Title: Transito Post by: abok on March 02, 2011, 04:44:20 pm Wij hebben een nederlandse klant waar we een faktuur naar sturen. Maar de goederen hebben status transito dus zijn niet onderworpen aan nederlandse BTW. Dus op de faktuur naar deze klant dient geen BTW te komen. Hoe dienen wij dit af te handelen in profit.
Title: Re: Transito Post by: Peter Stordiau on March 02, 2011, 06:02:43 pm Nou, hier zullen we wel geen kaas van hebben gegeten. Geen tomaten ook. :smile:
Ik heb er geprobeerd iets over te vinden, maar dat lukt niet echt. Ik vrees aldus dat je heel precies moet uitleggen hoe deze vork in de steel zit. De status "transito" begrijp ik wel, maar de rest nooit aangezien je het scenario niet schetst. Dus, ik mag aannemen dat de goederen bij jullie voorbijkomen ? nou, dan geloof ik niet in "transito". Dus de goederen zien jullie nooit ? kan. Maar hoe nu met die faktuur aan die nederlandse klant ? Ik denk dat het vrij simpel is (om te bepalen hoe of wat), maar nu eerst dat scenario ... Title: Re: Transito Post by: abok on March 03, 2011, 10:53:41 am Zie onderstaand voorbeeld:
Ondernemer A in New York verkoopt aan B in Nederland die op zijn beurt levert aan C in Nederland. Deze verkoopt aan D in Nederland die de goederen ten invoer aangeeft. De leveringen A-B, B-C, en C-D vallen onder het 0%-tarief. D betaalt over de invoer btw. Een daarop volgende levering door D of eventueel ondernemer E, valt niet onder het 0%-tarief. Title: Re: Transito Post by: Peter Stordiau on March 03, 2011, 11:40:04 am Ik ben aan het "denken" hoor. Maar ben jij A, B, C of D ?
Title: Re: Transito Post by: Peter Stordiau on March 03, 2011, 11:41:31 am Ook : Welk deel betreft nu het (in) transito ?
Title: Re: Transito Post by: abok on March 03, 2011, 11:44:39 am Wij zijn B of C.
Title: Re: Transito Post by: abok on March 03, 2011, 01:32:14 pm Dit is het geval wat nu speelt:
Wij (B) verkopen de handel aan een klant (C) in Rotterdam op het moment dat de handel nog in transito is. Later klaart deze klant (C) de handel in. Deze klant verkoopt de handel weer aan andere klanten. Wij sturen een faktuur naar C waar geen BTW op mag komen. Title: Re: Transito Post by: Wouter Rijnbende on March 03, 2011, 02:28:57 pm Het lijkt alsof er hetzelfde moet gebeuren als bij "Opdracht tot Export".
Als (B) in Nederland levert aan (C), maar (B) kan aantonen dat (C) de goederen weer gaat exporteren, dan hoeft (B) geen btw te berekenen aan (C). Het verschil met jouw situatie, is dat het niet uitmaakt of (C) het nu gaat exporteren danwel aan een Nederlandse klant verkoopt, zolang ze het niet ook als transito-handel verhandelt, zal zij de partij zijn die het inklaart, en daarna gelden weer de normale regels. De formele (en mogelijk enige echte) oplossing wijst volgens mij in de richting van een formele administratie, die bijhoudt wat wel/niet is ingeklaard, en afhankelijk daarvan wel/geen btw berekend. Straks lever je de klant 2 partijen, waarvan de 1e wel ingeklaard is, en de 2e niet. En dan? Je zult zelf toch ook moeten weten welke voorraad wel/niet is ingeklaard? Mag wel ingeklaarde voorraad wel bij niet ingeklaarde voorraad in één magazijn liggen? Minder formeel (maar daar moet Peter maar even op reageren of dat toegestaan is) zou op dezelfde wijze als de veldjes "ABC Indikator J/N", "Opdracht tot Export J/N" een 3e veldje "Transito Handel J/N" zijn (bij de Verkooporder + Afleveradres), en waarbij we op basis daarvan geen btw berekenen, plus de CBS aangifte en BTW aangifte aanpassen. Title: Re: Transito Post by: abok on March 09, 2011, 09:31:30 am Minder formeel (maar daar moet Peter maar even op reageren of dat toegestaan is) zou op dezelfde wijze als de veldjes "ABC Indikator J/N", "Opdracht tot Export J/N" een 3e veldje "Transito Handel J/N" zijn (bij de Verkooporder + Afleveradres), en waarbij we op basis daarvan geen btw berekenen, plus de CBS aangifte en BTW aangifte aanpassen. Zie bovenstaand. Dat is wat wij zoeken. Is dat akkoord Peter? Title: Re: Transito Post by: Peter Stordiau on March 09, 2011, 05:43:48 pm Tja, ik heb hier moeite mee. Aan de ene kant omdat ik het slecht kan volgen, en aan de andere kant omdat een niet-formele oplossing (zoals Wouter het terecht zegt) tot meer problemen dan oplossingen leidt. Ik bedoel iets van :
