Heart-Profit ERP
May 18, 2024, 11:30:59 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1] 2 3  All
  Print  
Author Topic: Taaltekstregel van artikelgroep - tekst printen op offerte/kontrakt/..  (Read 15347 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2580


View Profile WWW
« on: July 15, 2013, 10:21:28 am »

We komen niet altijd uit met de 3 verlengde tekstregels van een artikel.
Bijvoorbeeld wanneer het artikelen betreft met een lange omschrijving die ook nog eens bv in een machinaal pakket zitten.

Zie bijvoorbeeld artikel BKKK8URFOE met verlengde tekst:
BSV-betonstraatstenen 8 cm.
Machinaal elleboog/keper op pallet
Duracolor Urali Fondo nr. 1379 ECOTON

Dit zou eigenlijk moeten zijn:

BSV-betonstraatstenen 8 cm.
Duracolor Urali Fondo nr. 1379 KOMO
ECOTON MILIEUKEUR
Machinaal pakket elleboog/keper
Geleverd op statiegeldpallets

Wat opvalt is dat veel tekstregels bij artikelen universeel zijn. Bijvoorbeeld de tekst “Ecoton” of “machinaal pakket”. Dat zijn teksten die we prima kunnen vervangen door universele teksten hangend aan een artikelgroep.
Zo zou je bijvoorbeeld een artikelgroep “TRE” kunnen hangen aan alle Ecoton producten en bij dit producten de tekst “ECOTON MILIEUKEUR” kunnen hangen. Etc.

Nu zit er bij artikelgroepen ook een mooie funktie Taaltekstregels toevoegen (onder 1-1-3-1-1 Raadplegen artikelen, SHIFT-F9 Taaltekstregels).
Wanneer we een groep TRE zouden aanmaken voor “machinaal pakket” met daaraan gekoppeld een taaltekstregel “Machinaal pakket”, dan kunnen we dit mooi gebruiken in offertes/verkooporders/kontrakten etc.
Ik neem aan dat voor deze taaltekstregel er wel een variabele beschikbaar moet zijn (/gemaakt moet worden) die we in de layout kunnen gebruiken (?).

Kunnen jullie dit maken?
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4072


Just testing


View Profile WWW
« Reply #1 on: July 15, 2013, 11:34:56 am »

Ik snap 'm.

Ik kan me voorstellen dat de volgorde van belang is;
Ten eerste zullen we iets moeten zeggen van : Eerst de normale Omschrijvingen zoals die vandaag de dag al bestaan (maar op zich gestuurd door jullie zelf want kwestie van betreffende Layout Variabelen als eerste opnemen) maar :

Wat ik bedoel is dat als je zodirekt 3 Artikelgroepen aan de orde hebt, dat je volgens mij er rekening mee moet houden dat de teksten van die die Artikelgroepen in willekekeurige volgorde komen. Ok, zal wel op alfabetische volgorde van Artikelgroep ID worden, maar ik weet niet of dat nu wel lekker stuurbaar is. Dus :
Als die volgorde niet van belang is kom ik er wel uit, maar anders moeten we (samen) even verder denken ...

Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2580


View Profile WWW
« Reply #2 on: July 15, 2013, 12:01:39 pm »

Om controle te houden over de volgorde van de teksten is het misschien handig om per artikelgroep een variabele aan te kunnen vragen.
En/of hiervoor een bepaalde range van artikelgroepen te reserveren en hiervoor de variabelen beschikbaar te stellen (groep 000 t/m 099 ofzo?).

