Title: Wijzen raadplegen LOLDRA Post by: dirkjan on March 13, 2008, 02:55:40 pm Hallo,
Op dit moment moet je bij deze functionaliteit een debiteur invullen. :( Is het mogelijk dat als je geen debiteur invult je gewoon het overzicht krijgt van alle te leveren goederen op volgorde van debiteur, Indien mogelijk geef dan meteen even de kosten door :smile: :smile: :smile: Dirk-Jan La Title: Re: Wijzen raadplegen LOLDRA Post by: Peter Stordiau on March 17, 2008, 09:02:57 am Nee ... dat willen we eigenlijk niet.
Kun je aangeven waarom je dit wilt, waarbij je vooral niet moet vergeten aan de andere betreffende Raadpleegfunkties te denken, en waarom die niet zouden volstaan ? Dank. Title: Re: Wijzen raadplegen LOLDRA Post by: dirkjan on March 17, 2008, 10:18:22 am Beste Peter,
Voorheen hadden we vaste leverdgen te weten maandag en dinsdag. Nu we LIxxxxxxxxx aan het opzetten zijn hebben we meerdere leverdagen. Stel een bepaalde groep klanten heeft als standaard leverdag woensdag. Normaal worden de raaplijsten per dag gemaakt via functie LOLLGN. Echter omdat we met Backorders zijn gaan werken staan er verkooporders open met een leverdag ver in het verleden. Om te controleren of er voor deze orders wat te leveren is moet je nu per debiteur gaan kijken of er van een bepaald artikel voorraad is en dit kun je dan vervolgens op de raaplijst zetten. Voor een of twee debiteuren is dit allemaal niet zoveel werk, maar ik heb er nu al zo een 40 en dat blijft maar groeien. Via LOLLRA kun je alle oude orders bekijken waarvoor voorraad is echter daar kun je weer niet zien wie de debiteur is. Daarom leek het mij praktisch als ik een overzicht krijg van openstaande verkooporders op debiteur. Het lijkt erg veel op de LOLPRA1 want daar vraagt het systeem ook om een raapvloer maar als je die niet invuld krijg je een mooi overzicht van de te leveren artikel op raapvloervolgorde van 00 tot ZZZ Dirk-Jan Title: Re: Wijzen raadplegen LOLDRA Post by: Wouter Rijnbende on March 17, 2008, 11:53:01 am Tel. met Dirkjan besproken.
Opname van een kolom Debiteur helpt hem hier niets, immers hij weet niet welke Debiteur als eerste beleverd moet worden. Problematiek waar Dirkjan mee te maken zal krijgen is dat een klant die op maandag beleverd wordt, een produkt niet geleverd krijgt. Het staat in backorder, en het produkt wordt netjes besteld. De Leverancier levert dit produkt op dinsdag, maar ja, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag zijn er ook routes, en klanten die op die route liggen en dit produkt besteld hebben, krijgen het produkt geleverd als je vanuit het oogpunt 'de debiteur' gaat toekennen... Ofwel, tegen de tijd dat die maandagroute weer aan de beurt is, krijgt de klant voor wie het oorspronkelijk besteld was alsnog niets, en mag weer een week langer wachten. Alternatieven liggen in de hoek van maatwerk waarmee een Routeplan kan worden samengesteld vanuit Raadplegen te Leveren Artikelen. Op basis van "wie het eerst komt, wie het eerst maalt" zal dan voorraad gereserveerd kunnen worden voor de eerst volgende route waarin die klant beleverd wordt. Ofwel, op basis van Raadplegen Te Verzenden goederen op Verzenddatum krijgt de klant die het langst wacht, zijn goederen het eerst. Rapen zou dan vanuit het Routeplan moeten gebeuren. Ervanuitgaande dat de automatische reserveringsfunktie nu ook al op die wijze voorraad reserveert voor orders, is het hooguit de vraag wanneer welke order precies uitgelopen moet worden. Middels een Master Routeplan (danwel enige aanpassingen daarin) zou wellicht ook een werkbare situatie kunnen worden bereikt, immers, middels het Master Routeplan kan worden aangegeven welke Debiteuren (Afleveradressen) er in de maandagroute zitten, en het systeem kan konstateren welke orders er voor die Afleveradressen zijn, inkl. of er al voorraad op een Raaplijst gereserveerd is... Title: Re: Wijzen raadplegen LOLDRA Post by: dirkjan on March 18, 2008, 07:30:48 am Hallo,
