Title: Uitvoeren Upgrade Post by: Wouter Rijnbende on September 13, 2016, 09:20:27 am Algemeen Middels een Upgrade wordt uw versie van Heart-Profit vernieuwd naar de 'huidige' versie van het pakket. De 'huidige versie' is daarbij feitelijk de versie van 'vandaag'. Heart-Profit betreft een pakket waaraan dagelijks ontwikkeld wordt en derhalve hebben we ook dagelijks een nieuwe versie van het pakket beschikbaar. Upgrades kunnen om diverse redenen nodig zijn: - nieuwe funktionaliteit, speciaal voor U ontwikkeld - nieuwe funktionaliteit, voor anderen ontwikkeld (alle aanpassingen in het pakket vervallen automatisch tot het standaard pakket) - aanschaf nieuwe modules - opgeloste fouten in bestaande programmatuur Hoewel er iedere dag een nieuwe versie zal zijn van Heart-Profit en het U vrij staat om iedere dag een nieuwe Upgrade aan te vragen, bent U hierin zelf de beperkende faktor. Het uitvoeren van de Upgrade impliceert dat er geen Gebruikers in Profit mogen zijn (bijv. omwille van aanpassing van de database struktuur of oversturen van gewijzigde funkties die niet door iemand in gebruik mogen zijn). Naar mate er meerdere Gebruikers van Heart-Profit zijn, zal het moeilijker zijn iedereen op hetzelfde moment uit Profit te krijgen. Het uitvoeren van de Upgrade zal daarmee intern de nodige planning vergen. Of en wanneer u een Upgrade wenst bepaalt u zelf. Meestal worden Upgrade's pas aangevraagd op het moment dat er maatwerk is gerealiseerd welke op Uw bedrijf van toepassing is, of als er (op hinderlijke plekken) Geblokkeerde Funkties optreden. Ook indien er géén maatwerk voor U gereed is en U probleemloos kunt werken, adviseren wij toch om regelmatig (om de 2 tot 3 maanden) een upgrade aan te vragen. Dit, omdat er andere teveel nieuwe dingen in de Upgrade zitten en het U teveel tijd zal kosten dit op Uw bedrijfsprocessen te testen/kontroleren. Tevens vergroot een regelmatige Upgrade de kans dat er (dringende) aanpassingen zónder een volledige Upgrade overgezonden kunnen worden. Aanvragen Upgrade De meest eenvoudige manier om een Upgrade aan te vragen is door een berichtje achter te laten op het Userforum http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php (http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php) met het verzoek een upgrade voor u klaar te zetten. Wij zullen uw aanvraag oppakken, een Upgrade voor u klaarzetten en u ervan berichten dat er een Upgrade voor u klaar staat op de website. Plan daarbij eerst een moment waarop het u uitkomt een Upgrade uit te voeren, op een avond, in het weekend, whatever. Indien U geen tijd ziet om binnen enkele dagen na aanvragen van de Upgrade deze uit te voeren (lees: het zo te plannen dat iedereen uit Profit is om de Upgrade uit te kunnen voeren) is het niet zinvol om überhaupt een Upgrade aan te vragen. Upgraden doen we immers naar "de versie van vandaag", en als u de gedownloade Upgrade een week laat liggen alvorens deze uit te voeren, impliceert dat dat tegen de tijd u de Upgrade wel gaat uitvoeren, u al meteen al een week achterloopt op de dán aktuele versie. Maar, geen paniek, want op zich kan dat helemaal geen kwaad. Wel geldt dat als u gisteren een Upgrade gehad hebt, en er nog een aantal dingen moeten worden aangepast, de kans groot is dat we dat soort aanpassingen kunnen nasturen zonder weer formeel een volledige Upgrade uit te hoeven voeren. Hoe langer de tijd is tot de laatst uitgevoerde Upgrade, des te kleiner de kans dat we aanpassingen kunnen nasturen zonder formele Upgrade. Een Upgrade is altijd incrementeel t.o.v. de versie die U al heeft. Waar het totale pakket over duizenden funkties beschikt, zal alleen de nieuwe funktionaliteit worden overgezonden. Hiertoe zal iedere voor U gegenereerde Upgrade bij Heart als zodanig worden geregistreerd, opdat niet telkens het volledige pakket opnieuw geďnstalleerd hoeft te worden. LET OP! Heart gaat ervanuit dat een iedere Upgrade die door U is aangevraagd en welke voor U is gegenereerd ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd! Een