Heart-Profit ERP
May 18, 2024, 02:40:14 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1] 2 3 4 5
  Print  
Author Topic: Omvormen artikel - 'Record not available' - systeem reageert niet meer (LOVIOT)  (Read 22799 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2580


View Profile WWW
« on: January 23, 2018, 01:58:58 pm »

We krijgen de laatste tijd regelmatig een vastloper wanneer we een artikel omvormen.

Menu 1-4-3-1 Raadplegen voorraaditems, F2 F omvormen (1e schermafdruk).
Je ziet dan de melding linksbovenin (2e schermadruk).
Rechtsbovenin het scherm staat 'Record not available' (zie 3e schermafdruk).

Soms gaat hij door wanneer iemand in het bedrijf Profit vrijgeeft.
Dat kan iemand van de administratie zijn, of bv iemand van de klantenservice.
De overlevering vertelt helaas niet in welke funktie ze op dat moment zaten.
Maar 'vroeger' hadden we dit probleem bij het omvormen nooit.


* 1-4-3-1 Raadplegen voorraaditems F2 F omvormen.png (46.93 KB, 691x735 - viewed 272 times.)

* 1-4-3-1 Raadplegen voorraaditems F2 F omvormen fout.png (315.22 KB, 721x523 - viewed 265 times.)

* 1-4-3-1 Raadplegen voorraaditems F2 F omvormen fout Record not available.png (197.46 KB, 515x369 - viewed 248 times.)
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5360


View Profile WWW
« Reply #1 on: January 23, 2018, 02:26:25 pm »

Hmm... ik kan nu even niet zoeken op het forum, maar, ik denk dat dit te maken had met het feit dat een bepaalde tabel (ADOB) te groot aan het worden is. De data die daarin zit wordt zo goed als niet gebruikt, dus, ik ben die even wat aan het opschonen. Als dat klaar is, zul je vanavond even tabel ADOB moeten reorganiseren (als iedereen die tabel heeft vrijgegeven), dan vermoed ik dat het probleem is opgelost.

Nb: Merk op dat ADBO ook de 2 GB grens aan het benaderen is.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2580


View Profile WWW
« Reply #2 on: January 23, 2018, 02:39:33 pm »

Ok dank alvast. ADBO zit al op 1,88Gb > ik check de verkenner en zie dat dit alweer 1.971.400 kB is.
Mocht de ADBO nu 1,99Gb zijn, of maar 1.999.999 kB? Want dat 2e komt al heel snel dichtbij.
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5360


View Profile WWW
« Reply #3 on: January 23, 2018, 05:56:56 pm »

1,99 GB.

ADOB heb ik opgeschoond, en is gereorganiseerd. Ik vermoed dat je 'record is not available' nu verdwenen is.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2580


View Profile WWW
« Reply #4 on: January 23, 2018, 08:29:18 pm »

Dank je - wanneer het nog eens voorkomt meld ik me.
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5360


View Profile WWW
« Reply #5 on: January 24, 2018, 08:31:23 am »

Ok.

Weet overigens dat we voor andere grote tabellen, zoals jouw ADBO, ook gewoon 'opschoonfunkties' hebben. Zo zouden we met een runnetje ervoor kunnen zorgen dat we alle boekingen van bijvoorbeeld 1999 t/m 2009 historisch maken, hetgeen vast wel aardig wat ruimte vrijmaakt in ADBO om er weer jaren tegenaan te kunnen. Het runnetje wat ik dan in gedachte heb, verwijdert hooguit de mutaties, maar verandert niets aan je periode totalen. Je kunt dan dus nog gewoon balansen blijven printen, maar, alleen op periode grenzen (dus heel januari 1999, maar niet van 3 januari 1999 14:00 t/m 16 januari 1999 20:00). Vanzelfsprekend kun je ook geen boekingsmutaties meer opvragen over de perioden waarin je e.e.a. verwijderd hebt, maar... of je nog zoveel doet met 1999 t/m 2009?

Merk daarbij ook op dat we je data niet echt 'weggooien'; ze wordt formeel 'historisch' gemaakt. Mocht je ooit besluiten over te stappen op een onderliggende database die in staat is om met veel meer data overweg te kunnen (Advantage Database Server) dan wordt die data bij de migratie naar ADS gewoon weer toegevoegd.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2580


View Profile WWW
« Reply #6 on: January 24, 2018, 10:20:07 am »

Helaas gaat het nog steeds fout bij het omvormen.
Hij liep wel door toen collega die in statistieken zat (menu 8-...) Profit vrijgaf.

Bedankt trouwens voor de suggestie mbt ADBO - ga het overleggen.

Logged

Heart-Profit company ID: BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4072


Just testing


View Profile WWW
« Reply #7 on: January 24, 2018, 10:40:32 am »

Pascal, de situatie waar Wouter het over heeft van "te groot worden" in deze, betreft niet 2GB maar rond de 1GB (2GB is domweg een harde limiet en als je die overschrijdt gaat het echt fout). Dus sorteer eens op grootte in ieder van de directories (LOPF en ADPF zal wel voldoende zijn) en kijk eens of tabellen rond de 1GB zijn (zeg even van 950MB tot 1.1GB en daarboven is niet erg meer - tot 2GB natuurlijk).

