Heart-Profit ERP

Heart-Profit Boards => Heart-Profit ERP Support => Topic started by: pascal on December 16, 2008, 12:42:44 pm



Title: Einddatum kontrakt automatisch vullen (1 jaar na begindatum)?
Post by: pascal on December 16, 2008, 12:42:44 pm
Menu 3-1-6, klient-id invullen, F1-1-1 Raadplegen kontrakten klient-id
F4 Toevoegen kontrakt

Hier wordt het veld 'Einddatum' altijd automatisch ingevuld met '31-12-9999'
Dit is niet ideaal; eigenlijk moet bij het toevoegen van een kontrakt de einddatum 1 jaar na de begindatum vallen.
Het zou mooi zijn wanneer de einddatum automatisch wordt gevuld (dus 1 jaar na de ingevulde 'begindatum').
Is dit te maken?

2e vraagje: is het mogelijk dat iemand een notificatie/mailtje krijgt 1 week voordat de einddatum bereikt is? Ik denk dat dit jullie hiervoor een workflow-aanpassing kunnen maken?


Title: Re: Einddatum kontrakt automatisch vullen (1 jaar na begindatum)?
Post by: Wouter Rijnbende on December 16, 2008, 01:04:54 pm
Hier wordt het veld 'Einddatum' altijd automatisch ingevuld met '31-12-9999'

Dit herken ik niet. Bij ons zijn Begin-/Einddatum gewoon "leeg". Zou het kunnen zijn dat je deze m.b.t. Profit-DynScreen gevuld hebt?
Of gebruik je een andere methode? Dat dit ergens van een hoger niveau af gekopieerd wordt?

Nb: A.h.v. het feit dat je Kontraktomschrijving disabled is, trek ik ook de konklusie dat je je Kontakt als Projekt gedefinieerd hebt, en dat je Kontraktomschrijving je Projektomschrijving is.


Dit is niet ideaal; eigenlijk moet bij het toevoegen van een kontrakt de einddatum 1 jaar na de begindatum vallen. Het zou mooi zijn wanneer de einddatum automatisch wordt gevuld (dus 1 jaar na de ingevulde 'begindatum'). Is dit te maken?

Uiteraard. "Alles" is te maken  :wink:
Je zou kunnen denken aan een bedrijfsparameter "Onze Kontrakten duren standaard xxx (365) dagen" (= 4 uur) + het aanpassen van Toevoegen Kontrakten hierop (= 1 uur). Overschrijven is dan wel mogelijk, het bepaald enkel (eenmalig) de default eindtermijn.

2e vraagje: is het mogelijk dat iemand een notificatie/mailtje krijgt 1 week voordat de einddatum bereikt is? Ik denk dat dit jullie hiervoor een workflow-aanpassing kunnen maken?

Los je niet op met een workflow aanpassing. Je zult nl. een "run" nodig hebben, die continue blijft pollen of er niet ergens een kontrakt binnenkort over de einddatum heen gaat. Makkelijker is wellicht een printoverzicht (= 5,5 uur), waarbij je de terwijl in kunt vullen, en die je wekelijks of desgewenst dagelijks kunt opstarten (en dat kan dan wel weer in de Batch als je wilt).


Title: Re: Einddatum kontrakt automatisch vullen (1 jaar na begindatum)?
Post by: pascal on December 16, 2008, 01:15:20 pm
Hier wordt het veld 'Einddatum' altijd automatisch ingevuld met '31-12-9999'

Dit herken ik niet. Bij ons zijn Begin-/Einddatum gewoon "leeg". Zou het kunnen zijn dat je deze m.b.t. Profit-DynScreen gevuld hebt?
Of gebruik je een andere methode? Dat dit ergens van een hoger niveau af gekopieerd wordt?
Middels Profit-DynScreen; op Enabled met standaard-waarde '31-12-9999'

Quote
Dit is niet ideaal; eigenlijk moet bij het toevoegen van een kontrakt de einddatum 1 jaar na de begindatum vallen. Het zou mooi zijn wanneer de einddatum automatisch wordt gevuld (dus 1 jaar na de ingevulde 'begindatum'). Is dit te maken?

Uiteraard. "Alles" is te maken  :wink:
Je zou kunnen denken aan een bedrijfsparameter "Onze Kontrakten duren standaard xxx (365) dagen" (= 4 uur) + het aanpassen van Toevoegen Kontrakten hierop (= 1 uur). Overschrijven is dan wel mogelijk, het bepaald enkel (eenmalig) de default eindtermijn.
Dit zou een prima oplossing zijn. Voor 5 uur is dit akkoord.

Het genoemde printoverzicht hoeft vooralsnog niet, misschien in de toekomst.

