Heart-Profit ERP

Heart-Profit Boards => Heart-Profit ERP Support => Topic started by: Frank van Hofwegen on March 30, 2007, 11:24:00 pm



Title: Artikel menu optie H
Post by: Frank van Hofwegen on March 30, 2007, 11:24:00 pm
Is het mogelijk om "prijs geldig tot" te maken in artikel menu optie "H" leveranciers?


Title: Re: Artikel menu optie H
Post by: Wouter Rijnbende on March 31, 2007, 12:26:57 pm
Alles is mogelijk  :gotya: maar, de toegevoegde waarde ontgaat me een beetje. Bij Artikelmenu-H geef je aan welke Leveranciers een bepaald Artikel leveren.  In theorie zou je daarvan kunnen stellen dat je een beperking wilt kunnen aangeven van 'een leverancier levert een artikel na xx-xx-xxxx niet meer', maar het gaat je om de prijs. Het eerst volgende wat je wilt, als je aangeeft dat de prijs van een produkt geldig is tot bijv. 07-04-2007, is dat je de prijs wenst te kunnen registreren die daarna geldt.

Het registreren van prijzen per periode is standaard mogelijk binnen Profit; je moet je prijzen dan registreren bij Hmenu-4-6. Tevens kun je de prijs daar direkt aan een eventuele staffelgrootte koppelen; als je dat niet wilt, definieer je de prijs vanaf 0 (of 0,001) eenheden.


Title: Re: Artikel menu optie H
Post by: Frank van Hofwegen on April 02, 2007, 09:21:33 am
Het idee erachter is dat men weet dat het een actuele prijs betreft van betreffende leverancieren.
Vanuit de "klantenkaart" kan men dan ook zien wat de actuele prijs is, of dat het een "oude" prijs betreft.
Bijvoorbeeld leverancier leverd artikel x komende maand voor bedrag y. Volgende maand levert hij weer artikel x voor bedrag y.
Door "prijs geldig tot" te verlengen ziet men dan dat het een actuele prijs is, en niet een prijs van vorrige maand.


Title: Re: Artikel menu optie H
Post by: Wouter Rijnbende on April 02, 2007, 09:51:08 am
Als je bij Artikelmenu-H de prijs wijzigt, wordt ook de "datum laatste prijswijziging" bijgewerkt, welke in een aparte kolom wordt weergegeven. Als die Leverancier dus maandelijks zijn prijzen wijzigt, kun je daar al in zien dat het een prijs betreft van vorige maand.

Maar, ervanuitgaande dat je over een "klantenkaart" spreekt, zal je achterliggende gedachte wel zijn dat de data van Artikelmenu-H bij je Leverancier in het Relatiemenu CRM op een bepaald Tabblad getoond wordt, en de prijzen zoals je die bij Hmenu-4-6 invult niet.  :wink:


Title: Re: Artikel menu optie H
Post by: Frank van Hofwegen on April 02, 2007, 09:58:14 am
Klopt Wouter,  maar als een prijs gelijk blijf dan veranderd de datum niet bij artikel menu H.
Nu kan het dus zo zijn dat er bij een prijs een datum van vorig jaar staat.

Nu lossen ze dit op door eerst de prijs te wijzigen in 0,01 en vervolgens weer in de juiste prijs...
Niet chique, maar wel het effect dat de datum juist staat.....


Title: Re: Artikel menu optie H
Post by: Frank van Hofwegen on April 04, 2007, 02:28:16 pm
Wouter,

Hier nog even op voortboordurend;
Wat wij willen is in een oogopslag kunnen zien wat de actuele prijzen van leveranciers zijn, wat de historie van prijzen is en wat de prijzen van verschillende leveranziers onderling is.
Nu denk ik dat dit niet unique is, dus dit valt vast wel op een bepaalde manier in te richten, de vraag voor mij is echter hoe?


Title: Re: Artikel menu optie H
Post by: Wouter Rijnbende on April 04, 2007, 02:37:08 pm
Een oplossing zou dan kunnen zijn door Artikelmenu-H zodanig aan te passen dat deze bij gebruik van (Staffel-)prijzen per periode, niet de prijs uit het Artikelmenu-H toont, maar de aktuele staffelprijs. Desnoods standaard zodra er bij de Artikel-/Leverancier geen prijs ingevuld is.

Registreren doe je dan elders, opvragen doe je bij Artikelmenu-H.

Vervolgens zou je in het Relatiemenu CRM nog een Tabblad met prijzen kunnen willen hebben.


Title: Re: Artikel menu optie H
Post by: Frank van Hofwegen on April 13, 2007, 01:36:50 pm
Klopt, maar wat dan ontbreekt is prijs geldig van/tot wanneer deze niet gestaffeld is.


Title: Re: Artikel menu optie H
Post by: Menno on April 13, 2007, 02:10:13 pm
Ik ben helemaal voor Wouters oplossing. De huidige situatie dat Inkoopprijzen op twee verschillende plaatsen vastliggen werkt verwarrend. Ik zou er een voorstander van zijn om de Inkoopprijzen te registreren bij de Prijsafspraken Leverancier en Artikelmenu-H alleen te gebruiken om de (aktuele) Inkoopprijzen op te vragen; inklusief Staffels, Begin- en einddatum, etc.

Voor Frank: kijk eens bij Raadplegen Inkoopprijzen Artikel (F10-4-9-7), volgens mij komt dit overzicht een heel eind de buurt bij jullie wens om in 1 oogopslag de prijzen van de verschillende leveranciers te zien.