Voor zover van belang, vergeet niet dat 1GB niet 1.000.000 enz. is, maar 1.024xxx.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2580


View Profile WWW
« Reply #8 on: January 24, 2018, 11:20:56 am »

Ok - ik heb even gekeken. De grootste bestanden op G:\FOX\LO\LOPF en G:\FOX\AD\ADPF staan hieronder.
Naast ADBO.DBF komt alleen LOOA.DBF in de buurt van de 1Gb.


* G_FOX_LO_LOPF.png (8.83 KB, 593x102 - viewed 201 times.)

* G_FOX_AD_ADPF.png (15.4 KB, 589x178 - viewed 205 times.)
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4072


Just testing


View Profile WWW
« Reply #9 on: January 25, 2018, 08:08:43 am »

Misschien heeft iemand die bestanden wel open in Excel Wink ...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5360


View Profile WWW
« Reply #10 on: January 25, 2018, 08:16:34 am »

Merk op dat het 1 GB probleem leidt tot een 'record is not available' en die melding in de recentelijk geplaatste schermprint er niet meer staat.
Er staat nu hooguit 'reageert niet' wat gewoon echt even zo kan zijn omdat er iets anders druk is.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2580


View Profile WWW
« Reply #11 on: January 25, 2018, 08:42:36 am »

Over die 'reageert niet'... ik ben niet 100% zeker of deze wel of niet in het scherm stond. Op m'n foto van mobiel valt meest rechtse deel v/h scherm weg.

Ik weet wel dat in dit geval een administratie-medewerker in statistieken zat (menu 8-...).
Dus heel goed mogelijk dat hij iets met Grootboek 70000.0 deed / bezet hield. Temeer omdat het probleem was opgelost op het moment dat de administratie-medewerker F10, F7 deed in Profit.

Ik hou het vooralsnog in de gaten - wanneer het scherm weer verschijnt check ik de oorzaak. Dus of het opnieuw komt doordat iemand in de Statistieken zit en/of het opgelost is wanneer deze Profit vrijgeeft.
Logged

Heart-Profit company ID: BS
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2580


View Profile WWW
« Reply #12 on: February 01, 2018, 08:46:02 am »

Het probleem blijft zich voordoen, bij deze de schermafdrukken.
Misschien dat jullie met deze info iets kunnen?

Administratie en mensen van Klantenservice laten vrijgeven, maar dit loste het probleem niet op (er stonden nog wat sessies open van mensen die van de plek waren die we niet snel konden bereiken, dus niet bij iedereen is Profit vrijgegeven).
Vervolgens Profit afgebroken en Profit opnieuw gestart en gereorganiseerd. Het omvormen is wel goed gegaan zover we konden zien.


* Topic 28320.png (196.02 KB, 1012x213 - viewed 189 times.)

* Topic 28320b.png (265.12 KB, 714x412 - viewed 189 times.)
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5360


View Profile WWW
« Reply #13 on: February 01, 2018, 10:02:26 am »

Uit je laatste schermprint blijkt dat je nog steeds 'Record is not available' krijgt. Tsja... de enige tabel die hier gebruikt wordt (in AD) en die boven de 1 GB zit, is ADBO zelf met 1,86 GB. Ondanks dat hier net zo goed 'Record is not available' op zou moeten kunnen voorkomen, zijn we dit in praktijk nog niet tegengekomen, behalve nu bij jullie, waarbij ik er vanuit ga dat het ADBO moet zijn bij de gratie dat dit de enige tabel in AD is die nu nog boven 1 GB zit.

Een oplossing, behoudens de ADS versie van Profit, zou hem zitten in het opschonen van de tabel ADBO.

Ik heb die tabel zojuist even wat voor je geanalyseerd:

De tabel is nu 1,86 GB groot.
Ondanks dat je er ook andere administraties in voert, komt zo'n 99% van je boekingen uit BBB-BETON.

Stel dat we alleen voor bedrijf BBB-BETON de ADBO mutaties opschonen van 1999 t/m 2011 dan zou dit je ADBO bestand met zo'n 1,12 GB doen verminderen. Over die periode kun je dan gewoon nog steeds rapporteren, mits op periode grenzen (je periode totalen blijven immers bestaan); mutaties kun je niet meer opvragen, maar ja, doe je dat nog over 2011 of daar voor?

Je ADBO zou dan van 1,86 GB naar 0,74 GB gaan waarmee ze ver genoeg onder de 1 GB komt om dit probleem niet meer te laten optreden.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2580


View Profile WWW
« Reply #14 on: February 01, 2018, 10:47:55 am »

Heb het even besproken - hoe klein wordt ADBO wanneer je t/m 2007 of 2008 verdicht - is dit ook voldoende?
En als ik het goed begrijp kun je alle data weer importeren wanneer je overgaat op ADS?
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Pages: [1] 2 3 4 5
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.03 seconds with 20 queries.