Heart-Profit ERP
May 18, 2024, 03:20:44 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1] 2 3 4 5
  Print  
Author Topic: voortgang implementatie CLP in Heart  (Read 20787 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« on: March 05, 2010, 11:06:59 am »

Peter, zou je in deze topic zo af en toe aan willen geven wat jullie willen gaan aanpassen en wanneer je plant dit af te hebben.
Dan houden we een beetje de voorgang in de gaten
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #1 on: July 23, 2010, 01:33:39 pm »

Peter,

Ik heb in het Chat deel van het forum een oproep gedaan naar de andere Heart users mbt GHS label printing.
Dit mede omdat het aan jullie kant erg stil blijft.

Hoever zijn jullie met de opzetten van de functionaliteit om OF de symbolen en RS zinnen van de WMS te tonen en printen OF om de symbolen en PH zinnen van de GHS/CLP te tonen en printen?

mvg

Marco
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4072


Just testing


View Profile WWW
« Reply #2 on: July 23, 2010, 03:26:59 pm »

O jee, exkuses, maar ik heb de eerste post in dit topic echt nooit gezien !

Ok ... We hebben nog niet veel meer gedaan dan jij weet (wat feitelijk het belangrijkste deel is), met als doel het zo lang mogelijk kunnen "uitstellen" om achter definitieve beslissingen te komen. Je weet denk ik nog wel welke aanmerkingen ik zelf heb aangaande "onmogelijke" zaken, en ik wil niets voor niets doen.

Ik heb de hele tijd gedacht dat we er na de vakanties wel aan kunnen beginnen, maar denk op dit moment dat dit nog steeds onnodig te vroeg is.
Hiernaast wordt het wèl tijd om eens uit te werken hoe we met z'n allen nu denken om te gaan met twee systemen naast elkaar;
Voor mij is het goed als jij nog eens een voorzetje geeft (waarbij je wat mij betreft niet hoeft te denken aan mijn mitsen en maren), maar ik schiet gemakkelijker ergens op dan dat ik het verkeerd verzin. smile
Wil je dat doen ?
Kan wat mij betreft in dit topic.

Voor anderen : Als ik geen inmenging zie (afkeur noch goedkeur) dan heb je straks werkelijk pech als het "voor jou" anders blijkt te hebben gemoeten. Vergeet niet, het is voor jullie, en niet voor mij, en mijn advies is om er zeer serieus mee om te gaan, of anders kan je straks domweg niet meer opereren. Doe maar net zo serieus als Marco, dan komt het denk ik wel goed (Marco is nog 10 keer positiever dan ik, dus schroom niet om mee te denken !!).

Dank,
Peter
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #3 on: July 23, 2010, 03:35:28 pm »

Luilak....

Maar OK, Ik zal beginnen met het opzetten van wat er minimaal in Heart aangepast moet worden.

Let wel: er moet een fundamentele keuze gemaakt worden hoe je om wenst te gaan met de data:

(1) Heart faciliterd alleen dat de gegevens (symbolen/P-zinnen/H-zinnen en EU zinnen) ingevoerd worden met de nodige vaste teksten per taal
(vergelijk huidige systeem onder 1.1.1.1.F2.J)

(2) Heart waagt de spring naar een SDS systeem met klassificatieregels en mogelijkheid deze per artikel aan te passen en te overrulen (regels zijn een stuk complexer geworden dan bij de WMS!!!)

Mijn persoonlijke insteek is gericht op (1) daar wij nu toch al draaien met chemges naast Heart.
Voor (2) kan ik wel een weekje cursus geven maar dat uurtarief zal denk ik niemand blij van worden (behalve ikzelf dan... smile smile)

Maar om voor de werknemer relevante informatie op bonnen te krijgen en om eventueel labels te kunnen maken is (1) voldoende.

Dus die keuze ligt eerst bij jou Peter.

En (1) hebben we al doorgesproken en kan ik zo in een documentje verwerken.

mvg

Marco
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #4 on: July 23, 2010, 05:18:07 pm »

Eerste stukje, zo even uit de losse pols

Optie 1:

Binnen de EU komen er nu nieuwe zinnen en symbolen tevoorschijn.
Er kan hier gebruik gemaakt worden van dezelfde functionaliteit als die in Heart al aanwezig is onder functiepas 1.1.1.1.F2.J

Dit vereist wel een paar aanpassingen:

Nieuwe zinnen

Tabel LORS heeft een extra indicator veld nodig voor keuze WMS/GHS om de zaken goed gescheiden te houden.
Ook hieraan gekoppelde bestanden zoals LORA zullen deze indicator moeten volgen.

