Heart-Profit ERP

Heart-Profit Boards => Heart-Profit Releasenotes => Topic started by: Heart Informatisering B.V. on November 28, 2011, 01:25:57 pm



Title: Route in Master Routeplan uitsluiten voor Afleggen
Post by: Heart Informatisering B.V. on November 28, 2011, 01:25:57 pm
Het Master Routeplan is ontwikkeld om een voorgedefinieerd schema op te kunnen stellen van vaste routes van bijv. vrachtwagens, per dag van de week. Voor iedere dag van de week kunnen meerdere Routes (vrachtwagens) worden gedefinieerd, en kan worden aangegeven langs welke Afleveradressen deze vrachtwagen rijdt. Zodra er orders zijn voor deze Afleveradressen, zullen deze dan automatisch worden toegekend aan de eerst volgende beschikbare Rit.

Een Rit is een specifieke datum waarop de betreffende Route wordt afgelegd. Dus, het Master Routeplan "Maandag" bevat de vaste Route die voor de maandag geldt; vervolgens kan iedere "maandag" (bijv. 28-11-2011) een Rit worden gedefinieerd/gegenereerd.

Bij een Rit dient te worden aangegeven op welk Dock de Route op een specifieke "maandag" dient te worden geladen. Stel dat de maandag ritten altijd op hetzelfde Dock worden geladen, dan kunnen Ritten ook voor een langere periode vooruit "gegenereerd" worden; zo kunnen we voor de eerst komende 3 maanden aangeven dat maandag route #12 vanaf Dock 0 vertrekt (geladen wordt).

Een Dock wordt op haar beurt weer ingedeeld in Dockrijen. Door het definieren van Dockrijen (links, rechts) kunnen we de ruimte bij een Dock in een aantal rijen (of gebieden) onderverdelen, en zijn we in staat om links en rechts (en desnoods voor en achter) de goederen voor verschillende Ritten voor te bereiden. In de Linkerrij op het Dock staan de goederen voor de rit om 09:00, maar om 11:00 zal er een andere vrachtwagen vertrekken naar een andere bestemming, en de goederen voor die Rit kunnen we alvast op de Rechterdockrij klaarleggen.

De goederen die uiteindelijk naar een Dock(rij) worden verplaatst, worden aldaar neergelegd (afgelegd) op zogenaamde Dockposities. Een Dockrij kan in meerdere Dockposities worden ingedeeld, zijnde feitelijk vaknummers binnen een Dockrij (met lijnen op de grond getekend). Iedere Dockpositie bevat goederen voor een specifiek Afleveradres.

Indien een Afleveradres in een Master Route is opgenomen triggert dat automatisch het Aflegtrajekt. Of er nu middels Scannen geraapt wordt danwel middels het TouchScreen Leveren Verkooporder, zodra een order voor een dergelijk Afleveradres geraapt wordt, zal het uitgangspunt zijn dat deze goederen moeten worden afgelegd op een Dockpositie van een Dockrij bij het betreffende Dock.

Konkreet betekent dit dat als we een Verkooporder gaan leveren via het TouchScreen Leveren Verkooporder, dat we dan zullen moeten aangeven op welke (vrije) Dockrij de goederen voor deze Rit zullen moeten komen te liggen; links of rechts. Na onze keuze, zullen alle geraapte goederen worden overgeboekt naar een Dockpositie binnen deze Dockrij, en zal de Pakbon ons vertellen waar we de goederen moeten afleggen. Tevens zullen we expliciet de Vrachtwagen de deur uit moeten boeken, om daarmee de Dockposities weer leeg te maken voor een volgende Rit.

Er zijn echter meerdere funktionaliteiten die gebruik maken van de Routeinformatie. T.b.v. het Rapen middels Scanterminal schermen is er een Vulgraadscherm ontwikkeld, welke de workload aangeeft voor de betreffende Ritten die aanstaand vertrekken. Vanuit het Vulgraadscherm kan een Opdrachtblad worden gegenereerd, wat feitelijk een electronische Raaplijst wordt voor een Scanterminal scherm, en een Raper via een Scanterminal laat rapen en afleggen.

Ook bestaat er een Workload scherm (die op basis van een XML file wordt aangestuurd) en voor ieder Dock aangeeft hoeveel tijd er nog zit in de goederen die nog geraapt moeten worden voor dat Dock (en tevens welk deel er al geraapt is). Dat scherm maakt derhalve zichtbaar hoeveel tijd er nodig is, en nog nodig is, om de goederen op tijd de deur uit te krijgen (of:  bij welk Dock er extra mensen ingezet moeten worden wil de vrachtwagen op tijd kunnen vertrekken).

De totale Workload voor een Rit, bestaat uit alle goederen die in die Rit zitten, vermenigvuldigd met een Raapload Unit die bij de betreffende Artikel-/Verschijning kan worden opgegeven. Zodra reeds een deel van de goederen geraapt zijn, zal deze workload worden opgesplitst in een deel wat nog te rapen is, en een deel wat al geraapt is (= Afgelegd op een Dockpositie).

Speciaal voor de implementatiefase van een Scan / Aflegtrajekt, is het nu mogelijk om per Route (van een Master Routeplan) aan te geven of deze Route moet worden uitgesloten voor het afleggen.

Deze rubriek is geïntroduceerd om de gebruiker de tijd te geven om het Master Routeplan in te delen, zonder dat dit meteen effekt heeft voor bijv. het Leveren van een Verkooporder via het TouchScreen, immers, deze zou anders direkt vereisen dat er Dockrijen en Dockposities gedefinieerd waren, waardoor we al snel niets meer zouden kunnen leveren. Ook zullen we geen Opdrachtblad kunnen printen voor een levering in een Route die uitgesloten is voor Afleggen.

Het XML Workload scherm daarintegen zal nu wel de gegevens uit het Routeplan kunnen gebruiken, om de Workload van alle Routes zichtbaar te maken. Zolang er echter niet afgelegd wordt, zal dat scherm niets weten van de Workload die al in de geraapte (afgelegde) goederen zit, immers, er wordt niets afgelegd omdat dat is uitgesloten in de Route.

Voor de Routes die zijn uitgesloten voor afleggen geldt dan ook dat deze enkel de workload van de nog te rapen goederen zal worden weergegeven. Als alles geraapt is, zal de workload 0 zijn.

Aktiveren we het afleggen, dan zal ook voor deze orders de Workload op het Workloadscherm worden gesplitst in een "te rapen" (rood) en een "geraapt" (groen) deel.

Deze Releasenote omvat konkreet de volgende aanpassingen:

* Bij een Route is een veld "Uitsluiten voor Afleggen J/N" opgenomen,

* Indien bovengenoemde rubriek met "Ja" is gevuld, zal het TouchScreen Leveren Verkooporder toestaan dat de order kan worden geleverd zonder dat dit "Afleggen" triggert; de order kan worden geleverd op dezelfde wijze als zouden we niet met Master Routes werken.

* Het Vulgraadscherm Debiteur-/Route zal de orders voor deze Route wel tonen, maar er zal geen Opdrachtblad kunnen worden geprint.

* Zodra we Routes (en daarmee Docks) uitsluiten voor Afleggen, zouden we eigenlijk niet meer Cross Docking mogen Rapen; het zou weinig zinvol zijn als we niet bij alle Docks mogen afleggen. Het mag echter ook niet foutlopen, en derhalve zal Rapen Cross Docking niet mogen voorstellen om goederen af te leggen voor een Route waarvoor Afleggen uitgeschakeld is. Zouden we nu toch besluiten om Cross Docking te gaan rapen, dan werkt dat alleen voor die Routes waarvoor kan worden afgelegd.

FunktieOmschrijvingDtm.Vl.WyzDtm.L.Wyz
LORORA      Raadplegen Routes    12-07-2011    28-11-2011
LOROTV      Toevoegen Routes    13-07-2011    28-11-2011
LOROWY      Wijzigen Routes    12-07-2011    28-11-2011
LOROZ1GN    Omschrijving (nog) niet bekend    23-11-2011    28-11-2011
SYSS        Omschrijving (nog) niet bekend    04-11-2011    28-11-2011