Bij voorbaat dank,
Pascal


Title: Re: Einddatum kontrakt automatisch vullen (1 jaar na begindatum)?
Post by: pascal on December 16, 2008, 01:29:12 pm
Aanvullend hierop: kan de melding 'Einddatum kan niet kleiner zijn dan begindatum' uitgeschakeld worden?


Title: Re: Einddatum kontrakt automatisch vullen (1 jaar na begindatum)?
Post by: Wouter Rijnbende on December 17, 2008, 04:19:23 pm
Aanvullend hierop: kan de melding 'Einddatum kan niet kleiner zijn dan begindatum' uitgeschakeld worden?

Want je wilt een prijs kunnen toevoegen van 01-12-2008 t/m 31-12-2007  :fool:


Title: Re: Einddatum kontrakt automatisch vullen (1 jaar na begindatum)?
Post by: YK on December 18, 2008, 09:27:06 am
Bedrijfsparameter is gemaakt (vereist Upgrade).
zie http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=21000.0


Title: Re: Einddatum kontrakt automatisch vullen (1 jaar na begindatum)?
Post by: Peter on December 18, 2008, 10:04:43 am
Wij gebruiken de einddatum van het contract voor het aflopen van de prijsafspraak. Een prijs in een contract is geldig tot een jaar na de datum waarop we de bevestiging sturen. Met andere woorden; we willen graag dat de einddatum automatisch 365 dagen later is dan de datum waarop het contract gemaakt wordt.

De begindatum is afhankelijk van de start van het werk. Het contract wordt bijvoorbeeld gemaakt op 1-12-2008. De prijzen zijn dan geldig tot 1-12-2009. Stel dat de klant in januari 2009 meldt dat het werk uitgesteld wordt naar 2010, dan wijzigen we de startdatum in 1-1-2010. Hier geeft Heart een foutmelding. Dit is aan de ene kant wel logisch, maar de prijzen blijven geldig tot de einddatum van het contract.

Via een Query willen wij bijvoorbeeld op 1-11-2009 kunnen constateren dat dit contract verloopt op 1-12-2009. De klant wordt dan opgebeld en nieuwe prijzen worden afgesproken. Zet je de begindatum op 1-1-2010 in de huidige situatie en je geeft gehoor aan de foutmelding van Profit, waarbij je de einddatum op bijvoorbeeld 2-1-2010 zet, dan krijg je in die Query geen melding en kan de klant na 1-12-2009 producten bestellen voor de oude prijs.


Title: Re: Einddatum kontrakt automatisch vullen (1 jaar na begindatum)?
Post by: Wouter Rijnbende on December 18, 2008, 11:07:50 am
"Een startdatum van een werk" heeft nergens wat mee te maken. Bij een Kontakt vragen we om de Kontraktperiode, en niet om de startdatum v/h werk of i.d.

Dus: óf je vindt dat er maatwerk gemaakt moet worden waarmee wordt aangegeven dat Kontrakten één jaar geldig zijn, en dat als je 01-12-2008 invult, de einddatum vanzelf 01-12-2009 wordt, en waaruit kan volgen dat als je de begindatum wijzigt in 01-01-2010 de einddatum dan dús 01-01-2011 wordt, of je vindt dan de prijzen geldig zijn t/m 01-12-2009 en laat het Kontrakt zoals het is.

Een Kontrakt is geldig van een begin periode t/m een eindperiode, en alle orders die binnen die periode geboekt worden mogen op dat kontrakt geboekt worden. Het is absoluut onmogelijk dat je een prijslijst hebt die van 01-01-2010 t/m 01-12-2009 loopt. Er zou geen enkele order voldoen een een datum die groter is dan 2010 maar kleiner dan 2009.

Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat je die Kontraktdatum wilt misbruiken voor een ander doel, en over dat misbruik hebben we het al vaker gehad. Doe het niet, want wij kunnen daarin niet meedenken, alle logica ontbreekt, het slaat gewoon nergens op (zie  't.a.v. Crediteurenadministratie' invullen bij een Straatvoorloop, en vervolgens melden dat er dingen niet werken).

Jouw Kontrakt loopt van 01-12-2008 t/m 01-12-2009. Lekker zo laten, en je kunt vanzelf op 01-11-2009 een lijstje uitdraaien van Kontrakten die komende maand komen te vervallen. Kortom, je hoeft niets te doen en het werkt standaard.  Je geeft zelf al aan dat ook al wijzigt de startdatum v/h werk, het kontrakt is t/m 01-12-2009, en daarná moeten er gewoon nieuwe afspraken gemaakt worden. Waarom wil je uberhaupt de begindatum wijzigen? Om te registreren dat er pas vanaf 01-01-2010 op dit kontrakt wordt besteld? Onzin, want in 2010 kán er niet besteld worden op een kontrakt die t/m 2009 loopt.

