Title: 1000 puntenregeling en vrachtbrieflayout Post by: Gernant Jansen on June 08, 2010, 02:06:09 pm Er is een wens op de zg. puntenregeling op de vrachtbrief te vermelden. Hiertoe moet per artikel worden bepaald wat de vermenigvuldigingsfactor is. Deze is te bepalen aan de hand van de verpakkingsgroep. Schaepman hanteert alleen verpakkingsgroep II, III of geen, en dat geeft een factor van resp. 3, 1 en 0. T.b.v. de vrachtbrief moet worden bepaald hoeveel kg er per klasse wordt verstuurd en worden vermenigvuldigd met de factor. Komt de zending boven de 1000 punten, dan moet de vrachtwagen oranje schilden voeren. Het vermelden van de punten op de vrachtbrief is dan ook een hulpmiddel voor de chauffeur.
De vermenigvuldingsfactor is in te vullen bij het artikel. Welke variabele moet worden toegepast op de vrachtbrief, en in welk deel van de layout? Zie helptekst: Rubriek vermenigvuldigingsfaktor In deze Rubriek kan aan de Artikel toegekende Vermenigvuldigingsfaktor uit de 1000-puntentabel ingevuld worden. De op dit moment gehanteerde waarden zijn 0, 1, 3 of 50. Default staat deze Rubriek op '0'. Opmerking: Deze Rubriek wordt enkel gebruikt om de bijbehorende Layout-Variabele voor de Vrachtbrief te vullen, de 1000 Puntenregeling zelf wordt voor alsnog niet ondersteund. :13c: Title: Re: 1000 puntenregeling en vrachtbrieflayout Post by: mdekraa on June 08, 2010, 02:37:15 pm In principe heb je er 2 nodig, namelijk de waarde per artikel (resultante van factor en kg op vrachtbriefregel)
en de totaal waarde van de vrachtbrief. (sommatie van alle vrachtbriefregelwaarden) Title: Re: 1000 puntenregeling en vrachtbrieflayout Post by: Richard Masseling on June 09, 2010, 08:54:14 am Ondanks dat de Help-tekst inderdaad zegt dat deze Rubriek gebruikt wordt om enkel een Layout-Variabele te vullen t.b.v. de Vrachtbrief betreft het in dit geval een in maart 2008 uitgevoerde maatwerk aanpassing m.b.t. Printen Vrachten t.b.v. het aanpassen van het Genereren Electronisch Verzendbericht vogens de VIS06 Layout. Er is dus geen Layout-Variabele bij Printen Vrachtbrief die hier op anticipeert.
Title: Re: 1000 puntenregeling en vrachtbrieflayout Post by: mdekraa on June 09, 2010, 09:35:05 am Berekening op vrachtbriefregel (een HH variabele) is op zich simpel.
namelijk op vrachtbriefregel netto kgs * artikelfactor = aantal punten De 2e variabele moet dan een sommatie worden van alle punten (net zoals de totaal netto en bruto kgs op de vrachtbrief die in de voet gedefinieerd kan worden heb je dan ook een 1000-punten totaal nodig. Dan is er nog 1 punt van aandacht. Momenteel kun je een factor 0-1-3-50 invullen. Echter er bestaat in de wet nog 1 categorie; n.l. die van stoffen waarvan het vervoer onder de 1000 punten regeling niet is toegestaan. Daar zou je kunnen stellen dat de factor niet van toepassing is. eigenlijk zou je dus ook nog een categorie "N" moeten maken die het verbod triggert. tot zover het stukje ADR wetgeving.... :smile: Title: Re: 1000 puntenregeling en vrachtbrieflayout Post by: Wouter Rijnbende on November 16, 2010, 12:58:05 pm Leuker kunnen we het niet maken... maar toch heb ik een vraag... (hé, wat zie ik daar... ligt daar een beer op de weg? :scratching:)