terugkoppeling van Uw zijde dat de Upgrade is uitgevoerd is dan ook niet nodig. Echter... als U een Upgrade heeft aangevraagd, en deze niet heeft uitgevoerd, en vervolgens toch een nieuwe Upgrade aanvraagt, beschikt Heart niet over de wetenschap dat U Uw vorige Upgrade niet heeft uitgevoerd. Tijdens het uitvoeren van de Upgrade zal er op zich netjes worden gekontroleerd of er geen Upgrades 'overgeslagen' worden, maar, heeft u dat toch gedaan, en had u het uitvoeren van de upgrade buiten werktijden gepland, dan heeft u geen tijd meer om even snel een nieuwe Upgrade aan te vragen. Mocht het voorkomen dat er toch iets tussen komt en u niet in staat bent om de aangevraagde Upgrade te downloaden en uit te voeren, meldt dit dan zo snel mogelijk bij Heart. Wij kunnen dan de datum van uw laatste Upgrade terugzetten, zodat de eerst volgende Upgrade incrementeel wordt aan de begindatum van de vorige (niet uitgevoerde) upgrade. Downloaden Upgrade Als er een Upgrade voor u is klaargezet, krijgt u van ons een email met daarin de link waar u deze Upgrade kunt downloaden. De bestandsnaam van die Upgrade is altijd opgebouwd uit 2 letters die identificerend zijn voor uw installatie, gevolgd door 6 cijfers die representatief zijn voor de datum waarop deze Upgrade is gegenereerd. Deze datum is in het formaat jjmmdd. De Upgradefile heeft dan een naam in de vorm xx191003.exe. Als u de link aanclickt, zal er een Upgradefile worden gedownload vanaf onze site ha1.heartprofit.nl. In het scherm zal een melding verschijnen zoals onderstaande: (http://www.heartprofit.com/www/transfer/graphics/rnotes/2019/upgrade191004a.png) Via de Combobox opties van de button 'Save' (Opslaan) kunt u kiezen voor 'Save as' (Opslaan Als). U kunt dan zelf bepalen waar deze upgrade op disk dient te worden opgeslagen. Het heeft onze voorkeur dat u al deze Upgrades opslaat in de map "\Upgrades" op de dezelfde drive als waarop dat werkstation de \TROEP Directory van Profit heeft staan; dit kan bijv. C:\Upgrades, D:\Upgrades, of desnoods H:\Upgrades zijn. Downloadt uw browser de file automatisch naar de Downloads map, kies dan voor "Weergeven in map", zoek de gedownloade Upgrade, en verplaatst deze m.b.v. de Windows verkenner. Als u niet weet hoe dat moet, informeer dan bij uw Systeembeheerder! (http://www.heartprofit.com/www/transfer/graphics/rnotes/2019/upgrade191004b.png) Let op: Mocht u voor een andere directory kiezen, houdt dan in ieder geval een directory aan waarin geen gebruik wordt gemaakt van 'lange bestandsnamen'. Ofwel, de directory mag best meerdere subdirectories bevatten, maar iedere subdirectory mag uit maximaal 8 characters bestaan en mag geen spaties bevatten! Ofwel, "C:\Upgrades" is akkoord, "C:\Heart\Upgrades" is akkoord, maar "C:\Heart Upgrades" is niet toegestaan! (omdat "Heart Upgrades" een spatie bevat, en de lengte groter is dan 8 characters"). Houdt u zich hier niet aan, dan zal de self extracting file zichzelf niet uitpakken, en blijft Profit oneindig lang wachten tot de bevestiging volgt dat de upgrade uitgepakt is; deze bevestiging komt vervolgens niet, dus "hangt" de boel. Let op: Kies voor 'Save', 'Save As' maar nog niet voor 'Run' (het het Nederlands: Opslaan, Opslaan als, maar niet Uitvoeren). Uitvoeren Upgrade - Intro Het uitvoeren van de Upgrade start immer vanuit Menu optie Hoofdmenu-9-9-8 en dan menu optie #1, echter, de indeling van het menu alsmede de toe te passen procedure kan soms iets afwijken. Om dit te begrijpen, eerst nog iets meer algemene uitleg: In de basis wordt Heart-Profit geleverd met één set programmatuur en twéé bestandensets (Produktie- en Testbestanden). De Produktiebestanden bevatten uw live data; de Testbestanden kan een kopie daarvan zijn, bedoeld om in te testen. De Testbestandenset kunt u gebruiken om u zelf wegwijs te maken in het pakket. Iedere order die we daarin toevoegen betreft slechts 'testdata' en staat los van uw echte bestanden: de Produktiebestanden. Als we een Upgrade uitvoeren, zal de Upgrade de nieuwe programmatuur op het systeem plaatsen, maar