Title: Re: Artikel menu optie H
Post by: Frank van Hofwegen on April 13, 2007, 08:10:24 pm
Quote
Ik ben helemaal voor Wouters oplossing. De huidige situatie dat Inkoopprijzen op twee verschillende plaatsen vastliggen werkt verwarrend. Ik zou er een voorstander van zijn om de Inkoopprijzen te registreren bij de Prijsafspraken Leverancier en Artikelmenu-H alleen te gebruiken om de (aktuele) Inkoopprijzen op te vragen; inklusief Staffels, Begin- en einddatum, etc.
Ben het net als Menno ook met Wouter eens.
Het overzicht F10;4;9;7 komt  inderdaad in de buurt, aangevuld met van/tot, staffels, sorteer mogelijkheden op verschijning/lverancier...Maar misschien wil ik nu wel teveel, en zijn er tal van argumenten om het op een bepaalde mnier te doen.

Als het vervolgens ook nog vanuit CRM te raadplegen (natuurlijk op crediteur niveau) en te onderhouden is, dan..  :goodjob: :good:


Title: Re: Artikel menu optie H
Post by: mdekraa on April 16, 2007, 10:21:41 am
Ben het eens met Frank


Title: Re: Artikel menu optie H
Post by: Frank van Hofwegen on April 16, 2007, 03:54:20 pm
Ik zie geen draaiend rondje?
Ook geen "niet" draaiend rondje trouwens..ik zie helemaal geen rondje...
Betekend dit dat er niets aan gebeurd, of ben ik te voorbarig?


Title: Re: Artikel menu optie H
Post by: Peter Stordiau on April 16, 2007, 04:00:02 pm
Frank, 40 uur komt eerst.


Title: Re: Artikel menu optie H
Post by: Frank van Hofwegen on April 16, 2007, 04:36:59 pm
 ;D
Quote
40 uur
Het gaat toch geen 40 uur kosten?


Title: Re: Artikel menu optie H
Post by: Peter Stordiau on April 17, 2007, 08:58:43 am
Toch wel Frank, en nog minimaal ook. :spiteful:


Title: Re: Artikel menu optie H
Post by: frankmaas on April 18, 2007, 09:07:16 am
40 uur voor een aanpassing lijkt mij veel, maar wat krijgen we ervoor. Kunnen wij een duidelijke offerte krijgen waarin per punt benoemd wordt wat er gedaan wordt en hoeveel uur deze aanpassing vergt. Wellicht wordt er teveel gevraagd en kunnen we hierin zelf kritisch kijken wat wel en wat niet moet.
Overigens vind ik de gedachte dat deze input op een plaats wel actueel en zichtbaar moet zijn, hiervoor is CRM toch voor ontwikkeld of niet.

Frank





Title: Re: Artikel menu optie H
Post by: Peter Stordiau on April 18, 2007, 04:23:00 pm
Quote
40 uur voor een aanpassing lijkt mij veel

Laat maar dan.
Ik zeg het nogmaals, dit is minimaal ... daar bedoel ik mee dat het altijd meer is.


Title: Re: Artikel menu optie H
Post by: frankmaas on April 18, 2007, 04:47:07 pm
Peter, wanneer ik bij slager 1 ons worst bestel dan krijg ik weleens meer worst prima. Ik vraag gewoon wat ik voor 40 uur krijg (is dit gek of verkeerd gedacht) geef gewoon antwoord zodat wij een offerte hebben welke intern besproken kan worden en wel of niet akkoord bevonden kan worden. Zo gaat dit nu eenmaal in het echte bedrijfsleven.


Title: Re: Artikel menu optie H
Post by: Peter Stordiau on April 18, 2007, 05:51:07 pm
Jij kan wel van alles vinden Frank. Verder :

Quote
Ik vraag gewoon wat ik voor 40 uur krijg (is dit gek of verkeerd gedacht)

Ja natuurlijk. :scratching: Als je in eerste instantie vraagt om bijvoorbeeld de m3 ruimte inbeslagname van pallets, en wij zeggen dat dat 100 uur kost om te ontwikkelen, dan ga je ook niet vragen wat je voor 40 uur kan krijgen.
Antwoord heb ik wel hoor : 40/100 van de funktionaliteit die je nodig hebt en waarbij het resultaat niet consistent is. Vergeet je niet dat we het over een pakket hebben ?

Einde reakties van mijn kant in dit topic.  :see you:


Title: Re: Artikel menu optie H
Post by: Frank van Hofwegen on April 19, 2007, 08:48:01 am
Quote
Einde reakties van mijn kant in dit topic.

Misschien wat kortaf....
Wat Wouter en Menno voorstelde lijkt ons een welkome aanvulling, immers op 2 verschillende plaatsen in het pakket inkoopprijzen onderhouden is lastig. Daarna doe ik nog voorstellen voor hetgeen "getoont" moet worden
Quote
Het overzicht F10;4;9;7 komt  inderdaad in de buurt, aangevuld met van/tot, staffels, sorteer mogelijkheden op verschijning/lverancier...Maar misschien wil ik nu wel teveel, en zijn er tal van argumenten om het op een bepaalde manier te doen.

Als het vervolgens ook nog vanuit CRM te raadplegen (natuurlijk op crediteur niveau) en te onderhouden is, dan.. 
maar misschien is dit wel te veel van het goede en is dit veroorzaker van deze
Quote
Frank, 40 uur komt eerst
.

Let wel Peter, als je het zo stelt "40 uur komt eerst" dan wordt het natuurlijk lastig hierop een akkoord te geven, we praten dan immers over een groot bedrag waarvoor we op voorhand precies willen weten wat we ervoor krijgen. En dat is wat Frankmaas bedoeld.

Misschien kan Wouter of Menno aangeven wat de kosten zijn van hetgeen zij in gedachten hebben, het is nl wel een verbetering van het bestaande als duidelijker wordt wekle afspraken er zijn met leveranciers.

Frank