Heart-Profit ERP
May 18, 2024, 05:08:36 pm *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:
 
   Home   Help Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Nieuwe BTW regels EU 2010  (Read 6316 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« on: October 16, 2009, 02:09:58 pm »

Voor hen die het interesseert:

belastingdienst.nl/eubtw2010


Samengevat:
- ICL listing wordt uitgebreid met geleverde en ontvangen diensten
- Plaats van dienst wordt meestal de ontvanger

Ik heb nog een vraag bij de belasting open staan:
- wat te doen met een "mengfactuur" waarop goederen en diensten staan. Op de dienstenfactuur moet ik n.l. "BTW verlegd of "Reversed charge" vermelden, maar dat geldt niet voor de fysieke levering van goederen. Of impliceert dat altijd 2 facturen?


« Last Edit: October 16, 2009, 02:39:51 pm by mdekraa » Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Peter Stordiau
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 4072


Just testing


View Profile WWW
« Reply #1 on: October 16, 2009, 03:09:46 pm »

Ik weet niet of ik - naar aanleiding van iets wat jij hebt aangegeven - hierover met Wouter heb gesproken, of dat dit naar aanleiding van iemand anders was, maar die regels gaan echt niet werken hoor (heb je hem weer swoon).

Ik heb het dan over het moment van faktureren, wat voor diensten "direkt" zou moeten.
N.b.: Of dit (twee weken terug o.i.d.) alleen nog een plan was, of ook al echt zo gaat moeten wil ik even vanaf zijn. Hoe dan ook, dit moet wat mij betreft worden gezien in het licht van "dezelfde maand", wat er dus op neerkomt dat je dat niet meer aan het begin van de volgende maand mag doen (zoals wij dat altijd doen, bijvoorbeeld).

Overigens werkt het voor transportfakturen dan nog steeds niet.
Heel verhaal, maar ze hebben vast wel weer iets verzonnen wat niet *kan* werken.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
moderator all boards
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #2 on: October 16, 2009, 03:27:17 pm »

OK

Iets uitgebreider:
Er loopt momenteel een discussie van de werkgeversorganisaties met de belastingdienst. In de UK hebben ze gesteld: als de datum van dienst echt niet gaat, neem dan de factuurdatum.
Diverse organisaties zijn al in Brussel aan het lobbien om o.a. dit aangepast te krijgen bij de "BTW Commisie" dus daar zal nog wel een oplossing voor komen.

Het plaats van dienst verhaal en de aangepaste ICL listing (die trouwens maandelijks wordt zodra je boven de € 100.000 / kwartaal komt)  gaan echt wel door.....

Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5360


View Profile WWW
« Reply #3 on: October 20, 2009, 10:35:34 am »

en de aangepaste ICL listing (die trouwens maandelijks wordt zodra je boven de € 100.000 / kwartaal komt)

Hier een linkje naar de website van de belastingdienst; in een overgangssituatie heb je zelfs ook nog een 2 maandelijkse aangifte. Ze onderkennen ook nog een aangifte op jaarbasis.

Omdat Diensten vanaf 1 januari 2010 ook als Intra Communautair worden betiteld, verandert de ICL aangifte naar ICP aangifte (Intra Communaitaire Prestaties).

De XML ICP aangifte voor 2010 is inmiddels klaar; zodra je aangifte doet over 2010 gebeurt dit vanzelf via de ICP layout (mits je tegen die tijd een Upgrade gehad hebt waarin die aanpassingen zitten).
Logged

Heart-Profit company ID : HA
mdekraa
Designer
*****
Offline Offline

Posts: 2068



View Profile WWW
« Reply #4 on: October 20, 2009, 10:58:53 am »

Even heel praktisch:
In heart kennen we een aantal "niet - artikelen" die op een factuur kunnen komen:

- Dienst artikelen
- Kosten artikelen
- Kosten regels

Welke van deze komen op de nieuwe ICP aangifte?
Wat triggert of het een meldingsplichtige dienst is?

