Title: Email van een Intercompany Opdrachtbevestiging niet naar de klant v/h IC bedrijf Post by: Heart Informatisering B.V. on December 13, 2010, 08:23:02 am Bij aanwezigheid van de module Profit-Intercompany is het mogelijk dat bedrijf A een Verkooporder plaatst aan een klant, en deze order Intercompany uitbesteedt aan bedrijf B, die het produkt vervolgens rechtstreeks moet leveren aan de klant van A.
A verkoopt aan de klant (stel voor EUR 10,-) A koopt in bij B (stel voor EUR 6,-), en B verkoopt aan A B levert aan de klant van A B faktureert aan A Als we nu in bedrijf B een Opdrachtbevestiging zouden emailen, dan werd deze mail verzonden naar de klant van A, simpelweg omdat deze klant van A tevens de Debiteur-/Afleveradres is van de order in B. Dit is natuurlijk fout, immers, de klant van A zal al een Orderbevestiging hebben ontvangen van bedrijf A zelf. De order in bedrijf A naar de klant bevat de prijzen die met die klant zijn afgesproken (en bevestigd moeten worden); de order in B naar de klant van A zal uiteindelijk aan het IC bedrijf worden gefaktureerd, en bevat derhalve dus prijzen waartegen Intercompany wordt verkocht. Ofwel, de klant van A ontving én een Opdrachtbevestiging van bedrijf A met daarop de prijs EUR 10,-, maar ontving tevens een Opdrachtbevestiging vanuit bedrijf B met daarop de prijs EUR 6,-. M.i.v. deze Releasenote is dit probleem opgelost: in geval van een Intercompany order zal de Opdrachtbevestiging naar het Intercompany bedrijf worden gemaild. Voor de duidelijkheid: Wat opgelost is, is het feit dat bij het Mailen van de Opdrachtbevestiging, deze niet naar de klant van het andere Intercompany Bedrijf gestuurd wordt, maar naar het IC bedrijf zelf. Dit neemt niet weg dat een dergelijk probleem niet ook kan optreden als we Opdrachtbevestigingen op papier verzenden! Immers, als de enige "Debiteur" gegevens die op de Opdrachtbevestiging worden afgedrukt "de Afleveradresgegevens" zijn, dan zal ook de print enkel de N.A.W. gegevens bevatten van de klant van A. Ofwel, het probleem welke nu is aangemeld "in het kader van mailen" zou al jaren aan de orde zijn zodra Opdrachtbevestigingen geprint worden! Ik kan me voorstellen dat bij deze procedure eigenlijk al jaren een rubriek in de trent van "Opdrachtbevestiging voor IC orders Printen J/N" gewenst zal zijn. Die rubriek kan middels aanvullend maatwerk alsnog worden ontwikkeld. Op dit moment zijn er 3 documenten die automatisch gemaild kunnen worden. Naast de Opdrachtbevestiging kan ook de Inkooporder en de Faktuur gemaild worden. Bij die 2 documenten treedt dit probleem niet op. De Inkooporder gaat goed, omdat bedrijf A een Inkooporder plaatst bij Bedrijf B, en daar de klant van A niet aan de orde is. De Faktuur gaat ook goed, omdat de Faktuur van de order in B (aan de klant van A) sowieso al gefaktureerd werd aan het Intercompany Bedrijf A (en dus ook daar de klant van A niet aan de orde is).
|