Immers in de periode 2010-2017 kunnen beide wijzen van labelling toegepast worden.

Key van de H-zinnen moet > 12 zijn
Key van de P-zinnen moet > 18 zijn

Conclusie key moet op 20 gezet worden, is nu 12 posities, dus moet aangepast worden.
Daarnaast moet invoermasker op alle schermen de nieuwe indicator respecteren en moet het masker de P, EU en H prefix accepteren. (is nu alleen R, S en P)

Voor wat betreft de print variabelen moeten alle RS variabelen gedubbeld worden naar de nieuwe waarbij de volgorde moet zijn H, EU en dan P.

Nieuwe symbolen

Ook hier moet een indicator gemaakt worden om de oude  en nieuwe wet te kunnen scheiden.
Lengte van het nieuwe keyveld = 5 posities, dus dit veld moet met 2 posities uitgebreid worden
Voor wat betreft print variabelen moeten deze dus ook beschikbaar komen.

Artikelniveau

Op artikelniveau moet ook een indicator komen om aan te geven of een item volgens de oude of de nieuwe wet gelabeld dient te worden.

Daar zit nog een probleem.
Momenteel overstijgt debiteur label format het artikel niveau.
Mijn inziens is dat voorlopig alleen op te lossen door de trigger bij artikel te plaatsen en dan bij debiteur 2 labelformats op te kunnen geven.

Zelfde geldt voor in ons geval de print productieorder.
Ook deze moet op basis van de artikeltrigger de oude c.q. nieuwe gekoppelde zinnen en symbolen geven.

Wat blijft er dan nog over:

Er zijn nog teksten die geen nummer hebben maar wel verplicht kunnen zijn. Daar moeten we een oplossing voor vinden.
Misschien een T-code erbij of zo, moet in ieder geval nog opgelost worden
Daarnaast eist de nieuwe wetgeving dat alle teksten die veiligheid relevant zijn ook in alle talen beschikbaar gesteld worden op een label van de talen van de H zinnen op het label.
Dus daar moet gewerkyt worden met taalafhankelijke artikelteksten.


MSDS berekenen

Wel of niet dat is de vraag….



Operationeel technisch:

De nieuwe pictogrammen zijn 2 kleuren (rood zwart).
Lege diamanten zijn niet toegestaan.

Opties:
(1)   Print zwarte diamant over voorbedrukte rode (lege) diamand.
(2)   Print in kleur (Dit vereist een goede kleurenprinter driver en wat support van Heart om draaiend te krijgen in PCL of Postscript)
(3)   Maak voor elk aantal rode diamanten een voorbedrukte labelstock
(4)   Zie mijn post voor de chemges gebruikers


« Last Edit: July 23, 2010, 05:24:23 pm by mdekraa » Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4072


Just testing


View Profile WWW
« Reply #5 on: July 26, 2010, 01:28:31 pm »

Geweldig zo ver.

Voor de zekerheid toch de vraag : betrof dit een expliciet denken aan twee systeem naast -/door elkaar ?
Immers, dit is wat ik het minst zie zitten.

Dank.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #6 on: July 26, 2010, 01:52:34 pm »

Ja,

Wetgeving is opgebouwd in termijnen:

CLP labels op grondstoffen en eindproducten (mengsels) mag sinds vorig jaar

Op grondstoffen en in de wet vermelde mengsels eind dit jaar verplicht, uitgezonderd een uitverkooptermijn van 2 jaar voor de goederen die al in de handel zijn gebracht.

In 2015 moeten ook alle mengsels CLP labels krijgen
Ook dan weer diezelfde 2 jaar uitverkooptermijn voor goederen welke al in de handel zijn gebracht.

Dus in 2017 moet alles CLP gelabeld zijn.

PS
Je mag NOOIT beide labels op 1 verpakking aanbrengen!


Voor MSDS geldt trouwens dat alle grondstoffen t/m 2015 beide klasseringen moeten tonen (ook al ben jij over jouw klant die het weer in een mengsel gooit mag de oude klassering tot 2015 blijven voeren en jij moet zeggen wat die indeling volgens de oude klassering is.)

Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4072


Just testing


View Profile WWW
« Reply #7 on: July 26, 2010, 03:18:27 pm »

Ok. Alleen ik zie het niet helemaal terug. Tenminste, niet voor de essenties die ik in theorie zie.

Denk aan de registratie van inkomende produkten/MSDSen, idem voor je eigen produktie en hoe we dan de output dubbel en op twee manieren maken, je eigen halffabrikaat wat op twee manieren input is naar je eindprodukt, je CASnr registratie definities.

Begin maar met te denken dat je bovenstaande allemaal dubbel moet gaan doen terwijl je het voor de GHS allemaal nog lang niet weet.

Gaan we dit inderdaad allemaal dubbel definiëren en bijhouden, of gaan we iets verzinnen waardoor de GHS wel voldoende is ?
Her eerste mag, maar ik weet niet hoe.
Het tweede mag niet, maar ik weet vast wel hoe.

En nu ?

Vergeet vooral niet dat als je "nu" een oude methode MSDS krijgt toegeworpen, dat je deze zelf mag omzetten naar GHS. Of ga je wachten tot iedereen dat aanlevert in 2011 ?

Volgens mij kan je nog het beste vervroegd pensioen aanvragen, met verlaagd salaris. Kan je altijd nog cursussen geven in hoe het niet moet/wrkt.

Hoe dan ook, en nu ?
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
pwoelders
Helper
*
Offline Offline

Posts: 89


View Profile
« Reply #8 on: July 26, 2010, 03:28:27 pm »

Ook wij zijn erg geïnteresseerd in de implementatie van CLP.
Maar aangezien wij geen stoffen verkopen, maar alleen mengsels, hoeven wij pas per 2015 de etiketten en MSDS-en omgeschakeld te hebben op CLP.
Wat op dit moment actueler is voor ons, is de wijziging van de Annex II van REACH, waarin o.a. staat dat ook symbolen (dus niet alleen de tekst van een symbool, zoals nu het geval is) moeten worden geprint op een MSDS (nu nog in rubriek 15, maar vanaf december in rubriek 2). Dit mag overigens gewoon in zwart-wit.
Graag vernemen wij of jullie hier al mee bezig zijn.

Vrgr

paul
Logged

Heart-Profit company ID : MA
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #9 on: July 26, 2010, 05:01:42 pm »

Vergeet vooral niet dat als je "nu" een oude methode MSDS krijgt toegeworpen, dat je deze zelf mag omzetten naar GHS. Of ga je wachten tot iedereen dat aanlevert in 2011 ?

Iedereen die een stof maakt c.q. importeerd in de EU is vanuit REACH verplicht om eind dit jaar die stof met labelingsvoorschrift aan te melden bij de C&L Database (Classification en Labelling)
Iedereen weet dan hoe een stof gekenmerkt moet worden.

http://echa.europa.eu/clp/inventory_notification_en.asp

Dat een ieder niet blij wordt van een transitie periode van 7 jaar is duidelijk.
Echter deze is bijna 1:1 gekoppeld aan de eisen van de REACH beoordelingen (lopen ook in 2015 af !)

Vandaar deze spagaat in wetgeving


Pwoelders is trouwens niet correct:
Ook de AI vraagt de CLP labnelling voor stoffen op jouw terrein en ik weet zeker dat je dan wel mengsels verkoopt, maar de regels gaan ook op voor jouw mensen en op een productieorder zul je dadelijk dus R10 krijgen voor een mengsel dat jij als grondstof inzet, maar voor een pure stof moet je dus de H-zin gaan communiceren naar jouw mensen.
Ook moet de leiding markering e.d. aangepast worden naar CLP en ADR. enz. enz.
We praten hier niet alleen over de kant van de klant maar ook over jouw verantwoording als werkgever.

Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #10 on: July 26, 2010, 05:05:51 pm »

Wat op dit moment actueler is voor ons, is de wijziging van de Annex II van REACH, waarin o.a. staat dat ook symbolen (dus niet alleen de tekst van een symbool, zoals nu het geval is) moeten worden geprint op een MSDS (nu nog in rubriek 15, maar vanaf december in rubriek 2). Dit mag overigens gewoon in zwart-wit.