Je kunt dan de specifieke groepen op de plek zetten die je zelf wilt, dus de groep met "ECOTON MILIEUKEUR" na de verlengde tekstregels v/h artikel zelf maar voor de regel "machinaal pakket".
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4072


Just testing


View Profile WWW
« Reply #3 on: July 15, 2013, 02:52:15 pm »

Ja duidelijk, en zoiets had ik ook wel bedacht, maar dat houdt nog niet in dat je het echt in de hand hebt. Immers, de teksten gaan zodirekt overal vandaan komen, zijn eventueel alleen goed leesbaar relatief aan elkaar, terwijl als jij (stel) 30 van die teksten elementair registreert weet je al wel dat er misschien 3 tegelijk kunnen optreden in de praktijk, maar niet welke 3.
Is wel beter dan helemaal geen volgorde natuurlijk.

Als je dit ziet zitten ga ik wel kijken wat er moet gebeuren hier.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2580


View Profile WWW
« Reply #4 on: July 15, 2013, 04:16:11 pm »

Klinkt goed.
We verwachten met zo'n 20 groepen de komende jaren vooruit te kunnen (maar ik weet ook dat de praktijk je vaak sneller achterhaalt dan je zelf verwacht).

PS: we gebruiken momenteel groepen beginnend met 1, 2, 3, 4, 5 en 8.
Als het aan ons ligt zou het handig zijn om bv artikelgroep 900 t/m 999 te reserveren voor deze variabelen.
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4072


Just testing


View Profile WWW
« Reply #5 on: July 16, 2013, 07:21:14 am »

Nu eens zien of er niet te veel bij komt kijken ...
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4072


Just testing


View Profile WWW
« Reply #6 on: July 16, 2013, 08:41:28 am »

Quote
Als het aan ons ligt zou het handig zijn om bv artikelgroep 900 t/m 999 te reserveren voor deze variabelen.

Dat maakt denk ik niet uit. Althans, ons niet.

Bij de Artikelgroep komt een rubriek Print Sorteerkode erbij (wat mij betreft onder de Kenmerken op een aparte regel en waarbij de onderste twee Webshop gerelateerde rubrieken naar Tabblad 2 verhuizen). 2 uur.

N.b.: Let erop dat de Taaltekstregels per Taal zijn en domweg niet worden gevonden als er geen Taaltekregels in de Taal van de Debiteur bestaan.

Nu wordt het lastig, omdat de Variabele Layouts eigenlijk geen "herhalings"mechanisme kennen voor zo'n 1 op veel relatie als deze. Dus, we hebben niet alleen 6 "domme" Layoutvariabelen nodig ... deze moeten voor iedere nieuwe ontdekte Artikelgroep waar het op dat moment afgedrukte (af te drukken) Artikelnummer aanhangt opnieuw worden bepaald. En dat zal dan op zich ook nog wel, maar hoe definieer je dit in je Layout ?

Ik zie zo snel geen andere mogelijkheid die "simpel" blijft dan het maken van een funktie (volgens mij nieuw voor de Variabele Layouts) waarvan de aanroep eruit ziet als @LanguageTextItemGroups eventueel voorafgegaan door (font) instellingen zoals altijd, en op zich gedefinieerd op een relatieve regel als onderdeel van de Herhalende Regel faciliteit met verder horizontale positionering.

Op zo'n regel waar de Taaltekstregel komt kan ook niets anders verschijnen, en al wat er verder gebeurt is dat het programma alle gekoppelde Artikelgroepen afloopt en alle Tekstregels van iedere gevonden Artikelgroep afdrukt. Zelf zou ik denken dat tussenliggende lege regels ook moeten worden gerespekteerd (niet de laatsen uit een Taaltekst setje, maar wel de eerste(n) opdat je lege regels kan kreëren als je dat leuk vindt.

Additioneel lastig is het denk ik dat een eventuele Voettekst gerespekteerd moet blijven worden, en dat onze funktie er dus rekening mee moet houden dat het blad vol raakt en een Voettekst realiseert plus een Koptekst op het nieuwe blad.

Zodra de funktie wordt aangeroepen zullen alle gevonden Artikelgroepen worden gesorteerd op de Print Sorteerkode en de Artikelgroepen zonder Print Sorteerkode komen ONDERaan.