Het is op dit moment best moeilijk om btw regels onjuist toe te passen, en waarbij het echt-werkelijk-waar-domweg zo is dat het systeem je hierbij helpt. Anders gezegd : sta iets toe als dit en je gaat het vanzelf verkeerd doen. Of te makkelijk. Of je (de gebruiker) snapt het gewoon niet meer. Ik zou ook kunnen zeggen : weet je wel hoeveel mensen (klanten) bij de Debiteur domweg "geen BTW in rekening brengen" hebben ingevuld, om vervolgens in 100% van de gevallen ooit ergens een keer op de proppen te komen met een vraag aan ons waarom de btw berekening niet juist is ? Houd het gerust op DE HELFT ! De helft begrijpt het dus al niet. Ik zeg niet "jij" André, maar ik heb ook geen reden om anders te denken. Vervolgens begrijpt misschien wel 90% van je klanten het ook niet. Die helpen je dus alleen maar van de wal in de sloot (want je gaat doen wat ze vragen o.i.d.). Dan is verder het zeer indirekte gevolg (ik bedoel, nauwelijks meer te achterhalen) dat CBS aangiftes etc. niet juist zijn. Niet aansluiten. Weet ik veel. En om dan het bovenstaande maar even af te sluiten : ik snap ook nog weinig van hoe jouw (André) verhaal zou moeten leiden tot iets wat degelijk is. Je mag ook lezen : volgens mij klopt het niet. Niet overal niet, maar half niet. Goed. Maar eens enkele aandachtspunten genoteerd (en exkuses op voorhand als het allemaal spijkers op laag water zoeken lijkt). Quote Als (B) in Nederland levert aan (C), maar (B) kan aantonen dat (C) de goederen weer gaat exporteren, dan hoeft (B) geen btw te berekenen aan (C). Kan zo zijn, en zit er inderdaad in. De legitimiteit ontgaat me al, maar hier heb ik niet eens naar geGoogled. Zou ik w.s. moeten doen; Dus, ik als Nederlands bedrijf koop bij een ander Nederlands bedrijf -ik zeg maar wat- een PC. Die "exporteer" ik naar Duitsland ... dan "hoef" ik geen btw in rekening te krijgen ? nou ... ik dacht het niet (wel dus). Of ehh, die "exporteer" ik naar de US. Dan geen btw op mijn rekening ? ik zie de reden niet. De logika ontbreekt in deze beide gevallen, en dus ga ik het er even niet mee eens zijn. Of moet ik -(C) dus- eerst uit het buitenland geleverd krijgen door (B) ? nee, slaat ook nergens op, want bij EG krijg ik sowieso al geen btw op m'n rekening, en zou (B) in de Noorwegen (geen EG) zitten zitten dan zal ik wel invoerrechten moeten betalen. Ook die "krijg" je niet weg. Ofwel, voordat iemand vindt dat dit legitiem is, en wat André wil *dus* ook maar legitiem is ... Nee. Maar ... In Transito zal alleen de Noorwegen (enz. natuurlijk) situatie kunnen betreffen, en nu ? ... nu heb ik (B) iets uit Noorwegen geďmporteerd, dat ligt in een Magazijn bij Antwerpen en moet worden ingeklaard. Echter, ik ga het uiteindelijk niet naar Nederland halen (en ook al ligt het magazijn bij Rotterdam), nee, ik (B) stuur het door naar de US (C). *NU* hebben we een punt, want de handel hoefde nooit te worden ingeklaard. Het is feitelijk van Noorwegen naar de US gegegaan. Alleen ... dat is de situatie niet. De situatie is wel dat ik (B) de handel aan (C) verkoop op het moment dat het in Rotterdam ter inklaring ligt. Ehh, of zoiets, want dat was de bedoeling helemaal niet. Maar waar zit (C) nou dan ? In de US ? Nee kan niet. Nou, kan wel, maar btw volgt de goederen, en wilk ik iets kunnen (door)verkopen aan de US dan zal ik het eerst moeten hebben gekocht. Ehh, moeten hebben ingeklaard. Jaa, maar dat zegt André ook allemaal niet. Wat zegt hij dan wel ? Quote Wij (B) verkopen de handel aan een klant (C) in Rotterdam op het moment dat de handel nog in transito is. Oh, dat zegt hij dus toch. Alleen de (B)'s en (C)'s zijn wat anders geworden. Hoe dan ook : Ik, (B) nog steeds, koop iets uit Noorwegen en laat het arriveren in een magazijn bij Rotterdam. Ik krijg niets, want het moet worden ingeklaard. Het is formeel nog niet van mij. Toch kan ik het al verkopen ? ja, vast wel. Als lucht, en mijn klant (C) zal