Title: Mail fout Post by: BKienhuis on April 03, 2013, 11:52:17 am We krijgen nog steeds regelmatig van dit soort meldingen. In de log-file staat vervolgens dat er een time-out is opgetreden. We kunnen nog steeds op geen enkele manier herleiden waarom de fout optreedt, zelfs VWC kan geen oorzaak achterhalen. Hebben jullie nog ideeën?
Title: Re: Mail fout Post by: Robert Hekkers on April 03, 2013, 01:59:36 pm Nee, eigenlijk niet echt; niets anders dan de timeout nog verder opschroeven.
Nog maar eens voor de duidelijkheid aangeven waar het wat mij betreft fout gaat. Ik heb maar even een SMTP conversatie van Wikipedia gekopieerd om e.e.a. toe te lichten: Code: S: 220 smtp.example.com ESMTP Postfix Waar gaat het fout? Omdat de mailserver er op een gegeven moment wel heel lang over doet om het bericht "250 Ok: queued as 12345" te sturen. De timeout daarvoor is vorig jaar al verhoogd van 30 naar 60 seconden, dat zul je misschien ook wel gemerkt hebben. Let wel, de RFC's (met name 5321) zeggen over dat deel van de conversatie waar het fout gaat, het volgende: Quote If the processing is successful, the receiver MUST send an OK reply. If the processing fails, the receiver MUST send a failure reply. In het eerste geval mag de email-client (=Profit) de email als afgehandeld beschouwen, in het tweede geval niet; het in het ongewisse laten van de email-client over het al dan niet geslaagd zijn van de transaktie mag dus gewoon niet, maar gebeurt wel. Title: Re: Mail fout Post by: Berny van Rijssen on April 03, 2013, 02:40:09 pm Robert, bedankt voor de info.
Hebben nog even nagevraagd hoe de verzending is gelopen. De mails worden (bewust) 1 voor 1 verstuurd. De drie van hedenmorgen zijn alle drie wel verstuurd, zijnde de tweede met een vertraging van 10 minuten. Hierna is er opnieuw ingelogd (aan en afmelden) op de Terminal Server en heden middag zijn er meerdere verstuurd zonder problemen. Dit ter uwer info.. Title: Re: Mail fout Post by: Berny van Rijssen on April 03, 2013, 03:04:22 pm Hedenmiddag ook weer met verkoop gesproken.
Ook zij hebben problemen (vooral gisteren) met het versturen van de orderbevestigingen per mail. Gisteren zijn er 80 :smile: :smile:verstuurd en dit duurde verschrikkelijk lang :(. Volgens de laatste gegevens zijn ze wel allemaal verzonden, maar soms blijft de order wel meer dan een minuut :( :( Hangen. Volgens mij is dit toch het zelfde probleem als bij het versturen van de inkooporders???? Ook hebben wij ons computerbedrijf VWC nogmaals gevraagd mee te denken.. :smile: Title: Re: Mail fout Post by: Robert Hekkers on April 03, 2013, 03:37:18 pm Volgens mij is dit toch het zelfde probleem als bij het versturen van de inkooporders???? Ja, bij beide wordt gebruik gemaakt van dezelfde mailserver.Title: Re: Mail fout Post by: Johan on April 09, 2013, 09:32:12 am herkenbaar: Deze problemen hebben we ook gehad.
Wat helpt in ons geval: wij hadden in de bedrijfsparameters de smtp server ingesteld op onze exchange server. Dit hebben we laten aanpassen. Hoe dat precies aangepakt is, dat zal ik hier wel fout beschrijven, maar Robert kan dat vast verbeteren. Ik doe in ieder geval een poging. Op 1 of andere manier hebben we een (virtuele?) SMTP server of iets dergelijks ingeregeld op een andere server dan de Exchangeserver. Zeg even "serverX". ServerX neemt alle mailtjes die vanuit Profit komen onmiddelijk aan, en draagt er zorg voor, dat deze bij de Exchangeserver worden afgeleverd. Nu stel je in debedrijfsparameters bij de SMTP server "SERVERX" in, in plaats van je ExchangeServer. Omdat ServerX onmiddeiljk de mails aan neemt, krijg je geen mailfouten meer, want ServerX geeft je het signaal "250 Ok: queued as 12345". Profit hoeft niet meer te wachten op het verzenden. Dat wachten doet je ServerX wel. Nu is het nog even de vraag hoe je dit technisch inregelt, maar in ons geval hebben we dat gevraagd aan onze IT-leverancier. Het versturen van mailtjes wordt dus eigenlijk een soort twee traps raket: Eerst worden ze min of meer "intern" afgeleverd bij ServerX, daarna trap 2: vanaf serverX via Exchange naar de beoogde ontvangers toe. Nog 1 ding: Dit werkt prima in de Windows versie, In de Dos-versie werkt dit niet. Dan krijg je een melding "DNS lookup failed". Deze melding begrijp ik nog niet, iemand enig idee waarom dit verschil maakt tussen de dos en windows versie? Title: Re: Mail fout Post by: Peter Stordiau on April 09, 2013, 10:00:37 am Dan zou ik er maar goed op letten of die emails die je Exchange behoort weg te sturen ooit wel aankomen ...
Verder schiet me ineens te binnen dat er ooit wel eens iemand is geweest die Profit op de Exchange "box" probeerde te draaien. Dat werkte echt voor geen meter omdat Exchange (in elk geval destijds (10 jaar geleden ?)) de boel zo ophing dat andere applicaties werden "gestalled". Is gewoon zeer inefficiënte rare software. En wat dit betreft kan het verzenden van een mailtje ook worden opgehouden (denk gerust 5 minuten van wat ik me herinner). Title: Re: Mail fout Post by: Robert Hekkers on April 09, 2013, 10:16:14 am Nog 1 ding: Dit werkt prima in de Windows versie, In de Dos-versie werkt dit niet. Dan krijg je een melding "DNS lookup failed". Deze melding begrijp ik nog niet, iemand enig idee waarom dit verschil maakt tussen de dos en windows versie? De DOS versie hanteert een heel andere methode om email te versturen.Ik kan me het optreden van die melding alleen herinneren in gevallen dat de DNS niet 100% in orde was (vergeet de reverse DNS niet). Zou dat hier niet ook het geval kunnen zijn? Title: Re: Mail fout Post by: Johan on April 23, 2013, 06:53:34 pm Nog 1 ding: Dit werkt prima in de Windows versie, In de Dos-versie werkt dit niet. Dan krijg je een melding "DNS lookup failed". Deze melding begrijp ik nog niet, iemand enig idee waarom dit verschil maakt tussen de dos en windows versie? De DOS versie hanteert een heel andere methode om email te versturen.Ik kan me het optreden van die melding alleen herinneren in gevallen dat de DNS niet 100% in orde was (vergeet de reverse DNS niet). Zou dat hier niet ook het geval kunnen zijn? De PC waar de dos versie op draait mocht niet relayen. |