zal ze ook de struktuur van de database bijwerken. Omdat we echter twee bestandensets hebben, zal er na de Upgrade nog iets aanvullends moeten gebeuren, immers, de bestandsstruktuur van "de andere bestandenset" zal ook nog aangepast moeten worden. Met een separaat aan te schaffen module Profit-Base-Test is het mogelijk om naast gescheiden Produktie- en Testbestanden ook twee separate versies van de programmatuur te hebben; in de Testbestanden wordt dan met Testprogrammatuur gewerkt, en in de Produktiebestanden wordt met Produktieprogrammatuur gewerkt. Doel van deze module is dat alle Upgrades die vanaf Heart afkomstig zijn eerst naar uw testomgeving gaan, u daar vervolgens alle tijd kunt nemen om te kijken of alles werkt zoals het behoort te werken, om daarna op een gewenst moment deze Testomgeving over te zetten naar de Produktieomgeving. Het Hoofdmenu-9-9-8 menu ziet er uit als: (http://www.heartprofit.com/www/transfer/graphics/rnotes/2016/upgrade160912007.png) Bij de aanwezigheid van de module Profit-Base-Test (we werken met gescheiden Test- en Produktie programmatuur) zullen we altijd eerst een Upgrade uitvoeren in de Testomgeving (met menu optie #1). De Upgrade draagt dan als vanzelf zorg voor het aanpassen van de database struktuur in die testomgeving. Hebben we de Upgrade in Test uitgevoerd en zorgvuldig getest, dan kunnen we de Upgrade m.b.t. optie #2 (Test- naar Produktie) overzetten naar de Produktieomgeving. Hebben we geen module Profit-Base-Test (de standaard situatie) dan zal optie #2 in het menu niet werken; we zullen nooit iets van Test- naar Produktie omzetten immers we hebben geen twee gescheiden sets programmatuur. In dit geval gebruiken we optie #1 om de Upgrade uit te voeren, echter, dit doen we dan direkt in de Produktieomgeving. De Upgrade past de ook database aan, en daarna zullen we aanvullend nog stap #3 moeten uitvoeren in de Testbestanden, om ook de testbestanden kwa struktuur aan te passen. Ofwel, we hebben dan de menuties #1 en #3 nodig. Edit: Met ingang van 5 maart 2018 geldt dat de Upgrade in ADS op precies dezelfde wijze wordt uitgevoerd als dat we dat in VFP gewend waren. Nb: Om de Upgrade uit te mogen voeren dient de ingelogde Gebruiker expliciet te zijn geautoriseerd voor de Funktie SYUGHKUV. Bij aanwezigheid van module Profit-Base-Test moet de gebruiker ook expliciet geautoriseerd zijn voor de Funktie SYUGTPUV. Dit hoeft u slechts eenmalig aan te geven bij de gebruiker die voortaan de Upgrades gaat uitvoeren. Uitvoeren Upgrade
In de normale situatie (geen Profit-Base-Test, geen ADS) zijn we nu v.w.b. de Produktiebestanden klaar. Wel moet echter nog de bestandsstruktuur in de Testbestanden worden aangepast. Hiervoor moeten we:
Daarna zijn we klaar, en kunnen we Profit "vrijgeven" voor gebruik. Zodra we onze Profitsessie afsluiten volgt de melding: (http://www.heartprofit.com/www/transfer/graphics/rnotes/2016/upgrade160912015.png) Indien we alle stappen doorlopen hebben, dan mogen we deze vraag met "Ja" (F5) beantwoorden. Hebben we nog niet alle stappen doorlopen, of willen we nog even Profit geblokkeerd houden om andere redenen, dan kunnen we Profit afsluiten met "Escape". Om te voorkomen dat de melding te snel wordt weggedrukt, gebeurt het vrijgeven niet met "Enter" maar met "F5". Beschikt het systeem over de module Profit-Base-Test, dan zullen we geen Database Upgrade in de andere Bestandenset hoeven te doen; we zijn dan nu klaar. *** KLAAR *** KLAAR *** KLAAR *** KLAAR *** KLAAR *** KLAAR *** KLAAR *** KLAAR *** KLAAR *** KLAAR *** Navolgende tekst beschrijft enkel nog wat te doen bij het optreden van bepaalde foutmeldingen: Foutmelding: Eerst overrulende Classdirectories TMPCLSxx verwijderen Bij oudere Upgrades kan na het opstarten van de Upgrade kan er een melding: (http://www.heartprofit.com/www/transfer/graphics/rnotes/2016/upgrade160912016.png) volgen. In dit geval zult u Profit moeten afsluiten, de "overrulende Classdirectories" moeten verwijderen, en daarna de Upgrade weer opnieuw opstarten. Nb: Vanaf Upgrades