Title: Paden naar Mailen veranderd Post by: Peter Stordiau on February 28, 2007, 02:55:16 pm Tip : Open dit topic twee keer in separate Browser Windows, om in één van de twee de schermopieën te kunnen blijven bekijken.
Anticiperend op de aanstaande Mailingselekties, was het nodig de struktuur van het Mailen anders op te zetten. E.e.a. komt nu neer op het volgende : -A- Generatie van geadresseerde Relaties/Kontaktpersonen Voorafgaand aan een uiteindelijke Mailing, dienen we Adressen te genereren. Een Adres betreft in deze een Relatie, dan wel een Relatie met Kontaktpersoon. Je kunt ook wel stellen dat er niet zo zeer Mailings worden gegenereerd, als wel Adressen daarvoor; Een Mailing volgt 1 op 1 uit gegenereerde Adressen. -B- Middelen van Generatie van Adressen Dat kan van alles zijn, in die zin, dat iedere funktionaliteit die op e.o.a. manier een Adres (van een Relatie) weet op te hoesten en haar output kwijt kan zoals voor -A- bedoeld, hiervoor volstaat. De methode die hiervoor al vanaf het begin (1990 o.i.d.) bestaat, betreft het opnemen van een Kriterium (voorbeeld : "Kerstkaart") bij een Relatie/Kontaktpersoon, waarbij een Mailing kan worden gegenereerd voor dat Kriterum, of beter : waarbij een Mailing kan worden gemaakt voor de Adressen die reeds bij het betreffende Kriterum zijn genoteerd. -C- Kriterium Het fenomeen Kriterium is meer een hoofdrol gaan spelen dan voorheen, of beter : doet dat meer zichtbaar. Zoals gezegd, handmatig konden we altijd al Relaties/Kontaktpersonen (Adressen) opnemen bij een Kriterium. Wat er vanaf heden gebeurt, is dat alle output van een Generatie (-A-) wordt geregistreerd als Relatie/Kontaktpersonen bij een Kriterium. Het eerste effekt hiervan, is dat we voortaan als eerste moeten opgeven via wel Kriterium we de Generatie willen doen (zie voorbeeld Kriteria01). En om meteen maar een slag te maken, zie Kriteria02 voor een weergave van het resultaat nadat de Generatie heeft plaatsgevonden. Let op : er is dus geen feitelijk verschil meer met handmatig aan een Kriterium gekoppelde Relaties/Kontaktpersonen, en die uit een Generatie zijn ontstaan. Wat we echter ook zien, is dat de Handmatige Methode beschikbaar is gebleven, immers, vanuit Kriteria02 kunnen we gewoon nog Relaties/Kontaktpersonen Toevoegen, net zoals dat we Handmatig Relaties/Kontaktpersonen zouden kunnen Verwijderen. Als we nu weer naar -B- kijken, dan zien we dat er twee "hoofdmiddelen" beschikbaar zijn voor de manipulatie van de inhoud van een Kriterium (dus : wie krijgt de Mailing), namelijk 1. Iedere methode die haar output (adressen) in een Kriterium weet te plaatsen; 2. Handmatig. Uit 1 volgt dat niet alleen iedere methode is toegestaan, maar ook iedere methode "achter elkaar". Dus, als er twee funkties zuoden bestaan die Adressen Genereren, dan mogen die na elkaar worden uitgevoerd, om vervolgens de grootste gemene deler aan Adressen in een Kriterium te hebben staan. Als we nu naar Kriteria03 kijken, zien we dat deze funktie zich leent voor diverse verschillende Selekties, althans, waarvan we mogen verwachten dat het resultaat (de Adressen) anders is. Let wel, dit betreft één funktie zoals voor -B- bedoeld, doch uit deze funktie volgen al vele mogelijkheden voor Selektie, met allen vast wel ander resultaat. Probeer vervolgens zo te denken, dat als er een Mailing moet worden gegenereerd voor het personeel, dat dit trajekt van Mailen een aanvang neemt bij het maken van een Kriterium "Personeelfeest 15 Jaar" (etc.), gevolgd door het opstarten van de funktie van Kriterium03 met alleen "Mederwerkers" aangevinkt, en als de funktie (Generatie) zijn werk heeft gedaan, vinden we alle Mederwerkers onder het Kriterium "Personeelfeest 15 Jaar" terug. Is dat zo goed, dan zetten we de Mailing door naar een Campagne (zie straks), maar we kunnen ook nog wat mensen elimineren uit het