Title: Retour bij intercompany Post by: dirkjan on November 10, 2008, 11:09:29 am Hallo
Ik heb een intercompany levering gedaan. In het te bedrijf wat de goederen geleverd heeft een klachtorder gemaakt in 3.1.7.1 Maar als ik de order middels 4.2.1 F5 (raadplegen te ontvangen goederen) krijg ik de melding Handmatige Ontvangst niet toegestaan. Hoe moet het dan wel? http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=20801.0 werkt niet want dan mag de status niet F zijn ben het een en ander aan het testen in de testbestestanden DJ LA Title: Re: Retour bij intercompany Post by: Peter Stordiau on November 10, 2008, 12:22:24 pm Dit behoeft toch wat meer info dan waar je een Klachtorder maakt (die je, overigens, op zich in het verkeerde bedrijf aan het maken zou kunnen zijn);
De melding impliceert wat mij betreft dat je de Retour in het verkeerde bedrijf probeert te boeken, en het lijkt me dat dit niets met status F heeft te maken. Ofwel, kan je s.v.p. even het volledige scenario schetsen ? (zoals, klant bestelt bij bedrijf A, en bedrijf A koopt in bij bedrijf B; Klant heeft een klacht, dus Klachtorder wordt gemaakt in bedrijf A en de klant stuurt het produkt terug. In het systeem is nu een Creditorder ontstaan in ... enz. (wel helemaal afmaken !) Title: Re: Retour bij intercompany Post by: dirkjan on November 10, 2008, 01:18:38 pm Ok
Bedrijf LA maakt een inkooporder voor WI Bedrijf WI levert middels intercompany aan LA. Bedrijf WI factureert aan LA. Na enkele dagen komt bedrijf LA tot de conclusie dat ze teveel besteld hebben. En vinden dat WI ze terug moet nemen. WI gaat hiermee akkoord. Als LA had gereageerd voordat de levering was gefactureerd had WI via de oplossing van Menno de levering ongedaan kunnen maken. Echter als de levering is gefactureerd kan het niet meer. DJ Title: Re: Retour bij intercompany Post by: Peter Stordiau on November 10, 2008, 02:20:02 pm Wat mij betreft moet het stukje scenario dat dit regelt beginnen met een Credit Verkooprder in WI (net als dat je een Credit Verkooporder voor een normale klant kan maken).
Hieruit kan je als het goed is de goederen weer opboeken (normaal Goederen Ontvangst in WI) en daar volgt vast ook wel een Credit Faktuur uit (die naar LA gaat). Alleen ... Zonder het te proberen zou ik niet weten (heb de cursus ook niet gevolgd) wat er IC gebeurt nadat in WI de Credit Order is gemaakt. Wellicht helemaal niets ... Maarrr, moét er ook wel iets gebeuren dan ? LA kan WI zien als een normale Leverancier zou ik denken, en ook aan de Inkoopzijde Credit Inkooporders e.d. maken, of wat het ook behoeft in de normale situatie als je iets terugstuurt naar een Leverancier. Samengevat zou het jouw "fout" wel eens kunnen zijn dat je dit crediteren Intercompany geregeld wilt zien, wat natuurlijk helemaal niet hoeft (ok, jammer als het niet wordt ondersteund natuurlijk). Als je bovenstaande probeert te doorgronden, en je probeert *dat* verhaal na te doen ... waar gaat het dan fout ? (s.v.p. weer net zo'n soort rijtje noemen als eerder, want dat is wel duidelijk voor ons). Title: Re: Retour bij intercompany Post by: dirkjan on November 10, 2008, 03:23:59 pm Wat ik ook probeer
Ik krijg de artikelen in WI niet ontvangen. Telkens verschijnt de melding dat Handmatig Ontvangst niet is toegestaan. Een Getagd genereren Credit inkooporder werkt. Dan hoeven we nog alleen maar de ontvangst in WI te regelen. Door een nieuwe crediteur aan te maken in WI namelijk LA1 ontvangen we de goederen omzeilen het hele probleem wat allemaal kan optreden met inter-company. Want als ik er goed over nadenkt moet er enorm veel gebeuren zowel goederen mutaties als de financiele afwikkeling ervan. En volgens mij wordt het op dit moment niet volledig ondersteunt. Om dit gemaakt te krijgen zal er waarschijnlijk maatwerk nodig zijn en weet dat ik dit niet ga aanvragen. DJ Title: Re: Retour bij intercompany Post by: Menno on November 10, 2008, 03:34:46 pm Als ik snel een voorbeeld inricht kan ik vanuit de Voorraad van LA de betreffende Items Getagd overboeken naar Bedrijf WI.
