Heart-Profit ERP

Heart-Profit Boards => Heart-Profit ERP Support => Topic started by: mdekraa on August 17, 2007, 02:50:59 pm



Title: ADR tunnelcode, aangepaste wetgeving
Post by: mdekraa on August 17, 2007, 02:50:59 pm

Vanaf 1 januari 2009 wordt het verplicht voor elke gevaarlijke stof de tunnelbeperkingscode op het vervoerdocument te vermelden. Dit is tijdens de recentste vergadering van de WP.15 (werkgroep gevaarlijke goederen van de Verenigde Naties) besloten.

De code bevindt zich in kolom 15 van tabel A in hoofdstuk 3.2. Het doel is dat de chauffeur weet welke beperking er opgelegd is voor zijn goed, wanneer hij door een tunnel moet rijden.
 
Een ander voorstel dat werd aangenomen door de WP.15 is de publicatie op de website van de Verenigde Naties van de eventuele beperkingen opgelegd door de contracterende partijen. Het zal zo mogelijk zijn om de verschillende beperkingen te raadplegen die in de diverse landen van toepassing zijn.
 
[http://www.gevaarlijke-lading.nl/nieuws/artikel/573Lees meer over de tunnelbeperkingen in 'Tunnelbeperkingen in categorie ingedeeld' (nieuwsbericht 5 juli 2007)].


De tunnelcode is een goederen eigenschap, gebaseerd op het UN-nummer.
Aan heart dus de volgende vraag :
Gaat dit bij heart een artikelnummer eigenschap worden of gaan jullie nu er eens over nadenken om een tabel te maken met UN gegevens op basis van een sleutel op basis van GEVO-code in combinatie met de verpakkingsgroep, om op deze wijze het datamodel aan te passen en onnodig invullen van diverse velden te stoppen. Immers een groot deel van alles wat op tabblad 3 en 4 ingevuld wordt zou aan de bovenstaande sleutel opgehangen kunnen worden.
Deze kode moet in ieder geval dan ook beschikbaar komen op de binnenlandse en buitenlandse vrachtbrieven, conform het besluit van de WP.15.

(voor niet ADR mensen: de WP15 is de werkgroep welke in ADR verband de regels vastlegd)


Title: Re: ADR tunnelcode, aangepaste wetgeving
Post by: mdekraa on August 20, 2007, 01:46:35 pm
PS : is text van 6 karakters conform sectie 8.6.4 van het ADR


Title: Re: ADR tunnelcode, aangepaste wetgeving
Post by: r.rijnvos on September 11, 2008, 08:24:28 am
1 januari 2009 komt al dichtbij.........


Title: Re: ADR tunnelcode, aangepaste wetgeving
Post by: Frank van Hofwegen on September 16, 2008, 09:21:14 am
Ook ik sluit me hierbij aan.
Alhoewel ik me kan voorstellen dat een tussen oplossing artikel eigenschappen zou kunnen zijn.


Title: Re: ADR tunnelcode, aangepaste wetgeving
Post by: Peter Stordiau on September 16, 2008, 09:38:46 am
Gaat dit bij heart een artikelnummer eigenschap worden of gaan jullie nu er eens over nadenken om een tabel te maken met UN gegevens op basis van een sleutel op basis van GEVO-code in combinatie met de verpakkingsgroep, om op deze wijze het datamodel aan te passen en onnodig invullen van diverse velden te stoppen. Immers een groot deel van alles wat op tabblad 3 en 4 ingevuld wordt zou aan de bovenstaande sleutel opgehangen kunnen worden.

Om te beginnen ben ik het persoonlijk met je eens dat dit een uit de kluiten gewassen "rommeltje" is geworden welk nooit echt genormaliseerd is geweest. Toen "jullie" (jawel, jij bent er zelf aardig bij betrokken geweest) op deze manier aan de gang gingen heb ik meteen gezegd dat mij dit niet juist leek, alleen, ik had er relatief weinig sjoege van, en heb het dus z'n gangetje laten gaan (alles maar opnemen bij het Artikel). Wel, we zijn het er nu wel over eens dat dit niet helemaal lekker is, maar intussen is de berg zo groot geworden dat het niet handig meer is voor ons om het datamodel erop aan te passen (en zeiden we niet dat dat nooit gebeurde omdat dat nooit hoefde ... hmm ...), maar misschien nog wel moeilijker is het normaliseren zelf hiervan (feitelijk de reden waarom het vanaf het begin niet lekker heeft gelopen in deze). Dus :

Wie is er in staat voor ons om een eerste aanzet te geven tot een juiste normalisatie in deze ?

UN gegevens op basis van een sleutel op basis van GEVO-code in combinatie met de verpakkingsgroep

Als ik dit lees zou *ik* hier al weer niet uit komen. Dus gewoon voor het voorbeeld mijn gedachtengang (met als basis weinig basis (kennis) :
UN nummer hoort bij Artikel, en is niet gerelateerd aan verpakking (Verschijnningsvorm).
GEVO code ? geen idee.
verpakkingsgroep ? kennen we niet.

Je ziet dus, meteen volledig vastgelopen (en overigens geen poging gedaan om uit te zoeken wat een GEVO code is).