Inmiddels zijn de Layoutvariabelen voor de Vrachtbrief voor een klant in ontwikkeling en zal, net als dat de 1000 punten regeling bij het Electronische Bericht wordt toegepast, er een Layoutvariabele komen om op regelniveau het aantal punten te kunnen vermelden, en tevens een Layoutvariabele om onder op de Vrachtbrief het totaal aantal punten af te drukken. Zoals mdekraa al aangaf, is de berekening niet zo moeilijk: netto gewicht * faktor bij het artikel. Maar dan... In Profit ben ik in staat om 40 blikken van 20 Kg te leveren. 800 Kg netto. Laat ieder blik ook nog eens 1 Kg wegen, dan komt er v.w.b. het bruto gewicht nog 40 Kg bij. Nb: In theorie kan het ook nog eens zo zijn dat er 39 blikken van 20 Kg en dat er nog een restblik van 15 Kg geleverd werd, in welk geval het systeem zal berekenen dat er 795 Kg geleverd werd. Waar het mij om gaat: Middels een Bedrijfsparameter kan ingesteld worden hoe het gewicht op de Vrachtbrief berekend moet worden: A = Op basis van de gewichten van het Artikel en de Verschijningsvorm R = Default A, doch overrulebaar per Raaplijstregel P = Default A, doch overrulebaar per Pakbon Dat die 40 blikken per ongeluk nog een uur op de wikkelmachine blijven staan, en er nog 20 Kg folie omheen komt, ok. Dat die 40 blikken op een pallet komen te staan die ook nog eens 20 Kg weegt, ook ok. Maar... dat zijn beide invloeden die te maken hebben met het bruto gewicht, en dat terwijl ik zowel op regelniveau als op Pakbonniveau ook het netto gewicht kan overrulen. Waarom eigenlijk ? 795 Kg of 800 Kg netto zou toch juist moeten zijn? Hoe dan ook, waar ik technisch in staat ben om het systeem te laten berekenen dat er netto 40x20 Kg = 800 Kg geleverd is, en deze 800 Kg in theorie kan zijn opgebouwd uit verschillende artikelen met verschillende vermenigvuldigingsfaktoren, dan gaat e.e.a. natuurlijk nooit werken als we vervolgens op Pakbonheaderniveau het nettogewicht overrulen met 600 Kg, immers, daarmee zouden we ook een lager aantal punten impliceren. Is het nu onzin dat we het netto gewicht kunnen overschrijven? Is dat geen onzin? En wat doen we dan met de berekening van de punten? Stellen dat het gewicht 25% lager is ingevuld dan door het systeem berekend, en dan dús ook het berekende aantal punten maar 25% verlagen? Of het aantal punten blijven berekenen o.b.v. de artikelgegevens, met als risico dat als 1 Kg meetelt voor 1 punt, je op je vrachtbrief 600 Kg netto vermeld, maar wel 800 punten. :( Een tweede punt hoeft op zich geen probleem te zijn, maar meld ik toch maar even: het op regelniveau aangeven hoeveel punten het betreft kan natuurlijk alleen maar werken als we "regels" weergeven op de Vrachtbrief. Dus, als de Vrachtbrief automatisch, en gedetailleerd wordt opgebouwd, weten we wat er op regelniveau geleverd is, en kunnen we v.w.b. die regel een aantal punten afdrukken. Stel dat we een Vrachtbrief zelf samenstellen, door bijv. handmatig op te geven dat er "1 pallet met verf" geleverd is, en desnoods op een 2e regel "1 pallet met verdunner", dan kan het systeem natuurlijk nooit berekenen hoeveel punten dat per regel betreft. Het totaal aantal punten lijkt me wel gewoon berekend te kunnen worden, immers, van de Vrachtbrief zal bekend zijn welke Pakbonnen, en daarmee welke Artikelen in welke hoeveelheid er aan gekoppeld zijn. Title: Re: 1000 puntenregeling en vrachtbrieflayout Post by: mdekraa on November 16, 2010, 01:01:04 pm puntenregeling = ADR 1.1.3.6.3
gaat over netto kg gevaarlijke stoffen per transporteenheid. Title: Re: 1000 puntenregeling en vrachtbrieflayout Post by: Peter Stordiau on November 16, 2010, 01:36:26 pm Na enig overleg intern hier ...