Overigens ga ik er vanuit dat de @ funktie kan achterhalen wat het aktieve Artikelnummer is.

Zoiets denk ik, en dat voor 12 uur.
Totaal 14 dus.
E.e.a. onder het voorbehoud van iemand hier die mij later kan vertellen dat wat ik dacht te laten kunnen werken totaal onmogelijk is.












Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2580


View Profile WWW
« Reply #7 on: July 16, 2013, 04:25:58 pm »

Bedankt voor de info.
Ik heb het alvast doorgenomen met Verkoop, maar gezien de impact van deze aanpassing willen we het graag met meer mensen overleggen, waardoor het na de bouwvak wordt voordat we akkoord kunnen geven.

Wel alvast de volgende vragen/opmerkingen van onze kant:

N.b.: Let erop dat de Taaltekstregels per Taal zijn en domweg niet worden gevonden als er geen Taaltekregels in de Taal van de Debiteur bestaan.
Is goed, geeft ons ook de mogelijkheid een NEDK1 en DLDK1 te gebruiken voor NL en Duitse klanten.

Quote
Op zo'n regel waar de Taaltekstregel komt kan ook niets anders verschijnen
Dit is prima.
Hoeveelheden, verschijningsvormen en prijzen staan op de 1e repeterende regel van het artikel (1e verlengde tekstregel variabele HH:VTART1). De taaltekstregels komen daar ergens onder, wat goed is.
Kunnen we wel aangeven in welke Kolom de tekst moet beginnen? Dat het dus recht onder de verlengde tekst begint?

Quote
Additioneel lastig is het denk ik dat een eventuele Voettekst gerespekteerd moet blijven worden, en dat onze funktie er dus rekening mee moet houden dat het blad vol raakt en een Voettekst realiseert plus een Koptekst op het nieuwe blad.
Zeker belangrijk, offertes, verkooporders en kontrakten beslaan al snel meerdere pagina's.

Quote
Zodra de funktie wordt aangeroepen zullen alle gevonden Artikelgroepen worden gesorteerd op de Print Sorteerkode en de Artikelgroepen zonder Print Sorteerkode komen ONDERaan.

Overigens ga ik er vanuit dat de @ funktie kan achterhalen wat het aktieve Artikelnummer is.
Kunnen we deze teksten op alle layouts waar nu de verlengde tekst v/h artikel op staat, de taaltekstregels ook toevoegen? Dus op de offerte, verkooporder, kontrakt, opdrachtbevestiging en faktuur?

En kunnen we per variabele layout aangeven welke teksten afgedrukt worden, net zoals nu kan? Bij fakturen hoeft bv niet alle informatie mbt de verwerking van een artikel te staan die op een offerte of verkooporder wel moeten staan.

Quote
Zoiets denk ik, en dat voor 12 uur.
Totaal 14 dus.
E.e.a. onder het voorbehoud van iemand hier die mij later kan vertellen dat wat ik dacht te laten kunnen werken totaal onmogelijk is.
Lees ik het goed dat de 14 uur inclusief de variabelen is?
Je hoeft dus niet per aangemaakte taaltekstregel een x bedrag te betalen omdat er een extra variabele aangemaakt moet worden?
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4072


Just testing


View Profile WWW
« Reply #8 on: July 17, 2013, 07:38:12 am »

Quote
Kunnen we wel aangeven in welke Kolom de tekst moet beginnen? Dat het dus recht onder de verlengde tekst begint?

Ja.

Quote
Kunnen we deze teksten op alle layouts waar nu de verlengde tekst v/h artikel op staat, de taaltekstregels ook toevoegen? Dus op de offerte, verkooporder, kontrakt, opdrachtbevestiging en faktuur?

Yep.

Quote
En kunnen we per variabele layout aangeven welke teksten afgedrukt worden, net zoals nu kan? Bij fakturen hoeft bv niet alle informatie mbt de verwerking van een artikel te staan die op een offerte of verkooporder wel moeten staan.