Merk ook op dat een Kontrakt een formele overeenkomst is. Wij spreken een hele mooie prijs af, maar doen dat op basis van een toezegging dat jij gedurende die periode een x aantal kilogram/M2 afneemt. Als jij aan het einde van de periode die kwantum niet gehaald hebt, mag je verwachten dat je daar alsnog op wordt afgerekend, en dat je met terugwerkende kracht alsnog een andere prijs aan je broek krijgt. Je konstateert dus vanzelf al wel dat iemand aan het einde van de kontraktperiode zijn quotum nog niet heeft afgenomen waarop aktie kan worden ondernomen.

Stel dat een werk wordt uitgesteld tot 2010, en die beste man jou dat doorgeeft onder het motto "ik wil niet hebben dat iemand nog iets op dit kontrakt kan afroepen, immers, dan krijg ik straks achteraf een boete omdat ik de kwantum niet gehaald heb", dan kun je een kontrakt altijd nog gewoon afsluiten. Toch?
Een startdatum is i.i.g. nooit 01-01-2010 geweest, immers je hebt 01-12-2008 t/m 01-12-2009 afgesproken. Dat ze dit uitstellen houdt hooguit in dat je voor 01-01-2010 geen orders hoeft te verwachten voor dat projekt.


Title: Re: Einddatum kontrakt automatisch vullen (1 jaar na begindatum)?
Post by: Peter Stordiau on December 19, 2008, 09:20:13 am
Als Peter het hiermee eens is vind ik het prima. Maar ik heb het gevoel dat Peter in weliswaar aardig detail duidelijk maakt wat er aan de hand is, maar toch hier en daar middelen gebruikt in plaats van doelen. Niet dat ik dat herken, maar helemaal begrijpen doe ik het ook niet, en dan denk ik nogal snel dat het naar onraad ruikt.

Dus Peter, laat je vooral niet afschrikken door Wouter die het "beter weet", en als je het er niet mee eens bent, kan je het dan misschien nog duidelijker maken ?


Title: Re: Einddatum kontrakt automatisch vullen (1 jaar na begindatum)?
Post by: Peter on December 19, 2008, 09:44:31 am
Uiteraard snap ik ook dat je een contract niet later kunt starten dan de einddatum, maar wat is een einddatum? Wij spreken iets af met een klant en die klant komt zijn afspraak strikt genomen niet na. Dan kun je twee dingen doen. Je kunt op de einddatum het contract verwijderen, maar je kunt ook vragen aan de klant; wanneer ga je starten. Bij dit laatste maak je dan nieuwe prijsafspraken.

De situatie die ik schets is een praktijkvoorbeeld. Dat mijn oplossing, het gebruiken van de einddatum, niet perfect is, is logisch. Ik ben opgeleid als communicatiedeskundige en niet als softwarespecialist...

Wellicht is het verstandig om een extra veld aan te maken. Noem het "Prijs geldig tot" en laat het automatisch vullen met 365 dagen na de datum waarop je het contract aanmaakt. Uiteraard mag dit veld vervolgens niet automatisch bijgewerkt worden; maar je zou het wel handmatig op een nieuwe datum kunnen zetten.
:17c:


Title: Re: Einddatum kontrakt automatisch vullen (1 jaar na begindatum)?
Post by: Peter on January 13, 2009, 01:38:52 pm
Wouter/Peter; Wat vinden jullie van dit idee?

Toevallig kreeg ik net van Jan Dirk (onze directeur) te horen dat ik een contract met oude prijsafspraken nog op had staan... Heb hem laten zien dat we hier aan werken samen met jullie.


Title: Re: Einddatum kontrakt automatisch vullen (1 jaar na begindatum)?
Post by: Wouter Rijnbende on January 14, 2009, 11:05:58 am
Ik bel je wel even, want m.i. heb je ook hier niets aan.


Title: Re: Einddatum kontrakt automatisch vullen (1 jaar na begindatum)?
Post by: Wouter Rijnbende on January 14, 2009, 12:00:11 pm
Na tel. overleg is i.d.d. gekonstateerd dat e.d. "Prijs is geldig tot" datum geen toegevoegde waarde heeft.
Het Kontrakt blijft gewoon zoals ze is, de begin-/einddatum v/e kontrakt worden niet gewijzigd.
Wel zal er een nieuw veld geïntroduceerd moeten worden waarmee kan worden aangegeven dat "de klant het niet eerder nodig heeft dan dd-mm-yyyy", welke datum bij het genereren van HPP (en het VVV) zal moeten respekteren.

Aanbieding + verdere uitwerking volgt per mail.


Title: Re: Einddatum kontrakt automatisch vullen (1 jaar na begindatum)?
Post by: Wouter Rijnbende on April 01, 2009, 04:59:39 am
Aanbieding + verdere uitwerking volgt per mail.

Maatwerk is inmiddels gereed; zie Releasenotes:

http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=21392.0
http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=21394.0
http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=21401.0