Kriterum, of desgewenst toevoegen. -D-Recursieve Kriteria Klinkt moeilijk, maar is het niet en is wel noodzakelijk; Met dat we toestaan (zoals van oudsher) dat er Handmatig Adressen kunnen worden aangelegd (voorbeeld : Kerstkaart), moet een Kriterum kunnen worden gebruikt als input. Zie Kriteria04 alwaar bij het Toevoegen van een Kriterium onderin een K wordt ingevuld, wat verderop in het proces zal toestaan aan te geven welke Kriteria (mag dus meer dan één zijn), als Input moeten gelden voor welke Generatie ook die nog volgen gaat. Zie nu het verband ook met de "Kerstkaart" zoals zojuist genoemd -> als dit niet op deze wijze kon worden opgezet, dan zou het eindresultaat in "Kerstkaart" zelf staan, met als aanvulling nog wat meer mensen die zijn uitgenodigd voor het Uitje2007 (zie Kriteria04). En dus werkt het anders : Eerst Uitje2007 maken, vervolgens zeggen dat iedereen die een kerstkaart krijgt daar mag komen, waarna het eindresultaat in Uitje2007 staat. N.b.: Het selekteren van Kriteria op deze wijze wordt alhier niet verder uiteengezet, doch wat zal worden gedaan bij de behandeling van de aanstaande Mailingselekties (en waarbij sen Mailingselektie kan worden gezien als een Kriterium :yes:). Wat hier voor wat betreft de struktuur nog wel kan worden uitgelegd, is dat ieder resultaat van een Generatie weer als Input voor een volgende Generatie kan worden meegenomen. Dus, weer kijkend naar het voorbeeld Kriteria03, kan ook dat zorgen voor de aanvulling met mensen die naar het Uitje2007 gaan, waar e.e.a. dus nog steeds begint met de Kerstkaart, en het resultaat weer in Uitje2007 terechtkomt. De crux van het geheel is nu dat 1. Net zo veel Generatie Funkties als gewenst mogen bijdragen als gewenst aan het bestand met Adressen (RA Relaties/Kontaktpersonen van een Kriterium); 2. Voor een Generatie de bestaande Adressen in een Kriterium als basis mogen gelden (zelfde als 1, maar ook Handmatig aangemaakte); 3. Dit achteraf nog eens aangepast mag worden middels Handmatige wijzigingen. -E- Campagnes Als alles klaar staat in een (laatst gehanteerd ! -> begrijpen !!) Kriterium, kan alles worden doorgezet naar een Campagne. Zie Kriteria05. De Campagne is aldus waar het om is begonnen, en zou - het laatste voorbeeld handhavend - ook Uitje2007 kunnen heten. En, alles wat er uiteindelijk in een Campagne terechtkomt, dàt wordt 1 op 1 de Mailing. N.b.: ... wat niet helemaal waar is, want ook aan een Campagne kan nog worden toegevoegd. Deze stap op zich is bedoeld voor het met meerdere mensen werken aan de opbouw van de Mailing, waarbij iedereen als laatste stap zijn/haar resultaat toevoegt aan de Campagne (alleen de grootste gemene deler blijft daarin bestaan), waarna alles klaar is voor de daadwerkelijke generatie van de Mailings (Brief, Fax, Email, en zoals deze tercht zullen komen in de Kontakten). Nog een opmerking : Zowel bij het doorzetten naar een Campage, als bij het doorzetten van de Campagne naar de daadwerkelijke Mailing, kan nog een Selektie (Taggen) worden gemaakt uit de door te zetten gegevens. -F- Mailing Selekties Als aanvulling en eigenlijk buitenbeentje, hier nog genoemd wat binnenkort beschikbaar is : Mailing Selekties; Een Mailing Selektie betreft een per Kriterium op de zetten Selektie uit Relatiegegevens via alle daarvoor beschikbare middelen zoals zichtbaar in het CRM Menu, en e.e.a. via operatoren zoals < > = >= <= alsmede AND, OR, NOT. Iedere individuele Selektie, dus opgenomen in een Kriterium, kan weer zoals uitgelegd onder -D- Output hebben die als Input voor een volgende Selektie dient. Ook hier geldt dat -net zoals steeds- de Output terecht komt in een Kriterium, en dat het daarmee (-D-) is toegestaan deze ene methode "die alles al kan" te kombineren met het voorbeeld van Kriteria03. De Mailing Selekties zelf worden in een aanstaand topic uiteengzet. :wacko: |