Er verandert nog wel wat meer in de SDS.
In de nieuwe wettekst staat namelijk op veel plekken nu nog "can" en dat is op de meeste plaatsen vervangen door "shall".
Dus waar je voorheen bij een rubriek in de SDS aangaf : n/a mag dit veelal neit meer tenzij je daarbij een motivatie geeft waarom niet.
Je krijgt ook hier nog aardig wat voor jouw kiezen....

Maar als je daar meer over wilt discussieren kun je beter een aparte tread openen in de MSDS sectie.

Hier beperk ik me liever tot de schermen en tabellen structuur van Heart.
De uitwerking naar een nieuwe stijl MSDS is een veel breder verhaal.
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4072


Just testing


View Profile WWW
« Reply #11 on: July 28, 2010, 02:04:38 pm »

Quote
Hoe dan ook, en nu ?

Heren, maar dames ook hoor smile ...

Ik kan me voorstellen dat niet iedereen het forum leest (sterker, de meesten doen dat niet, en klagen tegelijkertijd dat ze nooit eens iets horen), maar met het hoofd in het zand steken gaan we er niet komen. Gewoon, omdat *wij* het niet zien zitten.
Lees desnoods nog even enkele posts terug, waar bovenstaande quote uit komt.

Ik neig naar het volgende :

Eenieder die helemaal zelfstandig in Profit z'n MSDSen regelt (en dat zijn er niet zo heel veel meer volgens mij), weet volgens mij niet waar die blijft als e.e.a. zodirekt dubbel moet gaan gebeuren. Dit geldt al voldoende voor de nieuwe GHS denk ik, laat staan dat je e.e.a. ook nog zo in elkaar moet gaan draaien dat het voor twee systemen tegelijk geldt.

Technisch (maar dat is nauwelijks "funktioneel" te noemen) kunnen we iets maken wat in twee bedrijven opereert, waarbij je (met de betreffende additionele funktionaliteit) twee totaal verschillende strukturen opzet, opdat technisch gezien alles uit elkaar te houden is. En let wel, dit betreft meteen ook "funktioneel uit elkaar houden", want als je voor een produkt een twee Stuklijsten nodig zou hebben voor de verschillende situaties, dan kan je dit dus regelen.
Maar niemand gaat in twee administraties zaken dubbel bijhouden, lijkt me toch ...

Als wij in de database al dit soort zaken zo zouden moeten opzetten dat alles dubbel kan worden geregistreerd en bijgehouden ... vergeet het gerust. En anders, wie betaalt ons de maanden werk dat dit zal vergen ?
Hierbij hoop ik dat het duidelijk is dat wij dit niet zullen bekostigen.

Dit laatste geldt al in zijn algemeenheid, dus denkend aan wat er normaal zou moeten gebeuren om alles voor de GHS werkend te krijgen. Echter, dit is te overzien, en als iedereen 1000-2000 euri zou moeten bijdragen hieraan, dan komt dat heus wel goed.

Wat het voor ons (op dit moment) lastig maakt, is dat we óók niet kunnen overzien wat e.e.a. uitmaakt als je bijvoorbeeld Chemges gebruikt.

Quote
Iedereen die een stof maakt c.q. importeerd in de EU is vanuit REACH verplicht om eind dit jaar die stof met labelingsvoorschrift aan te melden bij de C&L Database (Classification en Labelling)

Mij zegt dit dat je in elk geval de gegevens van de MSDS van een derde (inkoop) niet hoeft bij te houden. Immers, die kunnen uit die database komen, en via Chemges zal je er wel een MSDS van kunnen maken. Dit leidt er m.i. toe dat je het zelf niet meer moet *willen* doen, en wat volgens mij ook voor je eigen produkt(ie) geldt.

Ik denk -maar nu gaat me de inhoudelijke pakketkennis ontbreken- dat e.e.a. net zo goed geldt voor de af te drukken symbolen. Dus, als je alles binnen Profit op orde hebt komen ze daar vandaan, en als je alles half op orde hebt ook nog wel. Maar als je zodirekt twee kanten op moet kunnen (oud vs nieuw) dan *kan* je het niet meer op orde hebben voor oud of nieuw (dus, nooit tegelijk), en kan je maar beter aan Chemges vragen welk etiket je moet afdrukken. Let wel, volgens mij gebeurt dat ook op deze manier (hier en daar), maar vraag mij niet a. hoe dynamisch Chemges hierin is (je moet oud of nieuw kunnen vragen) en b. in welke mate je alsnog in Profit zaken dubbel moet bijhouden wil e.e.a. kunnen werken.


