Title: Rapen zonder Routeplanning Post by: Heart Informatisering B.V. on April 26, 2010, 07:56:23 am Recentelijk is er veel TouchScreen en ScanTerminal funktionaliteit ontwikkeld om m.b.v. Scannen te kunnen rapen.
Een van de uitgangspunten voor deze scan funktionaliteit was het gebruik van zgn. MasterRoutes (onderdeel van de module Profit- Routeplanning). Hierbij werd formeel vastgelegd welke (vaste) Routes (vrachtwagens) er op welke dag van de week werden gereden, en langs welke Afleveradressen deze Routes voerden. Op basis van het MasterRouteplan bepaalde het systeem welke goederen er voor welke Rit geraapt moesten worden, en bij welk Dock (rij) dit afgelegd moest worden. Zodra de vrachtwagen bij het betreffende Dock kwam laden, konden de goederen geladen worden, en kon de vrachtwagen de deur uit worden geboekt (= Printen Vrachtbrief, afsluiten Rit). Eigenlijk alles wat in deze hoek ontwikkeld is, was gebaseerd op de MasterRoutes + het Afleggen bij Dockrijen (eveneens getriggerd door de MasterRoutes). Per heden is diverse funktionaliteit zodanig aangepast dat het ook mogelijk is deze te gebruiken zónder dat de module Routeplanning voorhanden is. Onderstaand een opsomming van de aangepaste schermen, alsmede de mate waarin deze zijn aangepast: TouchScreen - Vulgraad Debiteur-/Route Zonder Routeplanning heeft het systeem geen weet van de Routes die er daadwerkelijk op een bepaalde datum wel/niet mogelijk zijn. Het uitgangspunt is nu dat er een juiste Leverdatum is opgegeven, en dat er op deze Leverdatum "altijd" een Route beschikbaar is waarin de betreffende klant beleverd kan worden. De "Routegroep" zal gevuld worden de Leverdagen waarop de nog te leveren Verkooporderregels open staan. Per dag één Routegroep (waarbij de eindtijd vast op 23:59 staat). Na selektie van de Leverdatum (Routegroep) zal op het vervolgscherm zichtbaar worden welke orders er met die Leverdatum geleverd moeten worden. Voor deze orders kan een Opdrachtblad worden geprint. TouchScreen - Vulgraad Artikel-/Verschijning Vergelijkbaar met het vorige Vulgraadscherm. In plaats van door U zelf ingerichte MasterRoutes simuleert het systeem nu voor iedere Leverdatum zelf een Route. Het scherm toont dus a.h.w. de Vulgraad "voor een bepaalde Leverdatum". ScanTerminal - Rapen Debiteur-/Rit Bij Rapen Debiteur-/Rit werd een Opdrachtblad gescand (Raaplijst voor meerdere Verkooporders voor dezelfde Debiteur-/Afleveradres-/Rit) en konden de produkten worden geraapt op de betreffende orders. De geraapte goederen werden als 'niet meer aanwezig' geboekt op een Verplaatsbare Lokatie, en werden na het rapen "afgelegd" op een Dockpositie. In de nieuwe opzet wordt er niet afgelegd op Dockposities; immers, die Dockposities hangen vast aan Dockrijen, die weer aan de Ritten van een Route van een MasterRouteplan zijn gekoppeld (en dus daadwerkelijk Routeplanning vereisen). Zonder "afleggen" is het ook onzin om de geraapte goederen als niet-meer-aanwezig op een Verplaatsbare Lokatie te boeken. In de situatie zonder Routeplanning vraagt het Rapen Debiteur-/Rit scherm enkel om het te rapen Opdrachtblad. De trolly-/raper Lokatie wordt in deze situatie niet meer om gevraagd. Daarna is het gewoon mogelijk om via dit scherm te kunnen rapen voor het Opdrachtblad, en Emballage bij-/terug te boeken. ScanTerminal - Splitsen Debiteur-/Rit Dit ScanTerminal scherm is nu ook toegankelijk zonder Routeplanning, en staat de gebruiker toe om een eerder geprint Opdrachtblad te splitsen. Op deze manier kunnen meerdere personen de goederen gaan rapen voor dezelfde Debiteur-/Afleveradres kombinatie. ScanTerminal - Afleggen-/Overboeken Afleggen op Dockposities van een Dockrij blijft voorbehouden aan het daadwerkelijk rapen voor specifieke MasterRoutes (Profit-Routeplanning). ScanTerminal - Rapen Cross Docking uit Voorraad / G.O. Beide