In Bedrijf LA ontstaat dan een VO (status L) en in Bedrijf WI is er een IO (ook status L) -> de Voorraad staat dan ook in Bedrijf WI De VO in Bedrijf LA kan vervolgens gefaktureerd worden aan WI. Je verkoopt de Voorraad als het ware IC weer terug. Title: Re: Retour bij intercompany Post by: dirkjan on November 10, 2008, 03:53:35 pm Hallo Menno
Ik krijg dan deze melding En de artikelen worden verplaatst naar XI000 Er wordt wel een inkoop order aangemaakt maar deze bevat geen regels DJ Title: Re: Retour bij intercompany Post by: Peter Stordiau on November 11, 2008, 08:27:20 am En dat artikelnummer bestaat in beide bedrijven ?
Title: Re: Retour bij intercompany Post by: Menno on November 11, 2008, 11:15:50 am Het Artikelnummer in beide Bedrijven is verschillend. Aangezien er geen sprake is van een Beherend Bedrijf-situatie, wordt het Artikelnummer in het andere Bedrijf opgenomen bij de Artikel-Leverancier gegevens. Waar normaliter LA de goederen inkoopt bij WI, is nu sprake van de omgekeerde situatie. In Bedrijf WI zal het Artikelnummer-Leverancier van Leverancier LA ontbreken, waardoor de Inkooporder niet gegenereerd kan worden.
Title: Re: Retour bij intercompany Post by: dirkjan on November 11, 2008, 02:36:35 pm Als ik het goed begrijp
Moet ik in WI, LA opnemen als crediteur. Vervolgens al deze artikelen koppelen en dan zou het moeten werken. DJ Title: Re: Retour bij intercompany Post by: dirkjan on November 12, 2008, 08:40:45 am Ik heb ik WI als crediteur opgenomen LAMPENIER maar en vervolgens bij H (LOLARA) LAMPENIER opgenomen als leverancier.
Maar ik krijg wederom de melding dat het artikel in WI niet bestaat DJ Title: Re: Retour bij intercompany Post by: Peter Stordiau on November 12, 2008, 09:08:45 am Quote En dat artikelnummer bestaat in beide bedrijven ? Quote Maar ik krijg wederom de melding dat het artikel in WI niet bestaat Joehoe, dat artikel bestaat in WI ook niet (wij hebben zelf gekeken -> moet jij misschien ook eens doen :smile:). Waar je waarschijnlijk intrapt, is dat waar je via Intercompany het systeem het Artikelnummer laat veranderen (Beherend Bedrijf), dat op deze wijze niet gebeurt. Dus, je koopt domweg het verkeerde Artikelnummer in. Denk ook aan Artikelnummer Leverancier (en Kliënt Artikelnummer wat dat betreft) alhoewel ik niet weet of het langs die weg kan (of behoort te) worden opgelost. Title: Re: Retour bij intercompany Post by: dirkjan on November 12, 2008, 01:33:35 pm Het Artikelnummer in beide Bedrijven is verschillend. Aangezien er geen sprake is van een Beherend Bedrijf-situatie, wordt het Artikelnummer in het andere Bedrijf opgenomen bij de Artikel-Leverancier gegevens. Waar normaliter LA de goederen inkoopt bij WI, is nu sprake van de omgekeerde situatie. In Bedrijf WI zal het Artikelnummer-Leverancier van Leverancier LA ontbreken, waardoor de Inkooporder niet gegenereerd kan worden. Quote En dat artikelnummer bestaat in beide bedrijven ? Quote Maar ik krijg wederom de melding dat het artikel in WI niet bestaat Joehoe, dat artikel bestaat in WI ook niet (wij hebben zelf gekeken -> moet jij misschien ook eens doen :smile:).Ik dacht te begrijpen uit Menno's verhaal dat ik in WI Lampenier als crediteur moest opnemen waardoor het terugleveren van de artikelen wel mogelijk zou zijn. Maar goed fout begrepen. Dirk-Jan |