Heart-Profit ERP

Heart-Profit Boards => Heart-Profit Releasenotes => Topic started by: Heart Informatisering B.V. on December 27, 2012, 02:24:34 pm



Title: Betalingstermijnen Fakturen
Post by: Heart Informatisering B.V. on December 27, 2012, 02:24:34 pm
T.b.v. een site in Italië is er maatwerk ontwikkeld waarmee een Faktuur in termijnen betaald kan worden.

In Italië is het gebruikelijk dat een Faktuur in meerdere termijnen betaald kan worden, bijv. 30, 60, 90 dagen. Toch is er maar één Faktuur.

Binnen Profit wordt deze problematiek opgelost door vanuit de Logistieke Faktuur (de echte Faktuur die geprint wordt) niet 1:1 een Financiële Faktuur te genereren, maar per termijn een Faktuur te genereren. Zijn er 3 termijnen, dan volgen er 3 Financiële Fakturen geïdentificeerd door het oorspronkelijke Faktuurnummer gevolgd door een /1, /2, /3.

Alle 3 Financiële Fakturen zullen eenzelfde Faktuurdatum hebben (immers, de omzet wordt nog steeds op hetzelfde moment gerealiseerd), echter, de Vervaldatum is per (sub-) Faktuur anders. Het Faktuur bedrag wordt gedeeld door het aantal termijnen, waarbij de laatste Faktuur automatisch "het restant" bedrag bevat (incl. afrondingsverschillen). Ofwel, stel dat we een bedrag van 100,00 door 3 moeten delen, dan zullen de eerste twee termijnen 33,33 bedragen, en de laatste termijn 33,34.

Door de Logistieke Faktuur op te splitsen naar meerdere Financiële Fakturen, zal iedere deelfaktuur (=termijn) separaat in de Debiteuren Subadministratie zichtbaar zijn. Hierdoor kan als vanzelf:

* iedere termijn een status vervallen / niet vervallen krijgen

* daardoor kan een termijn in het Aanmaningstrajekt worden opgenomen

* iedere termijn kan separaat worden opgenomen in automatische incasso

* een betaling van een termijn als 'volledige betaling' worden geboekt, in plaats van een deelbetaling te moeten doen en handmatig bedragen in te moeten vullen



 Let op:

Deze Betalingstermijnen gelden niet indien:

* het een Credit-faktuur, of een Faktuur met een negatief bedrag betreft (immers, het lijkt niet zinvol om een korrektie financieel in termijnen terug te verrekenen)

* het een Faktuur voor een Intercompany Bedrijf betreft (zie hierbij voor je dat er allerlei funktionaliteit bestaat m.b.t. het Intercompany genereren van een Ingekomen Faktuur in het andere bedrijf, de Financiële Fakturen als geboekt te beschouwen en te verrekenen via een Rekening Courant verhouding; dit alles "in termijnen" zit niet in dit ontwerp verwerkt.

Mogelijk hoort hier ook bij dat Handmatige Fakturen worden uitgesloten van opsplitsing in termijnen; immers, handmatige Fakturen zullen ook veelal gebruikt worden voor korrekties.

Binnen dit ontwerp is tevens de Automatische Incasso file aangepast. Alhier werd tot op heden standaard xx dagen na Faktuurdatum geïncaseerd (instelbaar per Debiteur).

Aangezien echter alle sub-fakturen eenzelfde Faktuurdatum hebben (slechts de vervaldatum van een termijn wijzigt; de omzet is voor alle termijnen op hetzelfde moment gerealiseerd), zou dit impliceren dat alsnog alle termijnen op hetzelfde moment in aanmerking zouden komen voor Automatische Incasso. Per heden kan derhalve worden ingesteld of we "xx dagen na Faktuurdatum" danwel "xx dagen voor Vervaldatum" willen incasseren. Die laatste optie zou gehanteerd moeten worden indien de Logistieke Faktuur over meerdere termijnen verdeeld wordt.

FunktieOmschrijvingDtm.Vl.WyzDtm.L.Wyz
ADABPRRA    Raadplegen Parameters Relaties    01-11-2012    27-12-2012
ADFPDEOP    Omschrijving (nog) niet bekend    01-11-2012    27-12-2012
ADFPHSRA    Omschrijving (nog) niet bekend    01-11-2012    27-12-2012
ADFURA      Raadplegen/Onderhoud Fakturen    27-12-2012    27-12-2012
ADFUVW      Verwijderen Uitgaande Faktuur    09-08-2006    27-12-2012
ADPRDEAI    Automatische Incasso    27-09-2012    27-12-2012
LOUFDB      Fin. Doorbelasten Faktuur    18-11-2011    27-12-2012
LOUFVW      Verwijderen Uitgaande Faktuur    10-03-2011    27-12-2012