Title: ADS - Performance Kredietlimietberekening Post by: Heart Informatisering B.V. on June 30, 2016, 12:11:49 pm Door iets slimmer over weg te gaan met de berekening van de Kredietlimiet, is de performance van het Toevoegen van Verkooporderregels vanuit het VTV scherm aanzienlijk verbeterd.
Toevoegen Verkooporders middels het VTV scherm betreft funktionaliteit waarbij F4 bij Raadplegen Verkooporderregels niet direkt leidt tot de aanroep van Toevoegen Verkooporderregels, maar resulteert in een schermvullende funktie die alle Artikel-/Verschijningen toont die aan deze klant verkocht mogen worden, tezamen met de voorraadhoogte, inkopen, verkopen en andere behoeftes, en resulterend in de VTV (Verwachtte Technische Voorraad) per de gevraagde Leverdatum. Vanuit dit scherm kunnen vervolgens bestellingen worden geplaatst. In de gegeven situatie had een Debiteur zoveel Openstaande Fakturen en Verkooporders, dat de berekening van de Kredietlimiet ongeveer 30 seconden in beslag nam. Gezien het feit dat 1 Verkooporder ook bijna 200 regels bevat, moet er gewoonweg heel erg veel berekend worden als een order nog niet gefaktureerd is. Het probleem was nu dat iedere bestelling uit dit VTV scherm ervoor zorgde dat Toevoegen Verkooporderregel (LOVRTV) de Kredietlimiet opnieuw ging uitrekenen, wat dus impliceerde dat een order van 200 regels ook 200x 30 seconden nodig had voor de berekening van de Kredietlimiet. Op die manier nam het toevoegen van zo'n order wel enkele uren in beslag. In de nieuwe situatie wordt eenmalig per aanroep van het VTV scherm (wat vanuit de geselekteerde Verkooporder gebeurd) de Kredietlimietberekening opgestart. Konkreet gebeurt dit dan bij de 1e aanroep van "Genereren Verkooporderregel" vanuit dat VTV scherm. Als de limiet eenmaal berekend is, wordt het saldo van de andere 199 regels verwerkt in dat saldo wat de 1e keer berekend is. In het gegeven voorbeeld scheelt dat 199 x 30 seconden aan Kredietlimietberekening (= ruim 1,5 uur). Tevens zal de Kredietlimiet nu in het kader worden weergeven boven het popup wat wordt aangeroepen om de bestelling te plaatsen. Dit, opdat (voor toevoegen van de regel) de Gebruiker kan kontroleren of de Debiteur nog wel een toereikende Kredietlimiet heeft voor het toevoegen van de nieuwe regel. In de huidige versie is die limiet exlusief de VO regel die we willen gaan toevoegen; dit heeft er alles mee te maken dat het popup (LOVODBBS) slechts een voorloopscherm is waarmee Toevoegen Verkooporderregels (LOVRTV) wordt aangeroepen, maar die laatste feitelijk de regelprijs zal bepalen (denk aan kortingen, opslagen etc.). (http://www.heartprofit.com/www/transfer/graphics/rnotes/2016/lovodbbs160630a.png)
|