Vooralsnog *moet* worden gesteld dat het niet is toegestaan het Netto Gewicht aan te passen, als op regelniveau de punten worden afgedrukt (wat uit Gernant's post nodig blijkt). Dit, omdat het zonder verder maatwerk dan niet consistent kan worden gehouden. Echter, niets zal hierop kontroleren, dus als het Netto Gewicht toch wordt aangepast, dan uit dat zich niet in de punten (wat op zich helemaal niet erg hoeft te zijn). Ook zal het aanpassen van de punten niet zijn toegestaan (waar dit voorhet Netto Gewicht dus wel mogelijk is), omdat ook dan e.e.a. niet consistent kan worden gehouden zonder extra maatwerk, terwijl dit "kunnen aanpassen" van zichzelf al maatwerk impliceert. N.b.: Maatwerk zodat e.e.a. op werkbare manier kan worden aangepast is nog niet eens heel gemakkelijk, vooral omdat wij denken dat dit "inzicht in het resultaat" vergt. Denk aan 1 pallet van 100 blikken van 1Kg van hetzelfde produkt vs. 4 pallets met gevarieerd produkt, ook kwa hoeveelheid punten per produkt. Als laatste voor nu : het aanpassen van het gewicht zal normaliter ook het navenant aanpassen van de punten impliceren, omdat beiden (zullen) zijn bedoeld voor dezelfde instantie : de vervoerder (ook al is dat voor de punten indirekt, de chauffeur weet ook wel 1 bij 1 te tellen bij voldoende inzichtelijkheid (het 1 pallet met 100 blikken van 1 Kg voorbeeld). Veel meer kunnen we er alhier beter niet over uitwijden ... :smile: Title: Re: 1000 puntenregeling en vrachtbrieflayout Post by: Wouter Rijnbende on November 16, 2010, 03:31:50 pm Maatwerk is inmiddels gereed. Zie Releasenote http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=23046.0
Title: Re: 1000 puntenregeling en vrachtbrieflayout Post by: Johan Dijkstra on December 08, 2016, 03:59:31 pm Graag jullie mening, in mijn opvatting zal indien je verf (vloeistof) in liters verkoopt niet de netto massa x factor moet gebruiken, maar het volume x factor moet gebruiken.
Dit geeft een wezenlijk verschil in het aantal punten (zeker als je een product hebt met een dichtheid van 1,5 kg/ltr) Zie hieronder de wettekst. 1.1.3.6.3 Indien gevaarlijke goederen die in de transporteenheid worden vervoerd, tot dezelfde categorie behoren, is de hoogst toelaatbare totale hoeveelheid per transporteenheid aangegeven in kolom (3) van de onderstaande tabel. …. In de bovenstaande tabel wordt onder “hoogst toelaatbare totale hoeveelheid per transporteenheid“ verstaan: • voor voorwerpen, de bruto massa in kilogrammen (voor voorwerpen van klasse 1, netto massa van de ontplofbare stof in kg; voor gevaarlijke stoffen in machines en uitrustingen, zoals omschreven in deze Bijlage, de totale hoeveelheid daarin aanwezige gevaarlijke stoffen in kilogram resp. liter); • voor vaste stoffen, vloeibaar gemaakte gassen, sterk gekoelde, vloeibaar gemaakte gassen en opgeloste gassen, de netto massa in kilogrammen; • voor vloeistoffen, de totale hoeveelheid gevaarlijke goederen in liters ; • voor gecomprimeerde gassen, geadsorbeerde gassen en chemische st offen onder druk, de waterinhoud van de houder in liters . Title: Re: 1000 puntenregeling en vrachtbrieflayout Post by: Peter Stordiau on December 08, 2016, 04:20:59 pm Johan, ik kan de tabel nog niet zien, maar denk nu al dat je wel gelijk zal hebben.
In Profit registreer je het massavolume dacht ik niet, maar er staat mij bij dat je hier wel mee kan omgaan in/via Profit. Ik zou denken dat onze Richard dit misschien nog wel weet. Eventueel betreft dit een specifieke Excel (van Recepturen). En anders moet er domweg iets worden bijgemaakt. :13c: Title: Re: 1000 puntenregeling en vrachtbrieflayout Post by: Richard Masseling on December 08, 2016, 04:27:37 pm Wat Johan denk ik bedoeld is dat op dit moment alles a.d.h.v. het Netto gewicht wordt berekend en dat er v.w.b. de vloeistoffen met de Liters zou moeten worden berekend en dat dat nu niet gebeurd v.w.b. de 1000-punten x de Faktor.