Nope. Dan zou er nog een rubriek bij moeten in de Artikelgroep met een soort van selektie gegeven, zoals 125. De @ funktie kan dan een parameter krijgen en die geef je voor de Faktuurlayout mee als 14. Onze 125 Artikelgroep doet nu mee (want de1 zit erin) net als alle andere Artikelgroepen met een 1 of een 4 in dat selektie gegeven. Kost 1,5 uur meer.

Quote
Lees ik het goed dat de 14 uur inclusief de variabelen is?

Er zijn geen Layout Variabelen aan de orde ... Dus, ja, inklusief zeg maar.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2580


View Profile WWW
« Reply #9 on: July 17, 2013, 09:42:55 am »

Klinkt goed allemaal! Nog wel een vraag over de selektie-rubriek bij artikelgroep:
Quote
Nope. Dan zou er nog een rubriek bij moeten in de Artikelgroep met een soort van selektie gegeven, zoals 125. De @ funktie kan dan een parameter krijgen en die geef je voor de Faktuurlayout mee als 14. Onze 125 Artikelgroep doet nu mee (want de1 zit erin) net als alle andere Artikelgroepen met een 1 of een 4 in dat selektie gegeven. Kost 1,5 uur meer.
Kunnen in deze selektierubriek ook letters gebruikt worden? Zoals ik het nu lees kun je met alleen cijfers 10 unieke waardes gebruiken (0-9) en dan lopen we in de toekomst misschien een keer tegen de limieten van het systeem aan.
Met letters erbij heb je alweer 26+10=36 unieke selekties.

Als ik het goed begrijp werkt het zo:
Tekst van artikelgroep met selektierubriek '1' en '10' zullen allebei worden weergegeven wanneer je in de layout aangeeft dat artikelgroepen met een '1' in de selektierubriek moeten worden weergegeven.
Ik neem aan dat wanneer je in de layout aangeeft dat '10' geprint moet worden, alle artikelgroepen met 1 en 0 in de selektie geprint worden.
Met letters erbij heb je meer mogelijkheden.
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4072


Just testing


View Profile WWW
« Reply #10 on: July 17, 2013, 10:20:36 am »

Klopt allemaal. En wat mij betreft mag je *&^!@#$ er ook inzetten als je dat leuk vindt.

Geen idee of je er straks zelf nog iets van snapt, maar dat is weer iets anders. smile
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2580


View Profile WWW
« Reply #11 on: July 17, 2013, 10:25:20 am »

Heel mooi.
Inmiddels al met meer mensen kunnen overleggen en voor 15,5 uur is het akkoord bevonden, bij deze smile
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4072


Just testing


View Profile WWW
« Reply #12 on: July 17, 2013, 11:04:09 am »

Oh ... Nu moeten we nog gaat werken ook ? swoon

Ok, leuk. Bedankt !
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2580


View Profile WWW
« Reply #13 on: July 17, 2013, 12:11:17 pm »

Alsjeblieft Wink , ben benieuwd naar het resultaat!
Logged

Heart-Profit company ID: BS
pascal
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2580


View Profile WWW
« Reply #14 on: July 18, 2013, 11:42:00 am »

Aansluitend hierop kwam nog de volgende vraag naar boven:
Wanneer je nu de teksten van een artikel wilt checken doe je 1-1-1-1 F2, C Verlengde teksten en doe je F1 bij de taalkode waarvan je de teksten wilt zien.
Kun je ook zo'n raadpleegschermpje maken waarin alle teksten v/h artikel weergegeven worden?
Dus de verlengde teksten met daaronder de taaltekstregels horend bij de betreffende taalkode?
Zou als controlemiddel wel handig zijn - ook om de volgorde te controleren.
Logged

Heart-Profit company ID: BS
Pages: [1] 2 3  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.028 seconds with 20 queries.