Heart-Profit ERP

Heart-Profit Boards => Heart-Profit ERP Support => Topic started by: Johan on February 07, 2014, 12:02:12 pm



Title: Keuringsrapporten printen en dergelijke
Post by: Johan on February 07, 2014, 12:02:12 pm
Een elfstedentocht is nog niet in zicht, maar mogelijk ga ik me even op glad ijs begeven, met betrekking tot (commerciële) keuringsrapporten.

Aan de hand van de Rappellijst (van "gister") wordt uitgezocht wélke verkooporders voorzien moeten worden van een keuringsrapport. Per geldende verkooporder wordt dan gecontroleerd of de raaplijst al gemaakt en geraapt is. Zo ja, dan worden de keuringsrapporten 1 voor 1 afgedrukt, gecontroleerd en verstuurd. Alles behalve efficient!  Hier mag nu verandering in komen.

Daarvoor is in de bedrijfsparameters Expeditie, op Blad 5, de rubriek "Aut. Prntn Keuringsrprt J/N/K " te vinden. Tot dusverre stond deze op N. (prod. best Laco).

De helptekst zegt mij:
Quote
"Door het vullen van deze Rubriek met J zal bij het Rapen en Goedkeuren van de Raaplijst de mogelijkheid geboden worden om direkt  
het Keuringsrapport af te drukken."
--> Dat klopt, en werkt.

Quote
Door het vullen van deze Rubriek met K zal bij het Rapen en Goedkeuren van de Raaplijst gekontroleerd worden of de Rubriek "Keuringsrapport mee" bij de Kliënt Artikel-omschrijvingen op J staat.
Alleen van die Artikelen op de Raaplijst, waarbij voornoemde Rubriek op J staat zal er automatisch een Keuringsrapport geprint worden.
--> en dat klopt niet helemaal.
Het keuringsrapport wordt namelijk niet automatisch afgedrukt. Hiervoor komt net als bij optie J, eerst een vraag in beeld.

Om te beginnen is mijn vraag is dan ook --> Waarom wordt dit niet automatisch worden afgedrukt?
Misschien beantwoord vraag 2 dit deels:

Vraag 2 is nl: Vanuit welke functie gebeurd dit vervolgens?
Als ik het goed volg, is dit gewoon loprkrv1, net zoals je nu gebruikt voor de huidige werkwijze. Op het moment dat je nu echt automatisch keuringsrapporten gaat afdrukken: Hoe zorg je dan, dat LOPRKRV1 "juist" wordt ingesteld? Dit met betrekking tot o.a. de rubrieken Gem. Voorlaatste 3 producties, Afdrukken Hoofdcharge, Keuringsrapport A/ C(die zou uiteraard uit de verkooporder header moeten volgen), en mogelijk ook de zo pas ontwikkelde rubriek taalkode die ik op het forum voorbij zag komen  ( http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=25770.0 (http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=25770.0) ) .

Eerst dit maar even helder, dan komt later het vervolg wel
:13c:


Title: Re: Keuringsrapporten printen en dergelijke
Post by: Richard Masseling on February 10, 2014, 10:09:05 am
Hallo Johan,

Automatisch Printen Keuringsrapport optie 'K' is in 02-2002 ontwikkeld om net zoals optie 'J' het automatisch Printen keuringsrapport op te starten echter in tegenstelling tot de optie 'J' zal nu bij het printen van het Keuringsrapport afhankelijk van de klient-Artkikel instellingen worden bepaald of een bepaalde Klient-Artikel wel of niet op het Keuringsrapport moet worden afgedrukt. E.e.a. staat dus niet duidelijk in de Help-tekst en zal daarop aangepast worden.

V..w.b. je vraag
Quote
en mogelijk ook de zo pas ontwikkelde rubriek taalkode die ik op het forum voorbij zag komen  ( http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=25770.0 )

Deze is alleen van toepassing vanuit Printen Keuringsrapport van 1 Charge (LOPRCHK1) zie http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=25705.msg43046#msg43046


Title: Re: Keuringsrapporten printen en dergelijke
Post by: Johan on February 10, 2014, 12:34:15 pm
De achterliggende gedachte achter mijn opmerking voel je waarschijnlijk wel aankomen: Ik wil graag dit proces efficiënter laten verlopen, zonder dat er foute keuringsrapporten worden gemaakt. Vooral ook zonder dat de expeditie medewerker daarvoor op extra knoppen hoeft te drukken.