Let wel, ik heb het over het normaliseren van al die "rotzooi" bij het Artikel die UN-gerelateerd (??) is. Ik voel dus wel een soort van TV/WY/VW UN nummer (evt. impliciet), maar waarbij het UN nummer wellicht de basis is voor dit deel van de database, desnoods 1 op 1 met het Artikel is (dat mag, zie bijv. Relatie-Debiteur), en langs de achterdeur gekoppeld raakt met de Verschijningsvorm.

Ik zeg niet dat we het ook gaan doorvoeren (immers, alles werkt gewoon in deze ... nog), maar zonder te weten hoe gaat het zeker nooit gebeuren.

Dank,
Peter


Title: Re: ADR tunnelcode, aangepaste wetgeving
Post by: Menno on September 30, 2008, 03:05:02 pm
Er is inmiddels nagegaan in hoeverre de combinatie UN-Nummer + Volgnummer + Verpakkingsgroep als sleutel kan fungeren om de overige Vervoersgegevens van een Artikel aan te koppelen. Hoewel er wel enige winst geboekt kan worden, blijven er naar mijn idee nog te veel Rubrieken over die op Artikelniveau ingevuld moeten worden, om een dergelijke operatie te verantwoorden.

Mijn voorstel is dan ook om gewoon de Artikelgegevens (Blad-3) uit te breiden met een Rubriek "Tunnelbeperkingscode". Aangezien voor Bulk een afwijkende code mogelijk is, zal tevens bij de Artikel/Verschijning een Rubriek "Tunnelbeperkingscode" opgenomen worden (Blad-5). Default zal bij de Artikel/Verschijning de waarde van het Artikel overgenomen worden, maar deze kan bij de Artikel/Verschijning worden overschreven. Er zullen Herhalende Layout-Variabelen beschikbaar komen voor de Pakbon- en de Vrachtbriefregels, waarmee de Tunnelbeperkingscode op deze documenten kan worden afgedrukt.


Title: Re: ADR tunnelcode, aangepaste wetgeving
Post by: Menno on October 10, 2008, 05:04:33 pm
Aangepast. Zie http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=20767.0 (http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=20767.0)


Title: Re: ADR tunnelcode, aangepaste wetgeving
Post by: mdekraa on October 20, 2008, 08:02:02 pm
Voor hen die hun vrachtpapieren willen aanpassen, hier de UN vertalingen van de titel:

NED : tunnel beperkingscode
ENG : tunnel restriction code
DUI : Tunnelbeschränkungscode
FRA : le code de restriction en tunnels



Title: Re: ADR tunnelcode, aangepaste wetgeving
Post by: dirkjan on October 29, 2008, 10:25:34 am
Voor hen die hun vrachtpapieren willen aanpassen, hier de UN vertalingen van de titel:
NED : tunnel beperkingscode
ENG : tunnel restriction code
DUI : Tunnelbeschränkungscode
FRA : le code de restriction en tunnels

Hallo,

Kan dit via een layout variabele of moet je dit vast in typen.

dj


Title: Re: ADR tunnelcode, aangepaste wetgeving
Post by: mdekraa on October 29, 2008, 10:39:19 am
Ik heb verschillende CMR's voor export in elke CMR taal 1
Dus dan heb ik ook geen layout variabele nodig, Ik weet niet hoe jij het gedaan hebt?



Title: Re: ADR tunnelcode, aangepaste wetgeving
Post by: dirkjan on October 29, 2008, 10:53:47 am
Zat even te denken aan een layout variabele, net zoiets als propershipping name

DJ


Title: Re: ADR tunnelcode, aangepaste wetgeving
Post by: r.rijnvos on December 15, 2008, 10:53:48 am
Hoe moet ik binnen Profit formeel omgaan met een LQ-verschijningsvorm (ADR3.4) die geen tunnelbeperking heeft?

aub het woord "tunnelbeperkinscode" in profit aanpassen.


Title: Re: ADR tunnelcode, aangepaste wetgeving
Post by: mdekraa on December 15, 2008, 12:35:57 pm
Ik snap de vraag niet.

De tunnelcode kun je op artikel en verschijningsniveau ingeven. (Zo heb ik het met Menno vastgelegd)
Dus als je een artikel hebt met bv UN1993, tunnelcode (E) kun je bij een LQ verpakking op verschijningsniveau gewoon "-" opgeven.

Dit werkt analoog aan de gevaarsomschrijving, waar je als het goed is ook zoiets gedaan hebt op artikel en verpakkingsniveau.

Mbt de omschrijving, deze komt uit de wettekst ADR2009
Artikel 5.4.1.1.1
(k) Where assigned, the tunnel restriction code given in Column (15) of Table
A of Chapter 3.2, in capitals within parenthesis. The tunnel restriction code
need not be added in the transport document where the carriage is known
beforehand not to pass through a tunnel with restrictions for carriage of
dangerous goods."


zie ook ECE-TRANS-WP15-195e.pdf op de UNECE site voor de wettekst (link staat al op de site) maar is: http://www.unece.org/trans/doc/2008/wp15/ECE-TRANS-WP15-195e.pdf

Dus wat wil je precies anders geregeld zien?


Title: Re: ADR tunnelcode, aangepaste wetgeving
Post by: r.rijnvos on December 15, 2008, 01:22:49 pm
Gewoon "-" is voor mij een antwoord waar ik wat mee kan.