij kunnen bepalen is de logica achter dit geheel de volgende: Als er in Italië een order wordt gefaktureerd aan een Italiaanse Overheidsinstelling, dan geldt dat deze overheidsinstelling zélf de btw afdraagt aan de Italiaanse fiscus. Als wij in Nederland EUR 1.000,- faktureren, dan verhogen we dit bedrag met 21% btw. Wij hebben dan een vordering op de Debiteur van EUR 1.210,-, een omzet van EUR 1.000,- en een schuld aan de fiscus om de in rekening gebrachte BTW ad EUR 210,- af te dragen. In Italië komt het er op neer dat wij EUR 1.000,- van de Debiteur te ontvangen hebben tegen een omzet van EUR 1.000,-. De btw (22% aldaar) is op zich gewoon aan de orde, maar, die brengen wij niet in rekening bij de Debieur, nee, de Debiteur regelt dat zélf met de fiscus. Toch zal onze Faktuur een BTW bedrag moeten bevatten om aan onze Debiteur (de Overheidsinstelling) duidelijk te maken wat het BTW bedrag is. De logica van opname in een apart 'V4' BTW Register volgt dan vanzelf, immers, als wij aangifte doen, zal de Italiaanse Fiscus van ons willen weten hoeveel wij gefaktureerd hebben zónder daarbij de btw in rekening te brengen; die btw zal ze nu immers van een andere partij moeten ontvangen. Aangezien alle Fakturen in een register kwa nummering moeten aansluiten, verklaart dat waarom al dit soort Fakturen in een separate Faktuurnummerrange terecht komen (in dit geval een 3-range, voorafgegaan door de laatste 2 cijfers van de eeuw: 183 dus voor 2018). De XML aangifte zou daarmee een electronische aangifte aan de ficus kunnen bevatten met de specifikatie van alle fakturen waarop wij geen BTW afdragen, en met daarop de gegevens van onze Debiteur die de btw wél afdraagt. De Scissione Pagamenti gegevens die dan verplicht bij een Verkoopordernummer moeten worden ingevuld kan data betreffen van de overeenkomst tussen onze Debiteur en de fiscus waaruit blijkt dat onze klant inderdaad een regeling heeft met de ficus dat zij de btw zélf afdraagt aan de fiscus. Met dat dit allemaal best legitiem klinkt, vinden we ook dat de aangevraagde rubriek 'Betreft Italiaanse Klient XML J/N' een betere term moet zijn: ' Debiteur draagt zelf btw af aan de ficus J/N '. Als dié rubriek op Ja komt te staan, zal dit: * De Faktuurrange xx3.... triggeren * Opname in het V4 register van de Italiaanse BTW aangifte triggeren * Opname in de XML aangifte Fakturen triggeren Resteert eigenlijk nog één vraag: "waarom dan een nieuwe rubriek erbij, en waarom wijzigen we de rubriek 'Overheidsinstelling J/N' niet gewoon in 'Debiteur draagt zelf btw af aan fiscus J/N'?" Immers, rubriek 'Overheidsinstelling J/N' doet dit alles al! Dit verschil zou kunnen worden verklaart door één verschil, welke wél geldt bij Overheidsinstellingen, maar waar voor dit soort andere klanten niet over is gerept: Bij een Overheidsinstelling is nooit Spese Bolli aan de orde (en bij een normale klant die zelf de btw afdraagt aan de fiscus mogelijk wel). Een ander gevonden verschil met een Overheidsinstelling betreft de IVA tekst op de Faktuur. De IVA teksten die naast OPERAZIONE NON IMPONIBILE verplicht op o.a. de Faktuur moeten worden afgedrukt in de situatie dat er wél BTW wordt berekend, maar deze rechtstreeks door de Debiteur wordt afgedragen aan de fiscus is: SCISSIONE PAGAMENTI - ART.17 ter DPR 633/72 Als we te maken hebben met een levering aan een Schip, dan is deze tekst: NI 8BIS/1C VS. DICH./PR. DOG. Leveren we aan een Schip van een Overheidsinstelling dan geldt: NI ART8 BIS DEL DPR 26.10.1972, NR. 633 Van deze laatste kunnen we ons afvragen of deze nu specifiek voor een Overheidsinstelling geldt, of dat deze de situatie betreft dat er aan een schip wordt geleverd én dat de Debiteur zelf de btw afdraagt; let nl. maar eens op het nummer 633 die ook voorkomt in de Scissione Pagamenti regel. Het antwoord laten we over aan 'de Italiaan' die het zou moeten weten. Inmiddels is ook gebleken dat er in 2015 al eens een rubriek is opgenomen 'Debiteur draagt zelf btw af aan fiscus J/N'. Maar, destijds was de instruktie daarvoor dat die rubriek alléén met "Ja" mocht worden gevuld bij een Overheidsinstelling. Zie Releasenote http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=26594.0 Aangezien later is gesteld dat IEDERE Overheidsinstelling de btw zelf moet afdragen aan de fiscus, is deze rubriek toen komen te vervallen (http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=26606.0) Overigens is in die periode ook aangegeven dat dit soort Fakturen in het V4 register moesten worden opgenomen, echter, bleek uit de aangeleverde voorbeelden vanuit Italië dat de Fakturen alsnog in de registers V1 t/m V3 stonden, waarvan de oorzaken variëerden van "was gewoon fout" t/m "tot april 2015 gold een overgangssituatie". Hoe dan ook, zoals al opgemerkt, omdat wij niet de hele Italiaanse wetgeving claimen te kennen is er een Italiaanse gebruiker die ons vertelt hoe het moet. Dat wil nog wel eens 180 graden de andere kant op draaien. "Gewoon maken en de Italianen laten testen of het doet wat ze willen" is dan vaak een snellere oplossing dan uit te zoeken hoe het misschien formeel hoort. Per heden is de rubriek 'Debiteur draagt zelf btw af aan fiscus J/N' weer terug, maar nu separaat invulbaar naast de bestaande rubriek 'Overheidsinstelling J/N'. De opname in de xx3.... Faktuurrange, het V4 register en de Faktuur XML aangifte geschiedt zodra één van beide rubrieken met "Ja" is gevuld. Een duidelijk verschil tussen beide kan daarmee niet worden aangegeven, tenzij dit inderdaad de berekening van Spese Bolli betreft. Tenslotte nog de opmerking dat het geheel consistent in elkaar moet zitten. Een rubriek 'Debiteur draagt zelf de BTW af aan de fiscus J/N' zal er an sich niet toe leiden dat de Fakturen van die Debiteur ineens in de XML aangifte terecht komen; zodra er een Faktuur wordt gegenereerd zal de waarde van die setting worden gekopieerd naar de Faktuur waardoor de Faktuur bepaalt of ze in het overzicht moet worden opgenomen of niet. Het wijzigen van de J/N waarde van de rubriek heeft dus pas effekt vanaf de éérst volgende gegenereerde Faktuur en zal niet van invloed zijn op de reeds in het verleden gegenereerde Fakturen. Als je er even over nadenkt is dat ook wel logisch. Een oude Faktuur zal nl. ook niet in de 183.... range zijn gegenereerd, en andere Fakturen dan de 183.... nummers mogen we niet vermelden in het V4 register (immers dan sluiten de nummers in het register niet meer aan). Ook zal een Faktuur die in het verleden naar een klant gestuurd is niet de vereiste IVA teksten bevatten. E.e.a. treedt dus pas in werking bij de volgende Faktuur.
|