Cross Docking rapen funkties zijn (vooralsnog?) ook voorbehouden aan het daadwerkelijk werken met MasterRoutes. Beide schermen anticiperen erop dat er voorraad wordt geraapt, en wordt afgelegd op specifieke Dockposities, waar, zonder formele Routeplanning, niet bekend zal zijn welke klant op welk Dock beladen zal moeten worden. Cross Docking vanuit Goederen Ontvangst is dan overigens nog eens dermate specifiek, dat deze op basis van Emballage werkt, en waarbij kisten ongeopend worden toegevoegd aan de voorraad op een bepaalde Dockpositie; een werkwijze die sowieso al niet voor iedereen geldt. TouchScreen - Printen Vrachtbrief + Vrijgeven Route Dit scherm is enigzins gewijzigd om nu ook zonder Routeplanning te kunnen worden gebruikt. Het scherm gaf inzicht in de Dockrijen waar voorraad geraapt was, en klaar stond om in een vrachtwagen te worden geladen waarna de vrachtbrief kon worden geprint, en het Dock vrij kon worden gegeven door de Route vrij te geven. In de situatie zonder Routeplanning hebben we geen Dockrijen, en wordt er niet afgelegd op Dockposities. Van het vrijgeven van een Route (het leegboeken van de Dockposities) is dan ook geen sprake; deze button is altijd disabled. Het scherm kan nu funktioneel wel worden gebruikt om ook zonder Routeplanning een Vrachtbrief te printen. Ook hier zal de Routegroep nu worden bepaald door de Leverdatum van de Verkooporder, waarbij er een Routegroep is voor iedere dag waarop er Leveringen gepland staan. De Routes die vervolgens in het scherm getoond worden, zijn de Afleveradressen van de Debiteuren die op die dag beleverd moeten worden, en v.w.b. dat deel waarvoor nog geen Vrachtbrief was geprint. Omdat er zonder Routeplanning niet gewerkt wordt met 'niet-meer-aanwezige-voorraad', en er niet afgelegd wordt op Dockposities, zal niet bekend zijn dat een Raper voorraad bij zich heeft welke nog niet is afgelegd. De gebruiker die de Vrachtbrief wil printen zou daarmee geen inzicht hebben in hoeverre de Opdrachtbladen voor deze levering al zijn uitgelopen, en of de Vrachtbrief al geprint kan/mag worden. Kolom 'Trolly-/Bufferlokatie' is in de situatie zonder Routeplanning derhalve vervangen door een kolom 'Opdrachtbladen'. Hierin worden de eerste 3 Openstaande Opdrachtbladen opgesomd waarmee goederen worden geraapt voor deze levering. Ofwel, wordt er in kolom 'Opdrachtblad' een Opdrachtblad vermeld, dan weet de gebruiker dat er nog Opdrachtbladen in omloop zijn waarmee goederen worden geraapt voor deze Levering. "Er zullen dus nog mensen aan het rapen zijn" voor deze levering. Het is aan de gebruiker of ze toch een Vrachtbrief wil printen of niet. Net als in de oude situatie, zal in zo'n geval alles wat op geraapte Raaplijsten staat, worden toegevoegd aan een vrachtbrief. Nb: Raaplijsten die niet volledig geraapt zijn zullen niet aan de vrachtbrief worden toegevoegd (immers, openstaande Raaplijsten kunnen niet aan een Vrachtbrief worden gekoppeld). Er bestaat echter een Bedrijfsparameter waarmee kan worden ingesteld dat bij het printen van deze Vrachtbrief eerst alle openstaande Raaplijsten moeten worden afgesloten. Als die parameter aan staat, dan impliceert het printen van de Vrachtbrief dat de vrachtwagen zal gaan rijden met de goederen die t/m dat moment geraapt zijn. Rapers die eventueel nog aan het rapen zijn op Opdrachtbladen zullen dan niet verder mogen rapen op hun Opdrachtbladen, maar via het Vulgraadscherm kunnen er wel nieuwe Opdrachtbladen worden verstrekt.
Title: Re: Rapen zonder Routeplanning Post by: Wouter Rijnbende on December 15, 2010, 09:00:18 am Nb: Merk op dat de Routegroepen hier bepaald worden o.b.v. de leveringen die binnen nu en 6 dagen plaatsvinden. Die werkwijze ontleent zich vanuit het "MasterRoute" ontwerp, waarbij als het vandaag "maandag" is, we maximaal t/m "zondag" kunnen plannen.
|