Dus, samengevat voor dit moment, de GHS is het probleem niet, en dat kan worden gemaakt;
Hoe e.e.a. samen met de oude methode moet worden geregistreerd (door jullie) is mij totaal onduidelijk en zie ik NIET zitten.
En dus heeft het geen zin om ook maar iets aan GHS te doen, waar wij het zouden moeten bekostigen, en zonder te weten of het nut heeft.

Ik zie tot op heden niemand reageren op "mijn" problematiek; ook Marco niet. Dit is misschien logisch omdat het feitelijk jullie werk niet is. Maar ik zou toch wel erg graag duidelijk willen maken dat *ik* niet zie hoe e.e.a. op te zetten, waarna jullie toch zelf echt het probleem zullen hebben. Ofwel :
Jullie kennen allemaal Profit, en als je je werk doet heb je je ingeleefd in de problematiek van het "x jaar twee systemen moeten voeren". De hele wereld heeft kennelijk Ja en Amen gezegd tegen dit soort idioterie, maar dat houdt nog niet in dat wij verantwoordelijk zijn voor de oplossing, als er al nulkommanadaniemand is die hier met ideeën komt. En heeft niemand een idee ? ook goed, maar het is nog steeds niet onze verantwoordelijkheid.

Ik zal eenieder die hierbij feitelijk betrokken is een email sturen, zodat niemand het heeft gemist dat wij niet weten wat te doen. Voor de helft weet ik nu al dat die WEL het forum lezen, maar doodleuk afwachten wat anderen doen. Doodleuk ?
Ik heb het al eerder gezegd : alleen Marco lijkt zich voor z'n eigen hachje in te zetten, en deelt dat nog met jullie ook.
Kunnen we nu alsjeblieft onze verantwoordelijkheid gaan voelen ?

Hartelijk dank.
Peter
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #12 on: July 28, 2010, 05:24:56 pm »

Even heel duidelijk:

DE Heart-Profit SDS module heb ik dus helemaal laten varen, gebruik eigenlijk alleen nog de functionaliteit om vrachtbrieven met goede Proper shipping name e.d. te genereren

Alle andere gegevens in Heart haal ik uit de vaste tabellen en koppel deze binnen heart dus zelf op artikelniveau (oftewel artikeleigenschappen zelf en sectie [J] onder het artikelmenu)

Omdat we echter deze data ooik gebruiken op onze productieorders ivm de verplichte communicatie van de gevaren van de stoffen waarmee onze werknemers werken en de huidige RS labels ook direct vanuit heart genereren wil ik dus de GHS pictogrammen en zinnen ook binnen heart kunnen aangeven gelijk ik nu onder de sectie [J] van het artikel doe, zodat ik deze zaken nog steeds kan blijven gebruiken voor mijn wettelijk verplichte interne instructie van mijn werknemers.

Het idee om GHS labels vanuit heart te kunnen genereren heb ik eprsoonlijk al losgelatren en ik zal dan ook een interface laten maken die de nodige velden vanuit heart naar een file zet (zit al in heart gaf Robert aan)
en dan een inlees en printmodule bij chemges gebruiken om daar de labels te genereren naar een kleurenprinter (kosten maatwerk software ca. € 3000).

Maar Peter heeft verder wel gelijk: Wie gaat er verder nog wat doen en wie laat wat van zich horen!!!!!!
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Cathelijn
Knowledgable
**
Offline Offline

Posts: 275


View Profile
« Reply #13 on: July 29, 2010, 02:47:41 pm »

Wij gaan de MSDSen en labels ook buiten Heart regelen. We hebben echter nog niet besproken hoe we de informatie intern (productieorders ed) willen gaan zien. Dat moet nog gebeuren.
Op dit moment nog geen ideeën dus.


Groeten,
Cathelijn
SE
Logged

Heart-Profit company ID : SE
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #14 on: July 29, 2010, 03:02:54 pm »

Toch Catelijn moeten we hierover eens worden.
AD is net als Spectro een club met veel chemicalien en we moeten wel een werkbare situatie houden.

PS gaan jullie ook via chemges werken of gaan jullie naar een andere oplossing?
Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Pages: [1] 2 3 4 5
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.016 seconds with 20 queries.