In wezen, een techniek die je ook terugziet bij de Pakbon. (die kan ook automatisch gemaild worden na het goedkeuren van de raaplijst)

Ik zou daarom graag die keuringsrapporten wel automatisch willen printen bij het goedkeuren van de raaplijst. Omdat we niet blindelings durven te vertrouwen op de keuringsrapporten, zouden we deze het liefst eerst naar de kwaliteitsdienst willen sturen (printen of mailen). Na beoordeling deze mailen naar de klant. Als op termijn blijkt dat de fout kans (op onjuiste keuringswaarden) erg klein is, dan kunnen we de stap van de kwaliteitsdienst er ook tussen uit halen, en direct naar de klant mailen.

Ik snap dat dit consequenties heeft. Er van uitgaande dat we LOPRKRV1 als uitgangspunt mogen nemen, denk ik aan het volgende:

- Ontvangst Keuringsrapport per mail ook echt kunnen mailen.
Dat betekent dat je de relatie/kontaktpersoon bij tv/wy afleveradressen Blad 6, moet respecteren voor het mailadres. Dan kun je 1 kontaktpersoon gebruiken, en tevens nog een alternatieve relatie kunt selecteren. 
Genoemde kontaktpersoon moet dan uiteraard wel een mailadres hebben. Bij de pakbonnen doe je dit zelfden, maar het aparte dáár is, dat je ook bij toevoegen / Wijzigen kontaktpersoon een rubriek "Ontvangst pakbon" "-/E " moet invullen. Is een dergelijk rubriek bij tv/wy contactpersonen ook echt nodig voor keuringsrapporten?  dat vraag ik me sterk af, omdat het afleveradres dit m.i. al regelt.

Los daarvan zal het mechanisme van het maken en mailen van een PDF (net als bij Facturen / pakbonnen e.d.) ook bij Keuringsrapporten moeten worden toegepast.

- Keuringsrapport laten beoordelen door de keuringsdienst alvorens te mailen.
LOPRKRV1, toevoegen een rubriek "Respecteren verzendwijze Keuringsrapport J/N". Waarom? --> Bij de expeditie moet deze rubriek op N staan. Op die manier zou ik willen afdwingen, dat het keuringsrapport daadwerkelijk eerst naar de keuringsdienst gaat. (hetzij per mail, hetzij een print of)
Staat deze rubriek op J, dan wordt eerder genoemd mechanisme uitgevoerd, en wordt het keuringsrapport werkelijk verstuurd. (en opgenomen als kontakt)

- Kan het nog mooier / efficiënter?  
Ja, in plaats van bovenstaande, zou de ultieme wens het volgende zijn: Alvorens het (automatisch) versturen van een keuringsrapport, eerst controleren of álle commerciële keuringswaarden op dat rapport binnen de normen (tolerantie positief/negatief) vallen.
Zo ja --> verstuur naar de klant
zo nee --> verstuur deze naar de kwaliteitsdienst, dan weten ze dat er iets niet klopt. Om het dan nog mooier te maken, zou toch helemaal prachtig zijn, dat ze ook zien wat er niet klopt. Dat er een melding bij staat, op welk punt het niet klopt.

E.e.a. zou betekenen dat je eerst een (tijdelijke) tabel moet opbouwen, per Raaplijst / artikel / vrs/ charge met alle keuringsnormen, toleranties en commerciële waarden. Hiermee wordt dan gecontroleert of de waarden binnen de toleranties blijven, en dan pas gaat bepalen of het onder het kopje ja of nee gaat vallen. En ik snap ook, dat je daarbij rekening moet houden met de numerieke / alfanumerieke waarden van die keuringen. Het gaat bij ons veelal om numerieke normen en toleranties.

Zouden jullie aan de hand van bovenstaande, aub mee willen denken in het efficiënter maken van dit proces. Met een belletje vullen we dit vast verder in. Bij voorbaat dank.