het wel geloven. Quote Later klaart deze klant (C) de handel in. Technisch zal dat ook moeten, want iemand moet het doen. Althans, in dit geval dus, blijft de handel in Nederland. Quote Deze klant verkoopt de handel weer aan andere klanten. Wij sturen een faktuur naar C waar geen BTW op mag komen. Dit nu, is volledig juist. Immers, die btw wordt ook al berekend door de transporteur, maar alleen als het uit Noorwegen komt. Niet uit Duitsland. Ik zeg het maar even ! Waar het hier dus om gaat is dat C niet nogmaals btw berekend dient te krijgen (en trouwens, anders maar wel, want je krijgt het toch weer terug ... ok, leuk is anders). Maar waar is nu de boel omgedraaid ? Of anders gezegd : waarom moet nu zonodig (C) de inklaring doen, en hoe weet (B) eigenlijk die inklaring te vermijden ? Het laatste is simpel : door het niet te willen hebben. Of misschien beter : door het domweg niet in te laten klaren. E.o.a. afspraak wellicht, en feitelijk vast wel opgehangen aan jouw "transito magazijn". Vraag 1 : Bestaat dit (deel van een) magazijn voor jullie, André ? Vraag 2 : Hoe denk je daaruit te kunnen verkopen zonder eerst in te klaren ? Vraag 3 : Kan je me vertellen waarom je dit zo graag doet, waar je een klant met ellende opzadelt, de klant paperassen nodig hebt die er niet zijn (die heb jij). Anders gezegd : waar is de logika in deze ? Vraag 4 : Hoe snapt de transporteur dit ? (en ik doel op een soort Fedex voor klein spul, of Schenker voor pallet gedoe) Je ziet wel, ik snap er geen bal van. Maar je voelt ook wel dat we weinig meewerken aan zaken die niet juist zijn, en het zal ook zeker niet de eerste keer zijn dŕt ze ook niet juist zijn. Quote Ondernemer A in New York verkoopt aan B in Nederland die op zijn beurt levert aan C in Nederland. Deze verkoopt aan D in Nederland die de goederen ten invoer aangeeft. De leveringen A-B, B-C, en C-D vallen onder het 0%-tarief. Waarom dit moeilijkere voorbeeld waar het makkelijker blijkt ? Ik bedoel, in je uiteindelijke voorbeeld doet D helemaal niet meer mee ! Sterker nog, in dit voorbeeld (laatste quote) zou het *nog* een keer een partij moeilijk doen zijn voor klanten ? Hoe zou C hier nu nog weer mee omgaan ? Zolang ik het niet snap gaat dit niet gebeuren; Je hebt voldoende uitleg van mijn kant om die uitleg op zich onderuit te halen met het hoe en wat en waarom eigenlijk. Ik doe mijn best (o, had je niet gezien nog haha), dus doe jij het ook maar even. N.b.: Dat het fenomeen In Transito bestaat snap ik heus wel. Gewoon laten liggen die hap tot je het eindelijk een keer verkoopt, en intussen de btw uitstellen. *Hier* zal het jullie niet om gaan. Tenminste, dat lijkt me logisch. Goed, alvast exkuses voor de suggestie dat het allemaal niet klopt. Ik zeg al, ik weet er geen bal van en dat meen ik ook wel. En ook maar exkuses dat ik eerst alles wil begrijpen. :swoon: :smile: Title: Re: Transito Post by: Peter Stordiau on April 08, 2011, 02:17:52 pm Nou, heheh. Zo moeilijk is het uiteindelijk niet, maar wel "raar";
Mede na wat gezamenlijk telefonisch overleg, kan het voorbeeld worden beperkt tot : 1. Ik koop in uit Japan. 20 containers. De boot vertrekt van daar, en is enkele weken onderwerg. 2. Als de boot ergens op de helft is, verkoop ik 1 container aan een Rotterdamse handelaar. Die zegt : 3. "Ik verkoop die container naar een klant in Noorwegen". 4. Aldus komen er 20 containers van de boot; 19 zijn er voor mezelf en 1 is voor de Rotterdammert. Bij 2. stuur ik als de sodemieter een T1 voor de ene container naar de dounane, om straks (bij 4.) die container buiten het vrije handelsverkeer te houden. Niet vrij handelsverkeer : je mag er nog niets mee doen (verkopen) omdat het nog niet (nergens !!) is ingeklaard. Inklaren : invoerrechten en btw betalen. De douane handelt nu de ene container af als In Transito (ik bedenk nu zelf dat hij dat zo noemt), waardoor : a. Ik zelf geen invoerrechten btw berekend krijg door de douane; b. Ik het mag doorverkopen zonder btw in rekening te brengen (ik zeg : aan wie dan ook en waar ook geen). Ad 4. Onze Rotterdammert moet T1 goed mogen