Title: TS Belangrijke Route-/Leveringen - Vooraf reserveren Vrachtbriefnummer Post by: Heart Informatisering B.V. on September 05, 2016, 12:33:18 pm TouchScreenscherm "Orders voor belangrijke Route-/Leveringen" is m.i.v. deze Releasenote aangepast m.b.t. het vooraf genereren (reserveren) van een Vrachtbriefnummer.
Allereerst een verfrissing van het geheugen: het TS scherm is niet bedoeld om Ritten (Vrachtwagens die op een bepaald tijdstip een in een Masterroute vastgelegde route rijden) te volgen, maar juist om één of meerdere klanten uit zo'n Route te kunnen volgen. Oorspronkelijk is het scherm ontwikkeld met als achterliggende gedachte dat in een Route klanten beleverd kunnen waarbij extra aandacht besteedt moet worden aan het feit of alles wel geleverd wordt. "Als een ziekenhuis geen levering krijgt, is er 's avonds geen eten op tafel voor de patiënten". Later is het scherm ook nog uitgebreid met mogelijkheden om leveringen digitaal terug te kunnen melden (hetgeen tijdens het Afsluiten van de levering plaatsvindt). In de situatie waar het nu om gaat hebben draait het om de leveringen aan zo'n klant. Het TS scherm bevat diverse buttons waarmee we de status kunnen blijven volgen. Allereerst selekteert de Gebruiker de Routegroep, bijvoorbeeld de Vrijdagrit van 2 september om 20:00 's avonds. In een overzicht worden vervolgens de ritten naar de Afleveradressen getoond waarvan zijn aangegeven dat ze in dit overzicht terecht moeten komen. Hier staat bijv. een rit tussen aan een "Distributiecentrum in Hoofddorp". Per Route-/Levering toont het TS scherm een aantal buttons die de status van de order weergeven. De eerste button betreft "Toon V.O.". Deze button is enabled zodra er nog niet geraapte Verkooporders aanwezig zijn voor deze levering. Het feit dat deze button enabled is, impliceert dat niet alle goederen geraapt zijn. De button leidt tot een overzicht die aantoont welke orders er nog niet geraapt zijn, en biedt de mogelijkheid een (scanbare) werkbon te printen waarmee de goederen geraapt kunnen worden en de levering met "TS Leveren Verkooporder" geboekt kan worden. Bij iedere geraapte Verkooporder kan al Emballage worden geboekt (kratjes, bakken etc.), maar, op het moment dat de goederen de Vrachtwagen in gaan, kan er over alle orders heen nog extra Emballage benodigd zijn (pallets) die niet aan 1 specifieke order toe te wijzen zijn. Als alle orders geraapt zijn wordt de volgende button enabled waarmee we deze extra emballage kunnen boeken. Als alle goederen geraapt zijn kunnen we de Route-/Levering afsluiten. Dit afsluiten genereert een Vrachtbrief (met daarop alle geraapte Verkooporders voor die Route-/Levering v.w.b. de geselekteerde Rittijd) en wordt er eventueel een terugmeld bericht gegenereerd richting de Debiteur. Aangezien er gedurende de hele dag nog nieuwe orders bij kunnen komen, zal het op zich kunnen gebeuren dat bijv. 's morgens om 10:00 er al even een moment ontstaat dat alle orders voor levering van 20:00 's avonds al geraapt zijn. Bij dit Rit in de Route van het Routeplan kan echter worden aangegeven dat een vrachtwagen nooit eerder dan bijv. 1 uur voor de geplande vertrek mag vertrekken. Dit zorgt er voor dat we niet om 10:00 's morgens al een levering die voor 20:00 gepland staat mogen afsluiten; tot 19:00 heeft de klant nog de tijd om bestellingen door te geven... De laatste twee buttons kunnen worden gebruikt om een Collilijsten de gegenereerde Vrachtbrief te printen. Met de aanpassing in deze Releasenote zal het TS scherm die de belangrijke Route-/Leveringen toont al meteen een Vrachtbriefnummer genereren per Route-/Levering. Aan de Vrachtbrief worden dan nog geen Pakbonnen gekoppeld, noch kan deze Vrachtbrief worden geprint. De enige reden hiervoor is om op voorhand al een referentie te hebben naar de Vrachtbrief waarop de levering uiteindelijk terecht zal komen. (http://www.heartprofit.com/www/transfer/graphics/rnotes/2016/lotslvor160908a.png) De reden waarom die referentie op voorhand nodig is, is ietwat raar, maar heeft te maken met hoe het systeem gebruikt wordt. Binnen Profit kunnen we formeel meerdere Ritten op 1 dag naar een klant registreren. We kunnen dus aangeven dat een bepaalde Rit op vrijdag 2 september op meerdere tijdstippen gereden wordt. Een keer om 03:00, een keer om 10:00, een keer om 15:00 en nogmaals om 19:00. De klant bestelt echter voor "vrijdag 2 september" en niet voor een bepaalde rit. "Rapers" gaan de produkten rapen, en zodra er voldoende is om een vrachtwagen mee te vullen, gaat deze vrachtwagen rijden. Zouden we de vrachtwagen van 03:00 "de deur uit boeken", dan schuift vanzelf iedere volgende levering op naar de volgende rit, die van 10:00. Maar... alle goederen staan klaar bij het Dock, en alles wat bij het Dock staat, gaat de vrachtwagen in. In welke volgorde, dat maakt de klant niets uit, en alle orders opnieuw scannen gebeurt niet. Op zich hoeft dat ook niet als gebruik zou worden gemaakt van de funktionaliteit "Afleggen bij een Dockrij", immers, dan weet Profit precies welke voorraad van welke orders er waar liggen. Hoe dan ook, die funktionaliteit wordt nu niet gebruikt. De situatie die nu ontstaat is dat er voor de hele levering van vrijdag 2 september in Profit één Route-/Levering genoteerd staat welke tot één (toaal) Vrachtbrief leidt van alles wat er op die dag geleverd is. De 4 vrachtwagens gaan rijden met handgeschreven bonnen waarop enkel de klant en het aantal pallets is ingevuld (van orders en daarmee artikelen is niet bekend wat er in de vrachtwagen zit, hooguit geldt dat als alle vrachtwagens geladen en weer gelost zijn, de Debiteur alle produkten moet hebben die geleverd zijn). In Profit wordt pas bij de laatste levering de Emballage geboekt, de Route-/ Levering afgesloten, de Vrachtbrief gegenereerd en geprint, en de levering teruggemeld. Maar... dan op enig moment belt de klant dat er op de afzonderlijke briefjes waarmee de 4 vrachtwagens zijn gaan rijden er een ander palletsaldo staat als wat er op basis van de formele Vrachtbrief is teruggemeld (c.q. wat ook op de Faktuur terecht komt). De handgeschreven (die getekend voor ontvangst retour moeten komen) briefjes moeten erbij worden gehaald, en moeten worden gematched met de Vrachtbrief. Probleem is echter: tot nu toe weet niemand welk briefje voor welke Vrachtbrief is, immers, die Vrachtbrief werd pas bij de laatste levering gegenereerd, en dan hebben er al 3 vrachtwagens gereden. Resumer, met deze aanpassing wordt nu reeds bij de 1e levering direkt een Vrachtbriefnummer gegenereerd, puur en alleen opdat deze op de handmatig geschreven briefjes erbij kan worden geschreven. Als nu een klacht komt omtrent het Emballagesaldo, dan is per briefje bekend op welke Vrachtbrief die zending terecht is gekomen, en kan e.e.a. eenvoudiger worden uitgezocht.
|