na 15 november 2016 geldt dat deze TMPCLSxx directories automatisch worden verwijderd. Wel geldt dat Profit die directories alleen maar kan verwijderen als u zelf ook Profit hebt afgesloten, en dus volgt er een melding dat Profit zal worden afgesloten, dat de TMPCLSxx directories worden verwijderd, waarna Profit automatisch weer opnieuw wordt opgestart. U moet daarna wel zelf de upgrade weer opnieuw opstarten (invullen van de Upgrade bestandsnaam is dan niet meer nodig). Zie ook http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=27748.0 Wat zijn "overrulende Classdirectories" ? Een onderdeel van de Systeemprogrammatuur betreft "Class koding". Veelal bevat een Upgrade ook gewijzigde Systeemprogrammatuur, en daarmee dus ook een nieuwe versie van deze Class koding. Class koding is altijd in gebruik door de Gebruikers die Profit opgestart hebben, dus ook de PC waarop de Upgrade gedraait wordt. De Upgrade kan dus niet zomaar deze Classes overschrijven omdat ze altijd in gebruik zijn, en vandaar dat de Upgrade altijd afsluit met "Het systeem stopt en kopieert de resterende programmatuur". Tijdens dat proces wordt Profit afgesloten, is de Classkoding niet meer in gebruik door de PC waarop de Upgrade draait, en kan deze vervangen worden. Dit proces loopt verder vanzelf en zal niet bovenstaande melding veroorzaken. Zodra wij iets aanpassen in deze Classkoding, dan kan zo'n aanpassing uiteraard altijd met een nieuwe Upgrade op uw systeem worden geplaatst, maar ja, daarvoor moet dan wel eerst weer iedereen uit Profit, en dat is niet handig, zeker niet in de gevallen waarin het niet nodig is. Toch kunnen wij deze Classes niet zonder meer overschrijven met een nieuwe versie, immers de huidige versie zal door iedere Profitgebruiker in gebruik zijn. Een technisch middel (voor Heart), en feitelijk puur en alleen om wijzigingen naar een klant over te kunnen sturen zonder dat ze daar formeel een Upgrade voor nodig hebben, is dat wij (handmatig) een tijdelijke Class Directory aanmaken die de huidige set overrulet. Deze overrulende Class Directory heet "TMPCLS01" (temporary class met een volgnummer van 2 cijfers, opdat er ook een TMPCLS02, TMPCLS03 etc. kan bestaan). De Upgrade verwijdert dit soort TMPCLSxx directories niet vanzelf (ze zijn ook niet via de Upgrade op het systeem terecht gekomen). Als er een Upgrade wordt uitgevoerd en er zijn nog TMPCLSxx directory's aanwezig, zal de Upgrade melden dat die directory's (die met TMPCLS beginnen) verwijderd moeten worden. Daarna kan de Upgrade gewoon worden uitgevoerd en zullen de eventuele nieuwe classes automatisch in de juiste FOXWIN\CLASS directory terecht komen. Die TMPCLSxx directory hoeft dus NIET terug te worden gezet of i.d.; ze mag, zoals de melding tijdens de Upgrade aangeeft, worden verwijderd. Waar deze TMPCLSxx directories op uw systeem staan wordt in een navolgende melding aangegeven: (http://www.heartprofit.com/www/transfer/graphics/rnotes/2016/upgrade160912017.png) Ofwel, voor bovenstaand voorbeeld:
Start daarna de Upgrade opnieuw op. Foutmelding: Upgradeprogrammatuur moet worden bijgewerkt (http://www.heartprofit.com/www/transfer/graphics/rnotes/2016/upgrade160919001.png) Middels deze melding wordt aangegeven dat de programmatuur waarmee de Upgrade wordt uitgevoerd bijgewerkt moet worden. Deze melding wordt gevolgd door nog een aantal meldingen, die precies aangeven u nu verder te handelen. * Profit wordt afgesloten, daarna dient u Profit opnieuw op te starten... * en de Upgrade uit te voeren, zonder de Bestandsnaam op te geven! * Upgrade is niet uitgevoerd. Ofwel, de Upgrade is NIET uitgevoerd, maar dient, nadat Profit is afgesloten en herstart is, opnieuw te worden opgestart. Title: Re: Uitvoeren Upgrade Post by: Wouter Rijnbende on November 15, 2016, 02:21:32 pm M.i.v. heden worden eventuele TMP Class directories automatisch verwijderd tijdens de Upgrade procedure; die directories hoeft u dus niet meer zelf te verwijderen. Zie Releasenote http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=27748.0
|