Heart-Profit ERP

Heart-Profit Boards => Heart-Profit ERP Support => Topic started by: pascal on July 13, 2016, 05:40:11 pm



Title: Chargenummer niet meer automatisch gevuld?
Post by: pascal on July 13, 2016, 05:40:11 pm
We willen retour gekomen artikelen ontvangen via menu 4-2-1, F4

Tegenwoordig is het verplicht een chargenummer in te vullen
( topic http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=27153.0 )
Wanneer ik kijk welke charge ik kan pakken, is het lijstje leeg, zie 1e schermafdruk.

Wat me wel opvalt - wanneer ik naar de geleverde charges kijk voor PALLETSVDBSTE voor klant TIMVRI dan zie ik dat de laatste 3 chargenummers blanco zijn (?) > zie 2e schermafdruk.
Naar mijn weten wordt dit chargenummer automatisch gevuld door Profit?


Title: Re: Chargenummer niet meer automatisch gevuld?
Post by: Wouter Rijnbende on July 14, 2016, 08:20:02 am
Dat je lijstje "leeg" is, zal komen omdat je zo te zien partijen zou hebben geleverd zonder Chargenummer.
Hoe je dat voor elkaar hebt gekregen is dan de vraag, maar wellicht tonen je Voorraadmutaties dat aan.

(Dus, als je A levert, kunt je A retour boeken, als je <spaties> levert, kun je <spaties> retour boeken; overigens kun je altijd "iets anders" retour boeken, maar dan zul je het chargenummer moeten invullen).


Title: Re: Chargenummer niet meer automatisch gevuld?
Post by: pascal on July 14, 2016, 10:34:45 am
De voorraadmutaties laten zien dat vwb PALLETSVDBSTE er nooit een chargenummer staat (valt nu misschien pas op bij omdat het chargenummer bij retouren verplicht is?).
Waarom hij leeg is weet ik niet - ik dacht dat intern chargenummer altijd door Profit eraan gehangen wordt.

Ontvangen door chargenummer leeg te laten werkt niet - geeft melding dat chargenr verplicht is.
Collega heeft vanmorgen 'per ongeluk' de pallets retour ontvangen (hij dacht he, die pallets moeten nog ontvangen worden).
Hij heeft verkoopordernr van de juiste levering ingevoerd bij chargenummer en daarmee kunnen de pallets retour ontvangen worden. Is dit ok of fout?


Title: Re: Chargenummer niet meer automatisch gevuld?
Post by: Wouter Rijnbende on July 14, 2016, 02:03:40 pm
De voorraadmutaties laten zien dat vwb PALLETSVDBSTE er nooit een chargenummer staat (valt nu misschien pas op bij omdat het chargenummer bij retouren verplicht is?).

Als ik de voorraadmutaties op datum-/tijd bekijk, ben je dit Artikel pas gaan gebruiken vanaf januari 2016.
Het eerste wat er fout gaat, is dat je dit produkt retour ontvangt, terwijl je het voor die tijd nooit geleverd hebt.
Dat dit fout ging is schijnbaar niemand opgevallen.

Merk op dat je nu ook (1 Artikel) pallets op voorraad hebt liggen zonder Chargenummer. Die voorraad zul je moeten korrigeren!

Waarom hij leeg is weet ik niet - ik dacht dat intern chargenummer altijd door Profit eraan gehangen wordt.

Een Intern Charge zal soms kunnen worden toegekend omdat bijv. 1 partij uit 2 orders retour kan komen, en ze dus toch net even anders kunnen zijn.
Hij zal leeg zijn omdat jullie geen Charge hebben ingevuld, en Profit haar niet kon verzinnen omdat je iets retour boekt wat je nooit eerder aan die klant geleverd hebt.


Ontvangen door chargenummer leeg te laten werkt niet

Impliceert dus dat het nu dichtgespijkerd is en er wel gekontroleerd wordt dat je wat hebt ingevuld.