Immers er zijn ook zaken als vrijgestelde diensten, verlegde diensten (hetgeen nu het meest gaat voorkomen) en "bijzondere situaties"

Logged

Heart-Profit company-ID : AD
-----------------------
There are 10 kinds of people, those who understand binairy and those that don't
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5360


View Profile WWW
« Reply #5 on: October 20, 2009, 12:55:40 pm »

Voeg er nog eentje toe aan je lijstje:

- Statiegeld

Bij de ICP aangifte wordt enkel "de Dienst" extra gerapporteerd t.o.v. de huidige situatie.

- Diensten Artikel -> nu niet, straks wel
- Kosten Artikel -> nu wel, straks ook
- Kostenregel  -> geen idee of die er wel/niet opkomt.
  Ik kan me voorstellen van niet, om een alternatief te hebben voor het Kostenartikel die er wel op komt.
  Hoe dan ook, er verandert niets aan die situatie.
- Statiegeld -> nooit op de aangifte

Bij de Artikelgegevens zal v.w.b. een Dienst middels een J/N rubriek kunnen worden aangegeven of de dienst meldingsplichtig is of niet.
Zie Releasnote http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=22033.0
Zie ook de website van de Belastingdienst http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/eubtw2010/diensten/diensten-01.html#P15_731
« Last Edit: October 20, 2009, 02:32:24 pm by Wouter Rijnbende » Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5360


View Profile WWW
« Reply #6 on: October 20, 2009, 01:01:00 pm »

Overigens wordt er straks onderscheid gemaakt naar:

Intra Communautaire Leveringen + Diensten

en

Intra Communautaire ABC Leveringen

Bij de laatste kom ik in de aangifte geen Diensten tegen.

Dus, een order welke ABC transaktie is én een Dienst bevat, daarvan zal w.s. de Levering als IC-ABC-Levering moeten worden gerapporteerd, en de Dienst als IC-Dienst?
« Last Edit: October 20, 2009, 01:14:51 pm by Wouter Rijnbende » Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5360


View Profile WWW
« Reply #7 on: October 20, 2009, 01:14:34 pm »

Dus, een order welke ABC transaktie is én een Dienst bevat, daarvan zal w.s. de Levering als IC-ABC-Levering moeten worden gerapporteerd, en de Dienst als IC-Dienst?

Als je dan toch nog een vraag bij de belastingdienst open hebt staan...

Ik heb nog een vraag bij de belasting open staan:
- wat te doen met een "mengfactuur" waarop goederen en diensten staan. Op de dienstenfactuur moet ik n.l. "BTW verlegd of "Reversed charge" vermelden, maar dat geldt niet voor de fysieke levering van goederen. Of impliceert dat altijd 2 facturen?


Is het wellicht ook handig om even uit te zoeken hoe het met dergelijke ABC leveringen moet gaan als je ook een Dienst op die Faktuur hebt staan.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5360


View Profile WWW
« Reply #8 on: October 20, 2009, 02:22:45 pm »

- Kostenregel  -> geen idee of die er wel/niet opkomt.
  Ik kan me voorstellen van niet, om een alternatief te hebben voor het Kostenartikel die er wel op komt.
  Hoe dan ook, er verandert niets aan die situatie.

Zojuist even getest, zowel Kostenartikelen alsmede Kostenregels werden/worden meegenomen in de waarde van de Intra Communautaire Levering.
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Wouter Rijnbende
Administrator
Partner
*****
Offline Offline

Posts: 5360


View Profile WWW
« Reply #9 on: October 20, 2009, 02:28:09 pm »

De XML ICP aangifte voor 2010 is inmiddels klaar; zodra je aangifte doet over 2010 gebeurt dit vanzelf via de ICP layout (mits je tegen die tijd een Upgrade gehad hebt waarin die aanpassingen zitten).

Zie Releasenote http://ha1.heartprofit.nl/profit/index.php?topic=22028.msg33543#msg33543
Logged

Heart-Profit company ID : HA
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1 RC2 | SMF © 2001-2005, Lewis Media Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Page created in 0.015 seconds with 20 queries.