Heart-Profit ERP

Heart-Profit Boards => Heart-Profit Releasenotes => Topic started by: Heart Informatisering B.V. on June 27, 2016, 01:02:25 pm



Title: Deelontvangst Inslaglijst i.g.v. IC Levering
Post by: Heart Informatisering B.V. on June 27, 2016, 01:02:25 pm
Deelontvangsten bij Intercompany Inkooporders danwel bij ontvangsten van Externe Verplaatsopdrachten zijn niet mogelijk. Niet omdat het technisch niet realiseerbaar is, maar eigenlijk simpelweg omdat we dit nooit voor iemand hebben hoeven te ontwikkelen. Als wij 100 Verschijningen inkopen bij een externe Leverancier, dan zal het zo zijn dat deze Leverancier misschien iets meer of iets minder kan leveren. Hoewel inkopen bij een Intercompany Bedrijf eigenlijk niet veel anders hoeft te zijn, is dat het wel, immers als ons zusterbedrijf expliciet heeft aangegeven 75 Verschijningen te hebben geleverd, waarvan 25x Charge A (met een Datum Charge 16-01-2016 en een THT 28-01-2018, prijs EUR 5,-/L), 25x Charge B (met een Datum Charge 23-02-2016, THT 17-02-2018 en prijs EUR 6,-/L) en 25x Charge C (Datum Charge 30-04-2016, THT 31-12-2017, prijs EUR 7,-/L) dan zullen we ook alleen dat mogen ontvangen op onze Inkooporder.

Natuurlijk, u heeft 100% gelijk als u stelt dat er toch kan voorkomen dat van de 75 geleverde Verschijningen er slechts 60 ontvangen worden; er zijn een aantal items "van de vrachtwagen gevallen". De vraag is alleen "hoe vaak komt zoiets voor", en "vindt u het waard hier iets voor te ontwikkelen?". Bij normale inkoop geldt dat als we een deel ontvangen en de IO regel afsluiten, dit vervolgens in de Faktuurkontrole tot uiting komt. Het feit dat de leverancier minder geleverd heeft zal ook veelal impliceren dat hij een lagere Faktuur stuurt, en zo niet, dan zullen wij een Creditnota willen hebben. Maar, als we naar ons zusterbedrijf kijken, dan is er ineens veel meer aan de hand. Ons zusterbedrijf heeft nl. 75 Verschijningen geleverd en zal er ook 75 faktureren. Toch zijn er aan uw kant maar 60 ontvangen (en accepteert u wellicht het surplus van 15 op de faktuur niet) en dan? Allerlei toeters en bellen zouden nodig zijn om het verschil te verantwoorden, Interfaces om dit weg te boeken naar de juiste rekeningen etc. terwijl er in het incidentele geval dat dit aan de orde is, er ook een simpel alternatief is: ontvang gewoon alle 75 Verschijningen, en boek er daarna 15 met een Handmatige Voorraadmutatie weg. Vindt u dat u een credit wilt hebben, prima, lever desnoods de 15 administratief weer terug aan het zusterbedrijf.

Waar er tot op heden eigenlijk nooit geen behoefte was om e.d. Inslaglijst gedeelelijk te ontvangen (immers, of de door bedrijf #1 gevulde vrachtwagen is nog onderweg hetgeen impliceert dat geen van de verzonden goederen zijn ontvangen, of de vrachtwagen is gearriveerd hetgeen impliceert dat alle goederen ontvangen zijn) is er nu een reden ontstaan waarvoor het alsnog nodig was om Deelontvangsten toe te staan. De vrachtwagen rijdt nu van Nederland naar Turkije en moet aldaar door de douane. Daarbij is het niet altijd zo dat de hele zending ineens doorgaat; het komt voor dat de douane de zending in etappes vrijgeeft waarna ze alsnog in een Turks magazijn geboekt kunnen worden. Indien bedrijf #1 Charges A, B en C aan bedrijf #2 levert en bedrijf #2 ontvangt deze via een Inslaglijst (die bij de levering door bedrijf #1 is gegenereerd) dan is het m.i.v. deze Releasenote mogelijk om de geleverde Charges in delen te ontvangen. Nog steeds geldt dat het niet is toegestaan om meer te ontvangen dan geleverd is, of om de ontvangsten al af te sluiten terwijl nog niet alles ontvangen is (immers dat vereist aanvullend maatwerk m.b.t. het wegboeken van de verschillen), maar, het is wel mogelijk geworden om (een deel van) een specifieke charge binnen te boeken. We kunnen dus partij B ontvangen, een A & C nog even niet. Of desnoods 10x Charge A en 15x Charge B, maar de rest nog niet.

In onderstaand voorbeeld levert bedrijf #1 drie Charges A,B en C.

(http://www.heartprofit.com/www/transfer/graphics/rnotes/2016/lovira160627a.png)



De Inslaglijst in bedrijf #2 bevat nu per Charge een Inslaglijstregel:

(http://www.heartprofit.com/www/transfer/graphics/rnotes/2016/lomrra160627a.png)

Alhier kunnen we nu met Shift+F7 een regel binnenboeken. Het bestaande Goederen Ontvangstscherm wordt aangeroepen, maar heeft nu de gegevens van de geselekteerde partij al ingevuld. Zo weet ze dat als we Charge A geselekteerd hebben, het ook Charge A zal zijn die op voorraad geboekt moet worden met de Datum Charge en de THT die daarbij horen.

(http://www.heartprofit.com/www/transfer/graphics/rnotes/2016/loilogdl160627a.png)

na ontvangst zullen de hoeveelheden in de Inslaglijst worden bijgewerkt:

(http://www.heartprofit.com/www/transfer/graphics/rnotes/2016/lomrra160627b.png)

en zodra alle Verschijngen ontvangen zijn, wordt de Inslaglijst regel afgesloten.

Als we nu in bedrijf #2 naar de voorraad kijken, dan zien we dat de partij daar is ontvangen met dezelfde Charge, Datum Charge en THT als de partij die door bedrijf #1 verzonden is. Merk op dat de waarde van de voorraad in dit geval wel is gewijzigd.

(http://www.heartprofit.com/www/transfer/graphics/rnotes/2016/lovirawx160627a.png)

In dit voorbeeld wordt dit veroorzaakt doordat bedrijf #1 het produkt formeel verkoopt aan bedrijf #2, en de EUR 9,- / L de verkoopprijs is zoals in de betreffende Verkooporder is opgenomen (nb: Charge B en C zouden daarmee ook net zo duur worden als Charge A).

FunktieOmschrijvingDtm.Vl.WyzDtm.L.Wyz
LOILOG03    Omschrijving (nog) niet bekend    16-12-2015    27-06-2016
LOILOGD2    Omschrijving (nog) niet bekend    23-06-2016    27-06-2016
LOILOGDL    Gedeeltelijke Ontvangst.    03-06-2016    27-06-2016
LOILOGRA    Raadplegen Te Ontvangen Goed.    20-06-2016    27-06-2016
LOMORA      Raadplegen Inslaglijsten    23-06-2016    27-06-2016
LOMROV      Omschrijving (nog) niet bekend    04-11-2015    27-06-2016
LOMRRA      Raadplegen Inslaglijstregels    23-06-2016    27-06-2016