- geeft melding dat chargenr verplicht is.

Dat zou tot een melding:

(http://www.heartprofit.com/www/transfer/graphics/rnotes/2016/loilogdl160714a.png)

moeten leiden. Dus graag een voorbeeld ! (en doe die maar in Test voor het geval dat je nog pending Upgrades hebt).


Collega heeft vanmorgen 'per ongeluk' de pallets retour ontvangen (hij dacht he, die pallets moeten nog ontvangen worden).
Hij heeft verkoopordernr van de juiste levering ingevoerd bij chargenummer en daarmee kunnen de pallets retour ontvangen worden. Is dit ok of fout?

Zie bovenstaand.

Maar wellicht ook de manier waarop je in het algemeen met pallets overweg gaat.

Zoals jullie hiermee om gaan, verkoop je pallets. Je berekent er ook btw over ! En je gaat ze op deze manier retour ontvangen (ook al heb je ze niet geleverd) en crediteert de pallet.

Binnen Profit gaan we op een totaal andere wijze om met pallets. Van impliciete emballage zou bekend zijn dat als je 1 pallet met stenen verkoopt, dit ook 1 pallet impliceert, daarnaast worden pallets veelal als expliciete emballage gedefinieerd, wat inhoudt dat je pas bij levering weet hoeveel pallets (en welke) er mee gaan. Pallets verkoop je niet, die lever je, en de klant betaalt daar een borg over (Statiegeld). Statiegeld is geen omzet, maar betreft een borg. Over een borg wordt ook geen btw berekend. Verder biedt Profit allerlei tools om te kijken wat het palletsaldo is van een Debiteur, en kun je regelen dat bijv. zijn palletsaldo wel/niet negatief mag worden (juist om te voorkomen dat iemand maar pallets retour blijft sturen die ze niet bij jullie betrekken).

Is de wijze waarop je werkt fout? Ach... je werkt misschien al jaren op die manier, dus wie ben ik om te zeggen dat dat fout is.

Wel geldt dat een partij altijd een Chargenummer moet hebben, en wij, i.i.g. voor Emballage, altijd een Chargenummer '-' hanteren (immers, als je aan de pallet niet kan zien op welke inkooporder jij die pallets hebt ingekocht en tegen welke prijs, heeft het ook geen zin dit als zodanig te willen registreren). Als jij in het verleden <spatie> ontvangen hebt, zul je mogelijk bij het leveren ook <spatie> kunnen leveren; je moet er dus voor zorgen dat het niet meer met <spatie> op voorraad kan komen, door - in te vullen. Graag daar dus een voorbeeld van waarom dat niet zou werken.





Title: Re: Chargenummer niet meer automatisch gevuld?
Post by: Peter Stordiau on July 15, 2016, 07:45:50 am
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit in mijn leven wel eens een pallet heb mogen teruggeven, laat staan dat ik er statiegeld / borg voor terug kreeg. Die dingen stapelen zich hier dus op, todat ze in een paasvuur terechtkomen. :eek:

N.b.: Het hangt dus helemaal van het soort goederen + klanten af.


Title: Re: Chargenummer niet meer automatisch gevuld?
Post by: pascal on July 15, 2016, 10:05:43 am
We gaan het testen - kom er op terug. Er is wel een update in de Test-omgeving aanwezig, die moet nog overgezet worden (oa Inkoopkontrakten).


Title: Re: Chargenummer niet meer automatisch gevuld?
Post by: Wouter Rijnbende on July 15, 2016, 02:06:26 pm
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit in mijn leven wel eens een pallet heb mogen teruggeven, laat staan dat ik er statiegeld / borg voor terug kreeg. Die dingen stapelen zich hier dus op, todat ze in een paasvuur terechtkomen. :eek:

N.b.: Het hangt dus helemaal van het soort goederen + klanten af.

Haha... dat type pallets noemen ze dan ook niet voor niets weg-werp-pallets! :party: