Heart-Profit ERP

Heart-Profit Boards => Heart-Profit ERP Support => Topic started by: r.rijnvos on October 13, 2011, 07:46:43 am



Title: niet af te sluiten vrachtbrieven
Post by: r.rijnvos on October 13, 2011, 07:46:43 am
na regellevering zijn 2 vrachtbrieven niet definitief te leveren en af te sluiten.

zie bijlage


Title: Re: niet af te sluiten vrachtbrieven
Post by: Wouter Rijnbende on October 13, 2011, 08:05:34 am
Misschien omdat je nog geen Vrachtbrief hebt? In je bijlage staan Raaplijsten, en Definitief Leveren doe je i.d.d. op Vrachtbriefniveau.

Ervanuitgaande dat verkeerde nrs hebt doorgegeven: s.v.p. de Vrachtbriefnummers doorgeven en... misschien is het ook wel handig te vermelden op basis waarvan je je konklusie trekt. Krijg je een melding? Geblokkeerde funktie? Gebeurt er gewoon niets?


Title: Re: niet af te sluiten vrachtbrieven
Post by: r.rijnvos on October 13, 2011, 08:09:24 am
Foutmeldingen:
geen voorraaditems gevonden voor pakbon 201109130004/1 - rgl 9
geen voorraaditems gevonden voor pakbon 201101012005/1 - rgl 1

basis van de conclusie: expeditie heeft regelrapen gedaan.


Title: Re: niet af te sluiten vrachtbrieven
Post by: Wouter Rijnbende on October 14, 2011, 07:09:47 am
s.v.p. de Vrachtbriefnummers doorgeven

Waarom vraag ik er eigenlijk naar  :( ?

Maar ik heb ze inmiddels zelf al gevonden hoor :smile:

Tsja... lastig te bepalen wat er gebeurd is...

Jullie maken gebruik van een mechanisme "Wachtlokatie" waarbij geraapte voorraad wordt overgeboekt naar een Wachtlokatie, en vervolgens definitief geleverd moet worden. Gezien jouw opmerking "expeditie heeft regelrapen gedaan", vermoed ik dat er leverfunkties in het systeem aanwezig zijn, waar jullie dus vanaf weten, waarmee je kunt leveren terwijl die funkties niets naar een Wachtlokatie boeken (en waarna "Definitief Leveren dan dus fout loopt"). De fout is dan: je zou dat soort leverfunkties niet mogen kunnen gebruiken. Maar, dat is wellicht ook wat te kort door de bocht, want zie bijv. maar een tankwagenleverantie, waarbij je pas achteraf weet wat er geleverd is, dat ga je echt niet eerst naar een Wachtlokatie boeken. En, achteraf een Vrachtbrief maken, doe je w.s. niet, want het is al geleverd. Hoe dan ook, of die funkties zijn bewust zoals ze zijn en anticiperen erop dat je daarna niets doet, of ze moeten geblokkeerd worden zodra je met wachtlokaties werkt, of ze moeten met aanvullend maatwerk geschikt worden gemaakt om met wachtlokaties om te kunnen gaan.

Maar, ik vraag me af of dat überhaupt aan de orde is, want er is volgens mij ook hier meer aan de hand wat je niet meldt. Zo heeft de 1e Verkooporder een leverdatum van de 14e. Het mág natuurlijk zo zijn dat je dit pas nét geraapt-/geleverd hebt en dat de leverdatum gewoon al een maand in het verleden staat, maar Voorraadmutaties van een levering van dat produkt vind ik al niet ! Voor dat laatste maakt het niet veel uit of het nou gisteren geleverd is, of vorige maand al, het lijkt erop dat die levering sowieso ergens foutgelopen is.
En, als dat vorige maand al geweest is, dan maak je nu een Vrachtbrief, gewoon omdat er geen vrachtbrief nog gemaakt is? maar je hem eigenlijk niet nodig hebt?

Hoe dan ook, zonder dat alles uit te gaan zoeken: Definitief leveren kan niet worden uitgevoerd omdat de voorraad van de betreffende pakbon niet op de Wachtlokatie liggen, en daar dus niet vanaf kunnen worden geleverd (definitief). Oplossing lijkt me simpel: boek met een handmatige voorraadmutatie die produkten op die wachtlokatie, en dan lijkt het me dat je daarna wel definitief kunt leveren.


Title: Re: niet af te sluiten vrachtbrieven
Post by: Wouter Rijnbende on October 14, 2011, 07:38:21 am
Voor de analen (kun je nog een keer nalezen als je nog eens zo'n probleem hebt):

Het handmatig op voorraad leggen van de produkten op de Wachtlokatie is geen oplossing, want "Definitief Leveren" anticipeert erop dat de goederen gereserveerd zijn voor de betreffende Raaplijst, en die reservering is er niet. De oplossing om tóch de Vrachtbrief eruit te krijgen mét gewichten e.d. erop:

1. zorg ervoor dat niemand anders met leveringen bezig is
2. zet de bedrijfsparameter "op wachtlokatie reserveren uit"
3. sluit de vrachtbrief af (die doet dan niets met wachtlokaties, want de parameter staat uit)
4. zet z.s.m. de bedrijfsparameter "op wachtlokatie reserveren" weer aan.

Nb: Begrijp de verklaring van "de oorzaak" nog niet helemaal, maar het zou wat te maken moeten hebben met het feit dat je via Handmatig Rapen van een Raaplijstregel (F4) een partij geboekt hebt die voor een andere Raaplijst was gereserveerd.