ontvangen. Dit gaat niet vanzelf (formeel aanvragen, regelen, weet ik veel). Merk op : De Rotterdammer hoeft dus geen T1 meer aan te vragen voor "zijn" container. Hoe dit verder precies loopt heb ik niet uitgezocht, maar dit zal te maken hebben mijn het genoemde "zijn mogen ontvangen" en welke paperassen *hij* vervolgens aan de orde heeft voor de betreffende ontvangst. Ad 3. Ik (lees goed) ben verantwoordelijk voor wat de Rottedammert doet het het spul. Ik bedoel, als dit zware paddo's betreft is het niet aannemelijk dat deze doorgaan naar Noorwegen (de meeste eindigen in Barneveld :smile:), en IK ben dus verantwoordelijk ervoor dat hij dat toch doet als hj zegt dat hij dat gaat doen. Dit houdt dus in : een uitermate degelijk kontraktje tussen mij en de paddo handelaar in Roterdam. Uit het bovenstaande volgt voor het systeem dat er (inderdaad) een simpele "In Transito Verkoop" J/N zou kunnen komen, en J inhoudt dat alles wordt overruled met "Geen btw in rekening brengen". Ik heb tot op heden niets vernomen van rariteiten met aangiftes enzovoort, maar snap in deze dat een douaneambtenaar nogal snel doorverwijst naar normale (btw) belasting, of naar "bedrijven" anderszins. Er wordt dan ook doodleuk (of beter : te gemakkelijk) verteld dat als je kontrole krijgt, je de T1 erbij moet hebben als bewijs (dat je geen btw in rekening hoefde te brengen). Nou, ik geloof hier geen bal van, maar zie er maar verder mee te komen. Dus : Op de CBS aangifte kan "In Transito" worden aangegeven (bestaat formeel een indikatie voor); Op de BTW aangifte lijkt het zo te zijn dat de betreffende faktuur in "niet belast met BTW" kan komen te staan. Beiden worden momenteel niet door Profit onderkend, en het geheel lijkt doenlijk voor een uur of 10-14. Wel lijkt het me dat zo'n levering moet gelden voor de volledige Verkooporder, en je dus ook bij de Orderheader In Transito Levering J/N opgeeft; Als je de default wilt laten afdwingen door de Debiteur (onze Rotterdamse handelaar) dan komt er een 2 uur bij. :17c: Title: Re: Transito Post by: Wouter Rijnbende on April 28, 2011, 10:10:41 am Uit het bovenstaande volgt voor het systeem dat er (inderdaad) een simpele "In Transito Verkoop" J/N zou kunnen komen, en J inhoudt dat alles wordt overruled met "Geen btw in rekening brengen". Ik heb tot op heden niets vernomen van rariteiten met aangiftes enzovoort, maar snap in deze dat een douaneambtenaar nogal snel doorverwijst naar normale (btw) belasting, of naar "bedrijven" anderszins. Er wordt dan ook doodleuk (of beter : te gemakkelijk) verteld dat als je kontrole krijgt, je de T1 erbij moet hebben als bewijs (dat je geen btw in rekening hoefde te brengen). Nou, ik geloof hier geen bal van, maar zie er maar verder mee te komen. Dus : Op de CBS aangifte kan "In Transito" worden aangegeven (bestaat formeel een indikatie voor); Op de BTW aangifte lijkt het zo te zijn dat de betreffende faktuur in "niet belast met BTW" kan komen te staan. Beiden worden momenteel niet door Profit onderkend, en het geheel lijkt doenlijk voor een uur of 10-14. Wel lijkt het me dat zo'n levering moet gelden voor de volledige Verkooporder, en je dus ook bij de Orderheader In Transito Levering J/N opgeeft; Als je de default wilt laten afdwingen door de Debiteur (onze Rotterdamse handelaar) dan komt er een 2 uur bij. Klaar, d.w.z., v.w.b. het Verkoop-deel. Inkoopzijde zal nog verder moeten worden uitgewerkt... Als het goed is hebben we met het CBS dus niets te maken, omdat het invoer betreft van buiten de EU, en de CBS Intrastat alleen maar over leveringen binnen de EU gaat. V.w.b. de BTW aangifte hoort e.e.a. niet thuis onder het kopje BTW 0%, maar blijft het "buiten de aangifte" (wel vermelding in een separaat hoofdstuk). Lees verder Releasenote http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=23469.0 even aandachtig door ! NB: Hier heb je wel een Upgrade voor nodig. Title: Re: Transito Post by: Wouter Rijnbende on May 02, 2011, 08:11:28 am Voor het Inkoopdeel is nu ook een oplossing beschikbaar, zie http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=23473.0
|