Denk ik. Title: Re: 1000 puntenregeling en vrachtbrieflayout Post by: Richard Masseling on December 12, 2016, 01:28:52 pm Hallo Johan,
Waar is de link naar de Website die het e.e.a. dan beschrijft hoe het hoort te werken, want deze Rubriek bestaat al geruime tijd en zie een stukje terug in dit topic de ADR wetgeving van MdeKraa Quote puntenregeling = ADR 1.1.3.6.3 gaat over netto kg gevaarlijke stoffen per transporteenheid. Daarnaast was in eerste instantie deze Rubriek alleen bedoeld voor de Vrachtbrief Quote Ondanks dat de Help-tekst inderdaad zegt dat deze Rubriek gebruikt wordt om enkel een Layout-Variabele te vullen t.b.v. de Vrachtbrief betreft het in dit geval een in maart 2008 uitgevoerde maatwerk aanpassing m.b.t. Printen Vrachten t.b.v. het aanpassen van het Genereren Electronisch Verzendbericht vogens de VIS06 Layout. Er is dus geen Layout-Variabele bij Printen Vrachtbrief die hier op anticipeert. Later zijn pas de Layout Variabale (1 Herhalend en 1 Totaal) er voor bij gekomen op basis van het netto gewicht. Title: Re: 1000 puntenregeling en vrachtbrieflayout Post by: Johan Dijkstra on December 15, 2016, 09:34:39 am Hoi Richard,
zie onderstaande link https://www.evo.nl/site/0C0E0451ECA9164EC12578790036E024/$FILE/ADR_2015.pdf pagina 25 en 26 Title: Re: 1000 puntenregeling en vrachtbrieflayout Post by: Peter Stordiau on December 15, 2016, 09:39:55 am Link opvragen (klik) en daarna dit achter the URL pasten : $FILE/ADR_2015.pdf
anders krijg je niet wat Johan bedoelt. Trouwens, dit werkt ook wel : LINK (https://www.evo.nl/site/0C0E0451ECA9164EC12578790036E024/$FILE/ADR_2015.pdf) Title: Re: 1000 puntenregeling en vrachtbrieflayout Post by: Peter Stordiau on December 15, 2016, 09:43:48 am En Johan, noem even de paragraaf en alles wat nauwkeurig wijst naar wat jij bedoelt. Pagina 25 is te vaag (wat al begint met geen paginanummers in dat dokument).
Title: Re: 1000 puntenregeling en vrachtbrieflayout Post by: Peter Stordiau on December 15, 2016, 09:50:04 am Ga er vooral ook *niet* vanuit dat wij wel verstand hebben van dit soort zaken. En bijvoorbeeld (als mijn pagina 25 de juiste is), misschien hebben wij geen zin om uit te vlooien wat "Hoogst toelaatbare totale hoeveelheid per transporteenhid (3)" betekent. Kan ik wel denken dat die 3 als voetnoot onderaan de pagina staat, maar op blad 26 staat dat mooi niet.
Title: Re: 1000 puntenregeling en vrachtbrieflayout Post by: Johan Dijkstra on December 15, 2016, 10:00:15 am paragraaf 1.1.3.6.3, tekst onder de tabel
Title: Re: 1000 puntenregeling en vrachtbrieflayout Post by: Peter Stordiau on December 15, 2016, 10:46:17 am Dank je.
Goed, dit is de tekst : ----- In de bovenstaande tabel wordt onder “hoogst toelaatbare totale hoeveelheid per transporteenheid“ verstaan: • voor voorwerpen, de bruto massa in kilogrammen (voor voorwerpen van klasse 1, netto massa van de ontplofbare stof in kg; voor gevaarlijke stoffen in machines en uitrustingen, zoals omschreven in deze Bijlage, de totale hoeveelheid daarin aanwezige gevaarlijke stoffen in kilogram resp. liter); • voor vaste stoffen, vloeibaar gemaakte gassen, sterk gekoelde, vloeibaar gemaakte gassen en opgeloste gassen, de netto massa in kilogrammen; • voor vloeistoffen, de totale hoeveelheid gevaarlijke goederen in liters; • voor gecomprimeerde gassen, geadsorbeerde gassen en chemische stoffen onder druk, de waterinhoud van de houder in liters. ----- Als jij daaruit nu even kan halen wat je van belang acht voor jezelf, vooral met uitgebreide uitleg, dan kunnen wij kijken of we dat begrijpen. Een voorbeeld : voor vloeistoffen, de totale hoeveelheid gevaarlijke goederen in liters; Je gelooft het niet, maar daarmee kan ik al niets. Echt niets. Laat staan met deze : voor voorwerpen van klasse 1, netto massa van de ontplofbare stof in kg :overdone: Title: Re: 1000 puntenregeling en vrachtbrieflayout Post by: Peter Stordiau on December 15, 2016, 01:18:01 pm tot zover het stukje ADR wetgeving.... :smile: Ja maar ... Marco, is die wetgeving nou veranderd of doen we het 6 jaar lang allemaal verkeerd ? Deze nogmaals : voor vloeistoffen, de totale hoeveelheid gevaarlijke goederen in