Title: Uitsluiten "Service" Artikelen in Behoefterun Post by: Heart Informatisering B.V. on September 16, 2014, 11:16:29 am Bij het opstarten van de Behoefterun kan worden opgegeven of de behoefte dient te worden berekend inclusief "Service Artikelen". Deze optie is alleen aanwezig indien in de Bedrijfsparameters Verkoop een "Produktie Artikel-/Verschijning Klachtorderregels" werd ingevuld.
In de voor ogen liggende situatie wordt bovengenoemde parameter gevuld met Artikel-/Verschijning "SERVICE/ST". Stel u produceert kasten als zelfbouwpakket. Om de kast in elkaar te kunnen zetten zal in het pakket een zakje zitten met de benodigde schroefjes-/boutjes-/deuvels etc. Een klant belt op en meldt dat zijn pakket geen zakje met schroefmateriaal bevatte (danwel te weinig schroeven). Vanuit Klachtorderbeheer kan er een klacht worden geregistreerd, en kan een Verkooporder worden gegenereerd waarmee het te vervangen produkt kan worden nageleverd. De uit de Klachtorder te genereren Verkooporder zal op de 1e regel altijd het service produkt bevatten uit de genoemde Bedrijfsparameter. De na te leveren regels worden ook op Verkooporderregels opgenomen (als input voor regel #1). Het al dan niet meenemen van deze Serviceorders in de Behoefterun is gerelateerd aan Bestelniveau's en EOQ's. Stel dat ergens een e.o.a. plankje beschadigd is, dan kan het zijn dat in het normale produktieproces er wel 20 paneeltjes uit 1 spaanplaat worden gezaagd; zouden we 1000 Artikelen moeten produceren, dan is het zinvol de paneeltjes ook per 20 te produceren, maar, in dit voorbeeld hebben we er slechts een nodig. Zo kan ook meespelen dat een bruut spaanplaat een heel produktie proces in een machinestraat doorloopt. Ze moet gelijmd worden, er komt oppervlaktefolie op, ze wordt gezaagd, gekantenband, geboord etc. Als die machines instellen voor slechts 1 paneel is niet zinvol, en vandaar ook het Service Artikel: deze produkten worden op een separate afdeling handmatig geproduceerd. Hetzelfde geldt ook voor Koop-artikelen, immers, ook de produkten die u levert maar elders inkoopt kan iets aan mankeren. Terug naar het zakje met schroefjes... normaal gesproken kopen we misschien wel 1000 zakjes tegelijk in. Maar, ook hier geldt, als er niet een volledige serie van een bepaald produkt ingepland is, en we hebben slechts 1 zakje nodig, dan willen we niet dat de Behoefterun er automatisch 1000 gaat inkopen. Middels een J/N rubriek is het mogelijk om de behoeftes aan dit soort Service Artikelen uit te sluiten uit de berekening van de Behoefterun (let wel, daarmee zijn ze nog niet per definitie weg uit het Verwacht Voorraad Verloop, alwaar een vergelijkbare optie ook wenselijk zou kunnen zijn). Op deze manier zou eerst een Behoefterun kunnen worden gedraaid 'voor de normale produktie', zonder rekening te houden met de Service-artikelen, en daarna nog een behoefterun specifiek voor de service-artikelen. Let op: we willen dit soort artikelen dus nietualtijdouit het Besteladvies hebben, en het is ook niet het doel om 'v.w.b. het servicedeel geen EOQ te hanteren, en voor de echte produktie wel'. De oplossing beperkt zich tot het al dan niet meenemen van Verkooporderregels in de Behoefterun, waarbij het om Verkooporders gaat die uit Klachtorders zijn gegenereerd en waarbij de 1e Verkooporderregel het Service-artikel bevat.
|