Een heel verhaal van Wouter. Heb er al naar gekeken maar kom daar niet even zo snel uit. Ik kan mij herinneren dat ik dit al eens met Peter besproken heb (de route module) en die gaf toen al aan dat het allemaal niet zo eenvoudig lag. Is er iemand die mij met wat handige tips op weg kan helpen zodat ik inzicht krijg hoe het werkt. Dirk-Jan Title: Re: Wijzen raadplegen LOLDRA Post by: Peter Stordiau on March 18, 2008, 09:29:24 am Quote Ik kan mij herinneren dat ik dit al eens met Peter besproken heb (de route module) en die gaf toen al aan dat het allemaal niet zo eenvoudig lag. Het hangt er een beetje vanaf hoe lang dit is geleden, en of toen de Master Routes al bestonden. Ik ga daar nu niet van uit (zie uitleg verderop). Wat ik mis en Wouter's verhaal, wat niets anders is als een weergave van wat *ik* Wouter vertelde voor jullie tel.gesprek, maar waar jullie samen kennelijk tot de dezelfde konklusie komen (je wilt eigenlijk iets anders - iets wat beter werkt) is het maatwerk wat ooit voor jullie is gemaakt aangaande het toekennen van spulletjes uit de Raaplijst. Dus, de verdeling wie krijgt wat, en wat eigenlijk het onderwerp is hier (of beter : - *wordt* als je niet oppast). Hoe dan ook : Zoals we tegenwoordig met Routes kunnen werken is super simpel; Je definieert Master Routes, net zo veel per dag als je wilt, en dat voor iedere (werk = lever-)dag van de week. Eigenlijk praat je over Ritten, dan wel moet je in Ritten van Vrachtwagens denken om het makkelijker te begrijpen. In iedere Master Route, die je -let wel- voor iedere dag van de week als definitie opneemt (en eventueel dus meerderen op een dag), koppel je alle Debiteuren (beter : Afleveradressen) die je op die Route (Rit dus) zult tegenkomen. Dus, als je op dinsdag Groningen en Friesland doet, neem je daarin alle Debiteuren op die in die regio hebt zitten, en waarvan je weet dat je die middels die ene rit ook zult kunnen bestrijken ALS DAT MOET. Het laatste is cruciaal voor de (simpele) werking; Als een Debiteur op het moment dat de vrachtauto die Route rijdt ook inderdaad spulletjes in die vrachtauto heeft, zal die vrachtauto důs ook daarlangs moeten. Op welke manier de vrachtouto daar komt is niet van belang (voor het "simpele" verhaal), maar het gaat erom dat het eigenlijk vanzelf gaat. Heeft een Debiteur een keer niets nodig, dan rijd je er důs ook niet langs. :swoon: Wat nu vooraf gaat aan het beladen van de vrachtauto, brengt het gemak : Je draait Raaplijsten uit voor de aanstaande Route(s), wat daar op staat is op Voorraad, en wat je daadwerkelijk Raapt gaat a. de vrachtauto in en b. komt langs de klant. Alle klanten die toevallig geen Orders (of Voorraad) hebben, hoeft de vrachtauto důs ook niet langs. De volgorde zoals jde klanten afrijdt kan worden bepaald als ze allemaal zouden moeten worden beleverd, maar wordt daarna dus wel (vanzelf) gestuurd door de klanten die daadwerkelijk moeten worden beleverd. In de praktijk weet een chauffeur hier heus mee om te gaan. Je kan je hier werkelijk geen buil aan vallen (lees : werkt altijd en geef ook nooit ongemak) en het belangrijke is dat er van alles aan kan worden opgehangen zoals de dingen die Wouter impliceert. Title: Re: Wijzen raadplegen LOLDRA Post by: dirkjan on March 18, 2008, 12:55:18 pm Peter,
Ik heb het gevoel dat het allemaal niet zo moeilijk is als het lijkt maar wanneer zou ik zeg een half uurtje tot een uur hoef niet gratis iemand kunnen spreken die mij even rustig uitlegd wat ik een beetje moet inrichten om het allemaal redelijk te laten verlopen. Nu werken wij al met een kalender maar er zal nog wel iets meer moeten worden ingericht. Dirk-Jan Title: Re: Wijzen raadplegen LOLDRA Post by: Peter Stordiau on March 18, 2008, 02:15:24 pm Wouter vertelde mij zoiets al, alleen ik wist dat niet toen ik die post maakte. Doen we dan wel een keer in een wedersijds verloren uurtje.
|