liters; Johan heeft me telefonisch uitgelegd dat dit wet-tekst is en als ik het in dat licht nogmaals lees is het (eindelijk) zo logisch als wat dat de in liters wel cruciaal is. Dus, je betaalt minder als je verf vervoert (t.o.v. Kg) maar je betaalt meer als je xyleen vervoert (goh, dat gaat met tankwagens tegelijk, altijd - die 1000 punten worden vast wel gehaald :wink:). Kortom, het moét in liters. Maar voor Johan : Dit is niet zo simpel als we willen, blijkt nu. Dit begint al met het nu moeten aangeven bij het Artikel of het een vloeistof is in deze zin van het woord. Trouwens, is er nog een wettekst voorhanden wanneer een vloeistof een vloeitof is ? Viscositeit ? Dus, je mag al je Artikelen door nadat wij een veldje erbij hebben gemaakt die zulks aangeeft en voor de goede orde, een veldje "Vloeistof J/N" wat juist nieuw is sinds een maand of 3 mag hiervoor *niet* worden gebruikt (de naamgeving is niet helemaal juist zoals ik het nu bekijk). Maar goed, dat win je wel terug op vrachtkosten, toch ? :swoon: Dan hebben we het gegeven dat al wat er op de Vrachtbrief staat (en Pakbon voor Johan) volgens mij niet zonder meer meer opgaat. Immers, daar worden de kilogrammen getotaliseerd, terwijl er nu separaat liters moeten worden getotaliseerd. En niet zeggen "maar wij hebben alleen maar vloeistoffen !" want daar trapt iets wat pakket heet niet in. :sorry:. Lees ook : je kan geen appels bij peren tellen in deze, want dan is het niet te kontroleren. Oh wacht, dat is sowieso moeilijker bij liters. Klopt die wet-tekst wel ? we hadden het er nog over dat niet Marco maar Mark die wet-tekst zou kunnen hebben gemaakt, want we weten vrijwel zeker dat die Mark er weinig van snapt. Toch ? Hoe dan ook, apart de liters en de kilogrammen tellen. Klaar ? Nou, wacht even ... we kunnen ons afvragen of eenieder die in Kilogrammen de voorraad houdt en verkoopt, wel het SG in z'n eindprodukten heeft staan. Het zal wel, maar het hoeft denk ik nergens voor. Niet voor eindprodukten. En nu wel ? Da's ook raar eigenlijk. Toch eens aan die piloot vragen hoeveel liter brandstof hij meeneemt en ik denk dat 'ie dat niet weet. Kilogrammen wel. Nou ja, onzin, maar ik bedoel maar. Ik kan nog wel raardere dingen verzinnen hoor, zoals de verfmenger bij de Gamma maar dan gebruikt bij "jullie" wat hier en daar echt gebeurt. Weet je wel zeker hoeveel tinner of wat voor'n troep je er in gooit c.q. hoeveel liter er nu echt in zit ? Of houd je toch rekening met een hoeveelheid vrije ruimte omdat het alcohol gebaseerd is maar je niet echt weet hoeveel dat in liters is. Eh, je weet kennelijk ook niet echt hoeveel liters verf/inkt er in gaat. Kilogrammen, die weet je. En als je goed je best doet weet je de liters uiteindelijk ook wel, maar wat mij betreft alleen als je in liters verkoopt. En heuul veul doen dat niet hoor. Wet-tekst aanpassen ? Title: Re: 1000 puntenregeling en vrachtbrieflayout Post by: Peter Stordiau on December 15, 2016, 01:46:33 pm Ja de wet(-tekst) is veranderd. Dit was 'm in 2008 (wel in het Engels maar dat mag de pret niet drukken) :
https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/danger/publi/adr/adr2009/English/Part1.pdf bovenaan bladzijde 10 (kan niet kopiëren uit dat ding). Daar onbreekt simpelweg de zin over de vloeistoffen en idereen kon dus doen wat 'ie wilde. Quote from: mdekraa gaat over netto kg gevaarlijke stoffen per transporteenheid. Geen idee waar dat dan zou moeten staan; ik zie het niet. Let wel, dit dokument is dus van 2008 en geldig vanaf 01-01-2009. Title: Re: 1000 puntenregeling en vrachtbrieflayout Post by: mdekraa on December 21, 2016, 10:23:02 am Johan heeft gelijk met zijn stelling dat de huidige wetversie een duidelijk onderscheid maakt tussen vloeistoffen en vaste stoffen.
Als ik praktisch kijk en we willen het inrichten op een eenvoudige manier denk ik dat het het beste in de tabel LOGO verwerkt kan worden. Immers alle UN nummers verwijzen naar de fysische eigenschappen van het product. In de ADR tabel onder kolom 7a kun je snel zien of dat UN nummer werkt met kg of Ltr. Dat voorkomt dubbele administratie en de discussie die Peter net opende. (niet ingevuld = kg?) |